شناسه خبر:5133
1397/11/1 10:22:10
روند تکمیل زیرگذر شهرک صنعتی خرم‌آباد؛

پروژه‌ای معلق بین معارضان محلی و وعده‌های بی‌سرانجام

سپهرغرب، گروه خبر: زیرگذر شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد در حالی پس از حدود چهار سال نیمه‌کاره رهاشده که تکمیل آن نقش مهمی در کاهش سوانح و تصادفات جاده‌ای در این محور دارد.

حدود چهار سال پیش کلنگ احداث زیرگذر شهرک صنعتی توسط اداره کل راه و شهرسازی بر زمین زده شد، اما این پروژه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و گویا تقدیر زیرگذرهای خرم‌آباد چه در محدوده شهر و چه خارج از شهر، تأخیر در تکمیل است.

باوجود اینکه صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک در خصوص رفع مشکل زیرگذر بارها در محافل عمومی و خصوصی صحبت کرده‌اند، اما این پیگیری‌ها تاکنون در عرصه عمل راه به‌جایی نبرده‎است.

در حالی مسؤولان، وجود معارضان را از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل زیرگذر عنوان می‌کنند که علاوه بر تردد صاحبان واحدهای تولیدی، روزانه شاهد رفت‌وآمد زیادی به این شهرک هستیم، از طرفی بسیاری از افراد روستاهای اطراف مانند شهنشاه و دادآباد نیز از این مسیر عبور می‌کنند، همچنین تردد زندان مرکزی نیز از این محور صورت می‌گیرد.

طبق اظهارنظر متولیان راه و شهرسازی، ساماندهی این شهرک امسال در دستور کار قرار ‎است؛ حال باید منتظر ماند که آیا در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری کامل از این زیرگذر خواهیم بود یا باز باید تکمیل آن مانند دیگر پروژه‌های عمرانی در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

نکته مهمی که باید مدنظر متولیان امر قرار گیرد این است که وجود زیرساخت‌های مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل برای توسعه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‎شمار می‌رود، بنابراین اگر به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی استان هستیم باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌ها داشته باشیم.

     نیمه‌تمام ماندن زیرگذر جلوه خوبی ندارد

یکی از تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی شماره یک با اشاره به اینکه این شهرک یکی از شهرک‌های صنعتی مهم استان به‎شمار می‌رود که چندین واحد تأثیرگذار استان در آن مستقر هستند، گفت: طی سال‌های گذشته برای حل‌وفصل مشکلات عبور‎ومرور در این منطقه، احداث یک زیرگذر در دستور کار قرار گرفت اما پس از گذشت چند سال بلاتکلیفی، اقدامات لازم برای تکمیل آن صورت نگرفته‎است.

سیاوش عرفانی تأکید کرد: خواسته اصلی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد تکمیل این زیرگذر و احداث رمپ‌های کناری آن است تا شرایط برای تسهیل عبورومرور مهیا شود.

وی افزود: با وجود پیشرفت فیزیکی مناسب، اما به دلیل تکمیل نشدن این زیرگذر شاهد بروز مشکلاتی برای صنعت‎گران هستیم و در حال حاضر تکمیل آن به‌عنوان مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی شهرک صنعتی خرم‌آباد به‎شمار می‌رود.

عرفانی بیان کرد: با توجه به استقرار واحدهای مهم تولیدی در شهرک، شاهد رفت‌وآمدها هیئت‌های تجاری و اقتصادی به این شهرک هستیم بنابراین نیمه‌کاره ماندن این زیرگذر مطلوب نیست.

     مشکل دفع آب زیرگذر

این تولیدکننده با اشاره به اینکه مشکل اصلی زیرگذر در حال حاضر به دفع آب‌های سطحی برمی‌گردد، تصریح کرد: باوجوداین، معضل تردد در تمام فصل بارندگی دشوار است زیرا هر اقدامی هم که انجام دهند تخلیه آب ممکن نیست.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه طراحی این زیرگذر کاملاً اشتباه بوده؛ نخست اینکه دیدش مثلثی و در نقطه پیچ واقع شده‎، دوم اینکه فضای کنارگذر محدود است و تردد دو ماشین مشکل ایجاد می‌کند.

     بازدیدها نتیجه‌ای در بر نداشت

یکی دیگر از صنعتگران لرستانی با تأکید بر اینکه طی چند سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد احداث یک تقاطع در مجاورت شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد بودیم، اظهار کرد: با وجود اهمیت این پروژه اما هنوز پس از گذشت چند سال، اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن صورت نگرفته‎است چنانکه به دلیل کامل نبودن این طرح، در هنگام بارندگی‌ها مشکلات زیادی برای عبور‎ومرور در این منطقه به‌وجود می‌آید.

حکمت بارانی با اشاره به اینکه این مسیر به چهارراه مرگ معروف است و چندین نفر بر اثر بروز تصادف در آن از بین رفته‌اند، افزود: اتوبان ایمن‌سازی نشده و گارد ریل‌های وسط مسیر نیز ناایمن است؛ نکته دیگر اینکه این زیرگذر تنها برای شهرک صنعتی مفید نیست، بلکه محل عبور افراد منطقه چمشک، روستای شهنشاه و زندان مرکزی است که متأسفانه به حال خود رها شده‌است.

وی عنوان کرد: چندین‌بار در این خصوص جلسه داشتیم و استاندار سابق و فعلی نیز از زیرگذر بازدید کرده‎‌اند اما نتیجه‌ای حاصل نشده‎است.

بارانی ابراز کرد: ظاهراً اداره کل راه و شهرسازی پای‌کار است اما دو نفر از مالکان دردسر ایجاد کرده‎اند که اگر بتوان آن‌ها را راضی کردمشکل رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه به هر حال برای حل‌وفصل مشکلات کنونی باید دستگاه‌های متولی وارد عمل شده و اقدام به تکمیل این طرح کنند، افزود: داشتن امکانات و زیرساخت مناسب در جذب سرمایه‌گذاران مؤثر خواهد بود و امیدواریم مشکلات اشاره شده با حمایت مسئوولان ارشد استان برطرف شود.

     زیرگذر و کاهش سوانح جاده‌ای

در همین راستا مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان بیان کرد: بر اساس قوانین و مقررات، شرکت شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند در بیرون از محدوده شهرک اقدام به صرف هزینه و یا ایجاد زیرساخت کند، اما امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد تکمیل این زیرگذر باشیم.

بختیار رازانی عنوان کرد: شرکت شهرک‌ها با وجود اینکه متولی ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی بود، اما پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعددی برای رفع مشکل معارضان انجام داده‏‎است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تکمیل این زیرگذر می‌تواند منجر به کاهش سوانح و تصافات جاده‌ای در این محور شود؛ بنابراین راه‌وشهرسازی باید نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

     همه برای تکمیل طرح تلاش کنند

مدیرعامل شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد نیز در این راستا بیان کرد: مشکل اصلی زیرگذر به معارضان مربوط می‌شود که در این خصوص نیز مدیرعامل شرکت شهرک‌ها صحبت‌هایی با مالکان داشته و امیدواریم به نتیجه منجر شود.

مالزیری افزود: با توجه به اینکه تکمیل زیرگذر تنها برای شهرک صنعتی مهم نیست و برای کل منطقه حائز اهمیت است؛ بنابراین همه باید برای رفع مشکلات پیش‌روی آن اهتمام ورزند.

     مانع تکمیل زیرگذر مسئله اجتماعی است

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان نیز در این راستا عنوان کرد: زیرگذر شهرک صنعتی شماره یک، جزء پنج زیرگذر محور کمربندی بوده که در قرارداد جدید ساماندهی این زیرگذرها در دستور کار قرار گرفته‎است.

سعید نظری ابراز کرد: هر چند پروژه زیرگذر با مشکل اعتباری مواجه بود، اما دلیل اصلی تأخیر پروژه وجود مشکل اجتماعی بوده که یکی وجود فیبر نوری و دیگری معارض محلی است.

وی با بیان اینکه طبق برآورد، یک میلیارد و 800 میلیون تومانی برای ساماندهی زیرگذر مانند رمپ و تملک نیاز است، ادامه داد: در حال حاضر نیز پیمانکار قوی ساماندهی هر پنج پروژه کمربندی را برعهده گرفته‎است.

     حفر چاه جذبی برای دفع آب‌های سطحی زیرگذر

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی لرستان نیز در پاسخ به اظهار نظرهایی مبنی بر مشکل دفع آب‌های سطحی زیرگذر نیز تشریح کرد: این منطقه از شیب اندکی برخوردار است، بنابراین آب زیرگذر نیز عبور نمی‌کند و ناچاریم برای رفع این مشکل چاه جذبی احداث کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ نظری در خصوص زمان تکمیل زیرگذر نیز گفت: برنامه زمان‌بندی یک‌ساله بوده اما با وجود مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بعید می‌دانم ظرف این زمان به بهره‌برداری برسد، کمااینکه دوماه است دنبال جابه‎جایی فیبر نوری در منطقه هستیم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ا‌یم.

شناسه خبر 5133