کد خبر : 5642

استاندار کرمانشاه:

آزادراه کرمانشاه- همدان پس از تأیید هیئت دولت احداث می‌شود

آزادراه کرمانشاه- همدان پس از تأیید هیئت دولت احداث می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با اشاره به طرح احداث آزادراه کرمانشاه- همدان، گفت: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در این طرح، هر تصمیمی درباره آن باید به تأیید هیئت دولت برسد و سپس اجرایی شود.

هوشنگ بازوند افزود: سرمایه‌گذار آزادراه کرمانشاه- همدان پیشنهاد کرده‎است که 50 درصد از هزینه طرح را بیاورد و 50 درصد دیگر را دولت تأمین کند، اما در عین حال تسهیلات نیز دریافت کند.

به گفته وی «استدلال شرکت سرمایه‌گذار درباره نحوه تأمین بودجه طرح این است که با توجه به وجود بزرگراه فعلی در مسیر کرمانشاه به همدان، سرمایه‌گذاری برای احداث آزادراهی به موازات آن یک ریسک است».

بازوند اظهار کرد: پیشنهاد احداث این آزادراه را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم و اکنون این وزارتخانه بررسی و تصمیم لازم را در خصوص چگونگی احداث و روش انعقاد قرارداد آن (مناقصه، مذاکره، ترک تشریفات) اتخاذ می‌کند، اما با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری، این طرح درنهایت باید به تأیید هیئت دولت برسد.

استاندار کرمانشاه گفت: در آزادراه کرمانشاه- همدان قرار است حداقل دو هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه‎گذاری شود.

      سرمایه‌گذار منتظر تأیید وزارت راه

آزادراه کرمانشاه- همدان بخشی از آزادراه شماره 6 کشور است که در محدوده تهران تا همدان احداث شده و در طرح جدید قرار است همدان به کرمانشاه متصل شود؛ در گام آخر نیز آزادراه کرمانشاه-خسروی ساخته می‌شود تا آزادراه کربلا در داخل ایران تکمیل شود.

طبق توافق اولیه قرار است که شرکت آبادراهان پارس آزادراه کرمانشاه- همدان را احداث کند؛ شرکتی که تاکنون سه آزادراه را به بهره‌‌برداری رسانده و هم‌اکنون در حال دریافت عوارض از آن‌هاست.

معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس دراین‎باره، اظهار کرد: مسیر این آزادراه همچنان مورد بحث و بررسی بوده و لازم است که طبعاً اگر آزادراهی با طول همان بزرگراه موجود ساخته شود، رانندگان تمایل چندانی به پرداخت عوارض برای عبور از آن ندارند.

خدایار خاشع عزم شرکت آبادراهان را برای احداث آزادراه کرمانشاه- همدان بسیار جدی دانست و گفت: ما آمادگی داریم بعد از تعطیلات نوروز 98 با ظرفیت لازم عملیات اجرایی این آزادراه را آغاز کنیم و حتی تعهد می‌کنیم که مرحله اولیه آن را طی یک سال به اتمام برسانیم.

وی مانع و مشکل مهم فعالیت سرمایه‌گذاران آزادراه را موانع مالیاتی عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون سود سرمایه‌گذاران در طرح‌های عمرانی مشمول مالیات به نرخ 25 درصد می‌شود؛ یعنی یک چهارم سود را سازمان امور مالیاتی از آنان می‌گیرد و اگر این مشکل حل نشود امکان اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی ازجمله آزادراه کرمانشاه- همدان نیز وجود ندارد.

خاشع تصریح کرد: برای ساخت این آزادراه چندین جلسه با مسؤولان وزارت راه داشته‌ و پیشنهادهای خود را نیز برای حل مشکل مالیاتی به این وزارت ارائه کرده‌ایم که منتظر پیگیری و رسیدگی آن هستیم.

      آزادراه از سنقر می‌گذرد یا کنگاور؟

حسن سلیمانی، نماینده مردم شهرستان‌های صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی آبان 97 به ایرنا گفت: آزادراه کرمانشاه- همدان در مجلس تصویب شده و قرار است از شهرهای اسدآباد، کنگاور، صحنه، هرسین عبور و مرکز کرمانشاه را به همدان وصل کند اما حجت‌الاسلام سید جواد حسینی ‎کیا، نماینده سنقر و کلیایی گفته که آزادراه از مسیر سنقر عبور می‌کند.

از سوی دیگر استاندار کرمانشاه عنوان کرده که «انتخاب سنقر و کلیایی یا کنگاور در اختیار سرمایه‌گذار خواهد بود و کرمانشاه در این امر نقشی ندارد.»

معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس نیز اظهار کرد که «مسیر این بزرگراه و فاصله آن از شهرهای منطقه، همچنان مورد بحث و بررسی بوده و لازم است که نقشه آن طراحی و مسیر مناسب و کوتاه‌‌تر انتخاب و نهایی شود تا ساخت طرح، هزینه کمتری داشته و در عین حال برای رانندگان نسبت به بزرگراه فعلی دارای مزیت باشد.»

البته در نقشه آزادراه‌های در دست مطالعه که وزارت راه و شهرسازی آن را منتشر کرده، آزادراه کرمانشاه- همدان از شهرستان‌های هرسین (بیستون)، صحنه، کنگاور و اسدآباد می‌گذرد.

به گزارش ایرنا، آزادراه همدان- کرمانشاه- خسروی به طول 350 کیلومتر هم‌اکنون در لیست آزادراه‌های در دست مطالعه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‎ونقل کشور است.

فاصله شهر کرمانشاه تا مرکز استان همدان 190 کیلومتر است که طی کردن آن با خودروی سواری دو تا دو ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد.

فاصله انتهای آزادراه ساوه- همدان تا شهر کرمانشاه نیز حدود 220 کیلومتر است که با توجه به عبور از مرکز شهر همدان، طی آن حداقل دو ساعت و 40 دقیقه طول می‌کشد؛ مسیری که فاصله آن با احداث آزادراه کرمانشاه- همدان و حفر چندین کیلومتر تونل، به کمتر از دو ساعت کاهش می‌یابد.

استان دو میلیون نفری کرمانشاه آزادراه ندارد، اما 417 کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است.


لینک خبر:

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی

کد امنیتی