مطالبه سپهرغرب از مدیر ارشد استان
تملک اراضی، کلید تکمیل مسیر دسترسی راه آهن همدان
سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابیمهوش: مدیر کل راهآهن همدان با بیان اینکه به محض تملک اراضی دارای معارض پیمانکار مشخص شده از سوی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه برای آغاز عملیات اجرای پای کار است گفت: متاسفانه درحال حاضر احداث و بهسازی راه به صورت قطعه قطعه انجام شده چرا که بخشهایی از اراضی مورد نیاز در مسیر معارض دارد.
ایستگاه همراه با خط راهآهن تهران- همدان در اردیبهشتماه سال 1396 توسط رئیس جمهور افتتاح شد، این روزها تقریبا بعد از گذشت بیش از یکسال از افتتاح ایستگاه راهآهن همدان متاسفانه حداقل خدمات نیز دراین ایستگاه و حتی راههای دسترسی به آن مشاهده نمیشود به گونهای که دراینباره بارها شکایات متعددی به دفتر روزنامه منعکس شده لذا برای اطلاع دقیق از وضعیت فعلی ایستگاه قطار و مسیر دسترسی آن حتی به همراه اعضای تحریریه سپهرغرب در محل حاضر شدیم و از نزدیک شاهد مشکلات و کمبودها بودیم در ابتدای امر ناامنی جاده مواصلاتی به دلیل عدم ایجاد زیرساختهای مربوط به حوزه روشنایی، ذهن هر بینندهای را به خود جلب میکرد این درحالی است که به گفته مسافران زمان رسیدن برخی از قطارهای مشهد به همدان پیش از طلوع آفتاب است از طرفی کمی که جلوتر رفتیم عدم تکمیل جاده و حتی خاکی بودن بخشی از آن یکی دیگر از نکات بحث برانگیز بود از سوی دیگر عدم رعایت حریم جاده توسط تعدادی از آپارتمانها درست در کنار معبر اصلی از دیگر مواردی بود که میتوانست خطرآفرین باشد این درحالی است که دراین مسیر علاوه بر عبور ومرور مسافران قطار، خودروهای حمل نخالههای ساختمانی هر آن ممکن است در برخورد با این ساختمانها یک فاجعه بیافرینند از طرفی عدم شانهسازی در مسیر، مشکل دیگری است که ذهن مسافران را به خود جلب میکند به گونهای که تنگنای مسیر به نوعی خطرآفرین است لذا بارها با دستگاههای مرتبط دراین باره گفتگو کرده آنها کلید حل مشکل را اداره کل راه آهن منطقه غرب کشور دانستند با استقرار این اداره کل در استان طی دو ماه گذشته این باره برای دریافت پاسخی برای چرایی این مشکلات برآن شدیم تا با روح الله تقیزاده مدیرکل راهآهن همدان گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:
مدیرکل راهآهن منطقه غرب کشور با تایید مشکلات عنوان شده توسط مسافران قطار همدان درباره راه دسترسی گفت: متولی احداث و تکمیل راه دسترسی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.
روح الله تقیزاده با تاکید براینکه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه آمادگی کامل برای تکمیل پروژه را دارد اظهارکرد: پیمانکار پروژه نیز مشخص شده وحتی گلایهمند است ازاین که چرا عملیات اجرا را آغاز نمیکنیم.
وی افزود: اما نکته اینجاست که تملک اراضی دراین مسیر به صورت کامل انجام نشده و درصورتجلسههایی که قبل از تشکیل راهآهن تنظیم شده استان مکلف به تملک اراضی از صاحبان است اما هنوز این مهم انجام نشده است.
تقیزاده با بیان اینکه به محض تملک اراضی دارای معارض، پیمانکار مشخص شده از سوی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه برای آغاز عملیات اجرای پای کار است خاطر نشان کرد: متاسفانه درحال حاضر احداث و بهسازی راه به صورت قطعه قطعه انجام شده چرا که بخشهایی از اراضی مورد نیاز در مسیر، معارض دارد.
وی با اشاره به اینکه قبل از تشکیل اداره کل راه آهن در همدان، استانداری موکلف به تامین اعتبار لازم برای تملک اراضی دارای معارض وتحویل این اعتبار به اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی امر بود اذعان کرد: براین اساس راه و شهرسازی بنا به وظیفه محوله درخواست اعتبار را به استانداری ارسال کرده است اما مشکل اینجاست که هنوز استان نتوانسته است اعتبار لازم را جذب کند.
وی با بیان اینکه استانداری به دنبال جذب این اعتبار است اظهارکرد: باید بگویم معاونت عمرانی استاندار به صورت جدی پیگیر تحقق دریافت اعتبار لازم برای تملک اراضی است.
وی درخصوص مشکل تامین روشنایی نیز با بیان اینکه دراین باره نیز اداره کل راهآهن موظف نیست تصریح کرد: درصورت تکمیل راه دسترسی این مهم نیز توسط دستگاههای ذیصلاح دراستان انجام میشود.
وی با بیان اینکه تا تملک انجام نشود عملا شاهد اتفاق شگرفی در وضعیت مسیر دسترسی ایستگاه قطار نخواهیم بود خاطر نشان کرد: با این وجود با رایزنی که با اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان داشتهایم در خصوص نصب علائم راهنمایی و رانندگی همکاری لازم صورت پذیرفته و حتی درخصوص برفروبی از آنجایی مسیر کم عرض است نیز مساعدتهای لازم ازسوی این اداره انجام شده است.
معالوصف ازهرچه بگذریم سخن پول خوشتر است! چنانکه پیداست بازهم باید بگویم این بار استاندار درحوزه تامین اعتبار وعده داده شده ازسوی استانداری در سنوات گذشته برای تملک اراضی دارای معارض در جاده راهآهن همدان پیشگام شود تا در آستانه نوروز شرکت پیمانکار بتواند با آغاز عملیات اجرایی در مسیر دسترسی بخشی از مشکلات پیشِروی مسافران را کاهش دهد چراکه هنوز خبری حتی از کلنگزنی ایستگاه مسافربری در داخل شهر نیست و امسال نیز درصورت عدم تامین اعتبار لازم این مسیر نا امن میزبانی از مسافران پایتخت تاریخ و تمدن را برای رسیدن به ایستگاه ناتمام راهآهن به دوش خواهد کشید.
شناسه خبر 5824