مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان همدان مطرح کرد:
بهرهبرداری از 25 پروژه عمرانی در چهلسالگی انقلاب
سپهرغرب، گروه خبــر: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به اینکه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 25 پروژه عمرانی را آماده تحویل کردیم، ابراز کرد: این پروژهها در شهرستانهای همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن، بهار، لالجین و فامنین به بهرهبرداری رسیدند.
فرزاد تیموری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فرهنگی بوده و بر مبنای معنویت شکل گرفتهاست، اضافه کرد: مردم با اعتقادی راسخ به امام خمینی (ره) لبیک گفتند و سرانجام انقلاب اسلامی در سال 1357 به پیروزی رسید.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه بعد از گذشت چهار دهه هنوز نسل جوان ما با انقلاب آشنا نیست، افزود: قطعاً باید در این زمینه روشنگری شود تا نسل جوان با اهداف متعالی و سازنده انقلاب آشنا شود.
تیموری با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حوزه آموزشوپرورش بهصورت بسیار ویژه توجه شد، تصریح کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت.
وی ادامه داد: قبل از شکلگیری این سازمان گروه نوسازی زیر نظر اداره کل آموزشوپرورش مشغول فعالیت بود، اما با توجه به وجود مباحث تخصصی در این حوزه بهتدریج لزوم جدایی و استقلال آن مطرح شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه ریاست این سازمان به عهده معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور است، مطرح کرد: اداره کل نوسازی در استانها عهدهدار پروژههای عمرانی است.
تیموری با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 1358-1357 در سطح استان 857 مدرسه وجود داشته، عنوان کرد: این تعداد فضای آموزشی شامل چهار هزار و 848 کلاس بودهاست.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 1398-1397 این تعداد به دو هزار و 549 مدرسه رسیدهاست، ابراز کرد: این مدارس مشتمل بر 10 هزار و 768 کلاس هستند.
این مقام مسئول با تأکید بر رشد 222 درصدی ساخت مدارس در طول 40 سال گذشته، گفت: اوایل انقلاب بسیاری از مدارس فرسوده و نیازمند بازسازی بودند که خوشبختانه با اقدامات انجامشده در طول این سالها، بخش عمدهای از آنها تخریب و بازسازی شدند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه در نخستین روزهای پیروزی انقلاب سیستم گرمایشی کلیه مدارس بهصورت بخاری نفتی چکهای غیراستاندارد بود، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب از سوی مجلس، اعتباری با عنوان استانداردسازی به این امر اختصاص داده و این مشکل تا حدود زیادی حل شد.
تیموری با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب، فضاهای مدارس در محیطهای آموزشی و اداری خلاصه میشد، تبیین کرد: خوشبختانه بعد از شکلگیری نظام اسلامی به ایجاد فضاهای ورزشی، فرهنگی و اردوگاهی نیز توجه شده که از اقدامات بسیار مطلوب آموزشوپرورش است.
بهروزرسانی اطلاعات شناسنامهای مدارس
وی در ادامه به تبیین 10 اقدام شاخص اداره نوسازی در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و ادامه داد: بهروزرسانی اطلاعات شناسنامهای مدارس یکی از اقدامات شاخص این اداره بودهاست.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان تشریح کرد: در همین راستا از کلیه فضاهای آموزشی استان بازدید کرده و برای آنها شناسنامه فنی تهیه کردهایم.
این مقام مسئول تأکید کرد: در این راستا پایگاه اطلاعاتی قوی برای تأمین اعتبار و بههنگامسازی مدارس در اختیار ما قرار گرفت.
استقرار نظام مکانیابی مدارس
وی استقرار نظام مکانیابی مدارس بر اساس سامانه آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی را دومین اقدام شاخص این اداره دانست و عنوان کرد: این اقدام از ساخت مدارسی که خالی میمانند جلوگیری میکند.
تیموری افزود: تخریب و بازسازی مدارس ناپایدار و غیر مقاوم نیز یکی دیگر از اقدامات مهم این اداره است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در ادامه با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه چهار میلیارد دلار برای این بخش در نظر گرفته شدهاست، اذعان کرد: این روند در برنامه ششم توسعه نیز تداومیافته و سه میلیارد دلار از محل صندوق ارزی به این منظور اختصاص یافت.
وی از مقاومسازی 60 درصد از مدارس استان خبر داد و تأکید کرد: 40 درصد دیگر نیازمند تخریب و مقامسازی است که خوشبختانه در بودجه 98 اعتبار خوبی از محل صندوق ارزی برای آن در نظر گرفتهاند.
استانداردسازی سیستمهای گرمایشی
تیموری، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس را چهارمین اقدام شاخص اداره نوسازی برشمرد و تبیین کرد: بعد از وقوع اتفاق ناگوار در روستای شینآباد برای استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس سراسر کشور اعتباری ملی در نظر گرفته شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه استان همدان سهم خوبی در این اعتبارات داشت، گفت: در حال حاضر سیستم گرمایشی یک هزار و 748 مدرسه (70 درصد از مدارس استان) موتورخانه و پکیج بوده و 752 مدرسه (29.5درصد از مدارس استان) نیز با بخاریهای گازی استاندارد گرم میشوند.
وی با اشاره به اینکه سیستم گرمایشی کمتر از نیم درصد از مدارس استان یعنی 13 مدرسه، بخاریهای نفتی کاربراتوری استاندارد است، بیان کرد: بیشتر این مدارس در روستاها هستند.
خداحافظی با بخاریهای نفتی
این مقام مسئول از خداحافظی با بخاریهای نفتی خبر داد و اظهار کرد: مقرر شده بود تا پایان سال جاری سیستم گرمایشی این 13 مدرسه نیز تغییر کند.
تیموری با بیان اینکه بیشترین مشکلات مدارس استان مربوط به همین مسئله بود، خاطرنشان کرد: همدان نخستین استان در مناطق سردسیر است که دیگر از بخاریهای نفتی استفاده نمیکند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان ادامه داد: در مناطقی که به گاز شهری دسترسی ندارند از شوفاژ برقی استفاده میکنیم.
وی با اشاره به تأسیس کارخانه تولید بخاریهای هرمتیک در استان، اضافه کرد: ازآنجاییکه این بخاریها قادر به حل مشکل گرمایشی بوده و در کاهش مصرف گاز مؤثر هستند تاکنون 800 دستگاه خریداری و در مدارس نصبکردهایم.
تیموری با بیان اینکه در حال حاضر 852 مدرسه به این نوع سیستم گرمایشی مجهز هستند، ابراز کرد: تصمیم داریم 752 مدرسه را که با بخاریهای گازی دودکشدار گرم میشوند به سیستم گرمایشی هرمتیک مجهز کنیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با تأکید بر اینکه تاکنون سیستم گرمایشی 972 مدرسه استانداردسازی شدهاست، عنوان کرد: زیربنای این فضاهای آموزشی نزدیک به 433 هزار و 824 متر مربع بوده که شامل 6 هزار و 237 کلاس میشود.
توزیع و اجرای ضوابط فنی مدارس
وی اعتبار استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس را بیش از 29 و نیم میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: توزیع و اجرای مقررات و ضوابط فنی مدارس و اجرایی کردن مقررات ملی ساختمان در طراحی و احداث مدارس یکی دیگر از اقدامات شاخص اداره نوسازی است.
این مقام مسئول تشریح کرد: خوشبختانه سازمان نوسازی دارای توان فنی بالایی در ستاد و استانها بوده، بنابراین در زمینه تدوین ضوابط خاص مدرسهسازی بهخوبی ورود پیدا کردهاست.
تیموری با تأکید بر اینکه سازمان نوسازی در بین کلیه وزارتخانههای کشور موفق به دریافت رتبه نخست کیفیت فنی شدهاست، تأکید کرد: استفاده از مصالح نوین بهخصوص در مناطق روستایی در دستور کار ما قرار دارد.
تهیه تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان، تهیه و توزیع تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی بر اساس آخرین کتب مقطع تحصیلی را اقدام شاخص دیگر دانست و اظهار کرد: با بهرهگیری از منابع ملی و استانی تجهیزات بهروز طراحیشده و به مناطق محروم نیز تحویل میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر کتب و پایههای تحصیلی در سالهای آینده، این اقدامات بهخصوص در هنرستانها و آزمایشگاهها باید باقوت بیشتری ادامه یابد.
استفاده از ظرفیت خیرین مدرسهساز
تیموری در ادامه استفاده از ظرفیت خیران مدرسهساز در جهت رفع نیازهای مدارس را از دیگر اقدامات مهم این اداره برشمرد و گفت: خوشبختانه از سال 1377 جامعه خیران مدرسهساز در کشور فعالیت خود را آغاز کردهاست.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیستمین جشنواره خیران مدرسهساز را برگزار کردیم، تصریح کرد: این جشنواره هرساله در کلیه مناطق 19 گانه استان برگزار میشود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با تأکید بر اینکه امسال نیز شاهد برگزاری دوره بیست و یکمین جشنواره خواهیم بود، عنوان کرد: شهرستانهای بهار و لالجین جشنواره خود را برگزار کرده و 17 منطقه دیگر نیز تا پایان خردادماه سال آتی باید این جشنواره را برگزار کنند.
تیموری با بیان اینکه 861 خیر مدرسهساز در سطح استان با ما همکاری داشتهاند، ابراز کرد: 191 خیر صرفاً در حوزه مدرسهسازی ورود داشته و مابقی با اهدای زمین، مستغلات، پول و غیره ما را یاری کردهاند.
این مقام مسؤول با اشاره به اینکه تاکنون 291 پروژه در قالب یک هزار و 760 کلاس درس با زیربنای 206 هزار متر مکعب توسط خیران بهصورت مستقل و یا مشارکتی ساخته شدهاست، اضافه کرد: بدون کمک خیران بیشک با این بودجههای محدود دولتی توانایی رفع نیازهای آموزشی استان را نخواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه در این زمینه سه ارگان اداره کل آموزشوپرورش، اداره کل نوسازی و هیئتمدیره خیران استان با یکدیگر همکاری میکنند، تأکید کرد: طی سالهای گذشته 35 پروژه ناتمام خیری داشتیم که در سال 93 با تأمین منابع مالی ملی تکمیل شدند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان ادامه داد: خوشبختانه بنیاد برکت در این حوزه ورود کرده و تاکنون احداث 63 پروژه آموزشی با 350 کلاس را هدفگذاری کردهاست.
تیموری مجموع اعتبار پروژههای مذکور را بیش از 39 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: از این تعداد، 46 پروژه افتتاحشده و 17 پروژه نیز در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه شرط اصلی بنیاد برکت ساخت پروژهها در مناطق محروم است، تصریح کرد: علاوه بر این ساخت 12 مسجد در مجاورت مدارس نیز توسط این بنیاد عملیاتی شده که 9 باب از آنها افتتاح و سه مسجد دیگر نیز در حال احداث است.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: تاکنون سه هزار و 300 نفر از فرهنگیان استان، بخشی از حقوق خود را به امر مقدس مدرسهسازی اختصاص دادهاند.
تیموری تأکید کرد: اجرای طرح بهسازی لرزهای مدارس بهعنوان دستگاه شاخص طرح و هوشمندسازی سیستم آموزش مدارس از دیگر اقدامات شاخص اداره نوسازی است.
اولویت ما اتمام پروژههای ناتمام است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه اولویت ما اتمام پروژههای نیمهتمام است، افزود: انجام پروژههای موردنیاز مانند احداث هنرستانهای فنی و کاردانش اولویت دیگر این اداره است.
وی با بیان اینکه در سال جاری 283 پروژه در دست اجرا است، ابراز کرد: از این تعداد 187 پروژه استانی و 96 پروژه ملی است.
این مقام مسؤول با بیان اینکه اعتبارات نوسازی از سه محل ملی، استانی و تعهد خیری تأمین میشود، عنوان کرد: مجموع اعتبارات ما در سال جاری 110 میلیارد تومان بوده که 34.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 53.5 میلیارد تومان از محل استانی و 30 میلیارد تومان از محل تعهد خیران تأمین شدهاست.
بهرهبرداری از 25 پروژه عمرانی در دهه فجر
تیموری در ادامه با اشاره به اینکه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 25 پروژه عمرانی را آماده تحویل کردیم، گفت: این طرحها در شهرستانهای همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن، بهار، لالجین و فامنین به بهرهبرداری رسیدند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در پایان با تأکید بر اینکه اداره نوسازی شعبه و نمایندگی دیگری در سطح استان ندارد، یادآوری کرد: تعداد نیروهای ما 84 نفر بوده بااینوجود جزء ادارات چابک و پربازده هستیم که این امر بهخوبی بیانگر تلاش مضاعف همکاران بنده است.
شناسه خبر 6048