شناسه خبر:6064
1397/11/30 09:41:49

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: «ما می‌خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض‌داری، رنج دیگری نداشته باشد.»این جمله مقام معظم رهبری پشت دفترچه‌های بیمه به چاپ رسیده اما وقتی علاوه بر مشکلاتی مانند تأخیر در پرداخت هزینه‌ها، قرارداد بستن‌های نصفه و نیمه مراکز درمانی با تأمین اجتماعی وغیره تنها برای صدور یک دفترچه ساده بیمه زمان زیادی معطل بمانید، شاید بتوان گفت به معنای واقعی این جمله توجه نشده است.

نام تأمین اجتماعی با دفترچه‌های بیمه گره خورده است؛ دفترچه‌هایی که قرار است دردی از دردهای صاحبانشان کم کنند اما خودشان گاهی تبدیل به یک گرفتاری می‌شوند. هرچندداشتن دفترچه بیمه بهتر از نداشتن آن است اما رفع و رجوع برخی مشکلات ساده که گاه فقط با اضافه کردن پرسنل و شعب خدمات‌رسانی می‌توان آن را رفع کرد موضوعی است که ظاهرا از دید مسئولان این اداره کل پنهان مانده است.

به گونه‌ای که شعب تأمین اجتماعی استان همدان که وظایفی چون صدور دفترچه و دریافت لیست کارفرمایان و بیمه‌شدگان را به‌عهده دارند هر روز صبح مملو از افرادی هستند که قبل از وارد شدن به این دفاتر باید تمام کارهای خود را کنار بگذارند. آن‌ها گاهی مجبورند یک نصفه روز معطل بمانند تا بتوانند لیستی را تحویل دهند و یا دفترچه بیمه خود را دریافت کنند، فرایند ساده صدور دفترچه بیمه در شعبه یک تأمین اجتماعی زمانی بیش ازیک روز و حتی در برخی موارد بیش از چند روز لازم دارد به گونه‌ای که این گلایه بارها از سوی شهروندان به طرق مختلف به تحریریه سپهر انعکاس داده شده برای نمونه یکی از شهروندان همدانی از کانال تلگرامی سپهرغرب گلایه‌مندی خود را از فضای نامطلوب خدمات‌رسانی تامین اجتماعی این گونه منعکس کرده است "خواستم خطاب به رئیس یا مسئولان اداره کل تامین اجتماعی انتقاد و اعتراضی کنم به خاطر کلی معطلی ارباب رجوع درشعبه یک تامین اجتماعی برای صدور دفترچه درمانی و حتی در بعضی اوقات در قسمت‌های مشابه، امروز به خاطر وجود تنها دو باجه فعال و کند بودن انجام درخواست‌های تعداد بسیاری ارباب رجوع در صف انتظار بودند به طوریکه بیش از دو ساعت طول کشید تا نوبت من شد حال در نظر بگیرید که افرادی که بعد از من به مرکز مراجعه کرده بودند چند ساعت معطل شدند این روند آن قدر آزاردهنده بود که مردم ازجمله خود من واقعا"کلافه شدیم البته ذکر این نکته ضروری است که بازهم کار من به فردای آن روز موکول شد این درحالی است که روز قبل هم که برای همین کار مراجعه کردم دقیقا همین موج شلوغی و کندی عملکرد و تعداد کم باجه وجود داشت حال سوال من این است که چرا این اداره کل به تعداد باجه‌ها اضافه نمی‌کند؟ آقایان مسئول باوجود این همه ارباب رجوع و درخواست چگونه راضی به آن هستند که مردم و کارکنان اذیت شوند وحتی در پی کلافه شدن مردم، کارکنان مورد بی‌احترامی قرار گیرند؟ مگر اضافه کردن باجه‌ها وگذاشتن افراد کار بلد و با عملکرد سریع چقدر هزینه و وقت لازم دارد که این مردم گرفتار که حتی ازشهرستان‌ها به این مرکز مراجعه می‌کنند را ساعت‌ها معطل می‌کنید؟آیا این گونه برخورد را شما به عنوان مسئول در شأن مراجعه کننده می‌دانید؟ لطفا جداً فکری به حال این وضع شعبه بکنید» براین اساس طی یک ماه گذشته بارها خواهان توضیح از سوی مدیرکل سازمان تامین اجتماعی دراین باره شدیم اما علیرغم تلاش‌های مستمر این مهم محقق نشده است. 

از طرفی یکی دیگر از مباحث مرتبط با سازمان تامین اجتماعی مبحث بیمه زنان خانه‌دار است که در واقع این روزها به عنوان یکی از خدمات این سازمان از آن یاد می‌شود بنابراین دراین باره نیز خواهان توضیح از مدیر کل تامین اجتماعی استان همدان درخصوص عملکرد این نهاد دراین باره و تعداد بیمه‌شدگان دراین بخش شدیم که درنهایت از سوی یکی از کارمندان عدد دو هزارو 523 نفر به عنوان تعداد بیمه شده عنوان شد پس در پی دریافت پاسخ قانع کننده در خصوص چرایی اندک بودن این عدد باز هم به دنبال ارتباط با مدیر کل بودیم که متاسفانه بازهم پاسخی دریافت نشد حال آنکه یکی از مهمترین دغدغه‌های بانوان به عنوان اصلی‌ترین رکن هر خانواده نگرانی از تأمین نیازهای مادی خود در دوران کهولت است که دراین بین اداره کل تامین اجتماعی درهر استان باید با برنامه‌ریزی درست در پی پاسخگویی در قبال این نیاز و به افکار عمومی باشد اما متاسفانه گویی تامین اجتماعی استان همدان خود را دراین بحث از دیگر دستگاه اجرایی تافته جدا بافته می‌پندارد.

یکی دیگر از گلایه‌مندی‌های عنوان شده از سوی شهروندان عدم آگاهی برخی کارمندان از قوانین به‌روز این سازمان و نیز بد خلقی برخی از آن‌ها در شعب مختلف تامین اجتماعی است که این مهم خود در شلوغ کردن شعبات از جمله شعبه یک نقش موثری را ایفاء می‌کند به طوریکه یکی از مخاطبین روزنامه سپهرغرب دراین باره می‌گوید چندی پیش بنده به عنوان بیمه شده اصلی خواهان بیمه کردن مادرم شدم بنابراین به شعبه یک تامین اجتماعی مراجعه کردم که متاسفانه با برخورد زننده یکی از کارمندان مبنی بر این طبق مصوبه مجلس تا مدتی امکان انجام این کار را نداریم مواجه شدم به طوریکه در پی ناآگاهی این کارمند علیرغم چند ساعت معطلی در نهایت نتوانستم برای مادرم دفترچه درمانی بگیریم لذا در پی انعکاس این مهم به رسانه سپهرغرب مدیر کل سابق تامین اجتماعی استان همدان عنوان کرد دلایل عنوان شده ازسوی کارمند شعبه یک به هیچ وجه درست نیست پس از چند روز دیگر نیز برای یک کار اداری ساده مجبور شدم بارها به این شعبه واقع در خیابان ( سیزده خانه ) مراجعه کنم.

مع الوصف به نظر می‌رسد باید خطاب به مدیر کل تامین اجتماعی استان گفت این نهاد در هراستان با توجه به مرجعیت و جامعه آماری بالای خود یکی از موثرترین دستگاه‌های خدمات‌رسان است پس باید به صورت مستمر نسبت به عملکرد خود به اذهان عمومی پاسخگو باشد چراکه هر گونه نقصی دراین بین می‌تواند در افکار عمومی به عنوان ارباب رجوع نوعی بی‌اعتمادی را ایجاد کند بنابراین انتظار می‌رود این اداره کل بیش ازپیش خود را در جایگاه یک نهاد اجتماعی پاسخگو ببیند و درعین حال با بهره‌مندی از نیروی انسانی به تعداد مورد نیاز و از طرفی کارآمد و ماهر میزان نارضایتی را به حداقل برساند.

شناسه خبر 6064