شناسه خبر:80769
1402/12/28 09:36:30

سپهرغرب، گروه خبر: معاون دادستان کردستان و قاضی کمیسیون آب‌های زیرزمینی استان گفت: اقدامات انجام‌شده در حوزه آب‌های زیرزمینی سازماندهی‌شده نیست، گروه‌های گشت و بازرسی یکی از ایرادهای این حوزه است، چراکه از نیروهای رسمی استفاده نمی‌شود. در نتیجه، سوءاستفاده‌هایی در این حوزه خواهد شد.

مهدی مهرابی در دیدار با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان و مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان با هدف اجرای هرچه بهتر طرح داناب و اقدامات دادگستری در این حوزه، با اشاره به اقدامات کمیسیون تبصره 5 ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، گفت: در سه سال گذشته 322 پرونده در حوزه چاه‌های غیرمجاز داشتیم و سال جاری 156 پرونده اضافه شده است.

وی با اشاره به مختومه شدن 124 پرونده در سال 1402 در این حوزه، اظهار کرد: اکنون 292 فقره پرونده در حوزه چاه‌های غیرمجاز در استان کردستان داریم که در حال بررسی‌اند.

معاون دادستان کردستان بیان کرد: 156 جلسه در 390 ساعت با هدف بررسی روند آب‌های زیرزمینی استان کردستان برگزار شده است.

مهرابی با اشاره به فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از مصرف آب، ادامه داد: در این حوزه بسیار غفلت کرده‌ایم و با وجود آنکه بیش از 90 درصد آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی و کمتر از 10 درصد خانگی است، باید به سمت بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی گام برداریم.

وی در ادامه گفت: دستگاه قضا براساس ماده 45 توزیع عادلانه آب و حمایت از آب‌های زیرزمینی اقدام به تشکیل پرونده در رابطه با حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کند که این پرونده‌ها منجر به کیفرخواست می‌شود و در دادگاه برای آن‌ها رأی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامات صورت‌گرفته در حوزه آب‌های زیرزمینی سازماندهی‌شده نیست و گروه‌های گشت و بازرسی یکی از ایرادهای این حوزه است، چون باید از نیروهای رسمی در این زمینه استفاده شود، در نتیجه سوءاستفاده‌هایی در این حوزه خواهد شد. بنابراین باید نظارت بیشتری روی گروه‌های گشت و بازرسی انجام شود.

قاضی کمیسیون آب‌های زیرزمینی استان افزود: در مدت سه سال حضور در این سمت، به بهانه افزایش زمین زیر کشت اجازه افزایش برداشت آب را نداده‌ایم و بیشتر بحث حفاظت از منابع آبی را در نظر گرفته‌ایم‌، چراکه به دلایل افزایش برداشت‌ها، آب‌های زیرزمینی ما به خطر افتاده و امروز عمق چاه‌های ما عمیق‌تر شده است.

شناسه خبر 80769