مدیران فرصت نقش‌آفرینی را برای مردم فراهم کنند

سپهرغرب، گروه - زهره پوروهابی : آغاز برای همه یک امید و شیرینی به همراه دارد و هرچقدر این آغاز از انرژی و سرمایه بیشتری برخوردار باشد، به موفقیت و حصول نتیجه نزدیک‌تر می‌شود و این یک حقیقت بدیهی است که در کنار سرمایه‌های مادی، ما نیاز به سرمایه اجتماعی و یا مشارکت مردمی داریم؛ به عبارت دیگر هرچقدر افراد بیشتری برای تحقق یک هدف هم‌قسم شوند و ظرفیت‌های خود را فعال کنند، امید به آغاز، ادامه و به بار نشستن آن آرمان و هدف بیشتر خواهد بود. این همان راهبردی است که امام خمینی (ره) از همان روزهای نخست نهضت به آن ایمان داشت و مصداق بارز تعهد به هم‌قسمی با مردم به رأی گذاشتن اصل نظام جمهوری اسلامی در همان روزهای نخست بود که همین رویکرد انقلاب اسلامی ایران را به یک انقلاب منحصربه‌فرد در طول تاریخ مبدل کرد.

از آنجایی که حرکت‌ها و انقلاب‌ها مراحل و ابعاد گوناگونی دارند، این مشارکت و همراهی مردمی نیز باید در برهه‌ها و قالب‌های گوناگون تعریف شود و نباید به حوزه سیاسی و آن هم فقط انتخابات محدود بماند؛ یکی از حوزه‌هایی که در آن به‌طور خاص باید از حضور و مشکارکت مؤثر مردم بهره برد، «اقتصاد» است، چه در جذب سرمایه‌گذار کلان و چه در هنر جلب سرمایه‌های خُرد برای به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد. این مهم واقعیت و نیازی غیر قابل انکار است، ما باید با تعریف روند‌ها و بسترهای سهل‌الوصول، امکان سرمایه‌گذاری برای همه مردم را ایجاد کنیم؛ به‌نحوی که هرکس به قدر توان ضمن خدمت به کشور، از مواهب مشارکت در حوزه تولید بهره ببرد. نبود این هنر در مدیران دولت‌های مختلف باعث شده است سرمایه‌ای که در دست مردم وجود دارد، مانند امواج سهمگین یک سیل خانمان‌برانداز، یک روز بازار دلار و ارز و روز دیگر طلا یا مسکن و غیره را تحت‌الشعاع قرار دهد و چیزی که قرار بود قاتق نانمان شود، قاتل جانمان می‌شود.

هنر جلب مشارکت مردم در حوزه اقتصاد اگر در مخیله مدیران بگنجد، علاوه‌بر تقویت بنیه مالی واحدهای تولیدی، می‌تواند به بازآفرینی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی کمک کند؛ به‌نحوی که آحاد مردم خود را سهیم در رونق اقتصادی دانسته و به‌عنوان یک ارزش به آن افتخار می‌کنند. درواقع فضای اشتغال و کسب‌وکار باید به سمتی حرکت کند که افراد با آسودگی خاطر یا در یک کار شریک شوند و یا خود یک کسب‌وکار راه بیندازند.

نکته مهم در شعار سال 1403 این است که شاه‌بیت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، عملکرد مدیران دولتی است و دیگر این‌گونه نخواهد بود که برخی از مدیران در سخنرانی‌ها وظایف خود را به‌صورت مطالبه از در و دیوار بخواهند و هیچ‌کس هم نتواند بگوید خودت در این زمینه چه کرده‌ای؟! چراکه مدیران و مسئولان هستند که فرصت نقش‌آفرینی مردم را فراهم می‌آورند.

*زهره پوروهابی





لینک خبر:

زهره پوروهابی

مرا دنبال کنید: