کد خبر : 14736
تاریخ : 1398/9/16
گروه خبری : اقتصادی

دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه به نشان حمایت از تولید داخل تبدیل شد

سپهرغرب، گروه خبر: دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه فرصتی برای کارآفرینان فراهم می‌کند تا استعدادها و توان خود را برای ایجاد درآمدزایی شکوفا کنند.

اواخر سال 1394 بود که سازمان بسیج سازندگی در کرمانشاه تصمیم گرفت در پادگانی که مدت‌ها بی‌استفاده مانده بود، شرایط را برای کار کردن جوانان جویای کار فراهم و آن را تبدیل به دهکده اقتصاد مقاومتی کند.

پادگان آموزشی «بَرناج» که در کیلومتر 10 جاده بیستون به سنقر واقع شده بود، با خلاقیت بسیج سازندگی و با تغییر کاربری ایجادشده در آن، قرار شد برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک در اختیار جوانان جویای کار قرار گیرد.

حالا که چهار سالی از تغییر کاربری این پادگان و تبدیل شدن آن به دهکده اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، می‌توان برق شادی و امید به زندگی را در چشمان ساکنان این دهکده مشاهده کرد و اقتصاد مقاومتی به خیلی از جوانان ما جرأت داده تا با هزینه‌های پایین، تجربه تولید خود را به دیگران منتقل کنند و این همان سنبل کار و تولید ایرانی است.

خانم ناصری از کارآفرینان با تجربه‌ای بوده که سال‌هاست در زمینه تولید ترشی و سبزی‌های آماده کار می‌کند او می‌گوید که

سه سال پیش 30 میلیون تسهیلات دریافت کردند و این واحد تولیدی مشتریان ثابتی دارد و از کار خود راضی هستند.

در گوشه‌ای دیگر از دهکده آقای جاسمی واحد تولید بلدرچین تخم‌گزار را بنا کرده است، او بیان کرد که روزانه 18 هزار تخم بلدرچین دارد و 400 میلیون تومان هزینه کرده است.

جاسمی در ادامه بیان کرد که کار را با 10 هزار قطعه تخم بلدرچین آغاز کرده و درحال حاضر 22 هزار قطعه بلدرچین پرورش داده است.

آن‌ها که اهل تولیدند، می‌دانند تولید جز با دو بال علم و فناوری، نمی‌تواند دوام داشته باشد؛ سجاد از جوان‌های تحصیل‌کرده شهر است که در زمینه تولید پرندگان تزیینی فعالیت می‌کند.

واحدهای پرورش زنبورعسل، بوقلمون، پرواربندی بُزسانان، تولید لیوان و لوازم یک‌بارمصرف، تهیه سبزی‌های آماده و ترشی، کارگاه تولید رنگ و غیره، از دیگر واحدهای فعال در دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه هستند.

در آن سوی دیگر مزرعه زعفران دسترنج آقا کریم و همسرش است، همت که باشد، می‌شود؛ آن‌هم وقتی که کار روی ریل اقتصاد باشد و از همه مهم‌تر نگاهمان به تولید داخل.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مجموعه به‌عنوان اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال سه کار عمده انجام می‌دهد، اظهار کرد: آموزش، انتقال تجربیات و مشاوره سه کار مهم در دهکده اقتصاد مقاومتی است.

حسین قبادی‌بصیر خاطرنشان کرد: از ابتدای برنامه‌های اقتصادی مقاومتی تاکنون به بیش از پنج هزار نفر وام یعنی مبلغی بالغ‌بر 60 میلیارد تومان وام‌ اقتصادی مقاومتی پرداخت شده است.

وی گفت: برای اشتغال جوانان جویای کار دو مشکل داریم که نخستین مشکل به کم‌تجربه بودن آن‌ها برمی‌گردد و احتمال شکستشان را در کار بالا می‌برد و دومین مورد نیز به عدم خطرپذیری جوانان مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از واحد‌ها بعد از کار در این مجموعه مشاغل خود را توسعه می‌دهند و مستقل می‌شوند، عنوان کرد: ما به دنبال حضور درازمدت این واحد‌ها در مجموعه نیستیم و بعد از مستقل شدن، جایشان را به واحد‌های نوپا می‌دهیم.

قبادی‌بصیر مکان دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه را واقع در جاده سنقر جنب روستای نازلیان بیان کرد و گفت: در این مساحت 23 هزار متری ظرفیت ایجاد یک‌هزار واحد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دهکده اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان قدرت جسارت داده می‌شود تا آن‌ها خشت نخست را محکم بگذارند، گفت: این دهکده سالانه 60 تُن تخم بلدرچین، 30 تُن گوشت قرمز، 90 تُن گوشت سفید و بوقلمون، 2/5 تُن عسل، 600 تُن ترشیجات و 40 تُن سبزی‌ها تولید و توزیع می‌کند.

قبادی‌بصیر با بیان اینکه دهکده اقتصاد مقاومتی در راستای تقویت و معرفی رسته‌های شغلی کوچک و در حمایت از اشتغال ایجاد شده است، بیان کرد: این نهاد همواره در تحقق فرامین مقام معظم رهبری جزء پیشروترین‌ها در کشور بوده‌ و حمایت از تولید به‌عنوان تأکید همواره معظم‌له را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌ است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/14736