کد خبر : 15268
تاریخ : 1398/9/28
گروه خبری : جامعه

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه:

ایجاد کمربند سبز بهترین راهکار صیانت از اراضی ملی است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: ایجاد کمربند سبز بهترین راهکار برای حراست و صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری است.

علیرضا ساوری روز گذشته در کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استان کردستان در سنندج اظهار کرد: چالش معارض ماده 56 قانون حفاظت از اراضی ملی باید با همکاری راه و شهرسازی، منابع طبیعی و ثبت اسناد به عنوان سه دستگاه متولی این حوزه مرتفع شود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ماده 9 حفاظت از اراضی تاثیرگذارترین قانون در زمینه پیشبرد و موفقیت دستگاه‌ها در اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه در استان کردستان به دلیل کم‌کاری و نبود وحدت رویه و اهتمام جدی ماده 9 حفاظت از اراضی آنگونه که باید به اجرا نرسیده است، گفت: این توقع از راه و شهرسازی و منابع طبیعی و ثبت و اسناد وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق نشست‌های سه‌جانبه حداکثر تا پایان سال‌جاری نسبت به اراضی بلاتکلیف در اولویت تخریب اقدام کنند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: نگاه ما به ایجاد کمربند سبز جلوگیری از تخریب و در کنار آن افزایش فضای سبز و زیباسازی شهر به ویژه در قسمت‌هایی که در خطر تخریب است.

وی افزود: زمین‌هایی که در سطح شهر وجود دارد به شهرداری تحویل داده شود که این نهاد زمینه اجرای این مهم را فراهم سازد تا در کنار افزایش سرانه فضای سبز مانع از تخریب اراضی ملی باشیم.

ساروی اذعان کرد: در زمینه ایجاد کمربند سبز باید به صورت گام به گام و مرحله‌ای متناسب با ظرفیت‌ها در این حوزه جلو بروید و این کار با هماهنگی دستگاه‌های متولی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: راهی جز حراست از اراضی در حال تخریب نداریم و تنها راهکار برای این مهم ایجاد کمربند سبز است ضمن اینکه حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت دستگاه‌ها از وظایف آنها است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: اگر اراضی ملی تخریب شود و یا متصرف داشته باشد به معنی این است که این دستگاه‌ها در انجام وظایف خود در حوزه حفظ و صیانت از اراضی کم‌کاری کرده‌اند.

وی اذعان کرد: در استان کردستان به ویژه شهر سنندج به لحاظ ماده 9 و اجرای کمربند سبز از اهداف خیلی عقب است که باید در این راستا به صورت اولویت‌بندی تصمیم‌گیری و دستگاه‌ها را اجرا کنند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: اطلاعات رقومی و اراضی برخی از دستگاه‌ها تک برگ نشده و همین بستر تخریب اراضی ملی و گسترش مناطق حاشیه را فراهم سازد.

ساروی افزود:‌ موانع و نارسایی‌های موجود باید رفع و با یک تصمیم منطقی و تعامل واحد انجام شود.

وی اذعان کرد: کمربند سبز با اولویت‌بندی و با تمرکز بر زمین‌های در حال تخریب شهرداری به شکل اولویت‌دار اعلام شود.

     اجرای طرح کاداستر در 683 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی کردستان

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این جلسه اظهار کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سود جو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است.

علی‌اکبر محمدپناه با بیان اینکه روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است، عنوان کرد: دستگاه‌های متولی اراضی ملی در خارج از حریم منابع طبیعی و در اراضی ملی در حاشیه شهرها براساس ماده 2 و ماده 10 قانون شهری در اختیار راه و شهرسازی است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در خارج از حریم شهرها با اداره ثبت اسناد تعامل خوبی داشته‌ایم و تاکنون 683 هزار هکتار از اراضی استان کاداستر شده است.

محمدپناه تصریح کرد: وظیفه اراضی داخل حریم شهری با منابع طبیعی نیست، اما با وجود اینکه وظایفی در زمینه حراست از اراضی داخل حریم نداریم، اما در راستای حراست از حقوق بیت‌المال در برخی موارد نیز به این حوزه ورود کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: حراست از منابع طبیعی رسالت اصلی اداره کل منابع طبیعی در استان است و در این راستا فراتر از وظایف عمل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: جاهایی که اخیرا تبدیل به شهر می‌شوند نمی‌تواند کل اراضی را تحویل راه و شهرسازی بدهیم راه و شهرسازی باید طرح خود را ارائه و منابع طبیعی به اندازه طرحی که دارد می‌توانیم اراضی مورد نیاز را تحویل دهد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خاطرنشان کرد: تثبیت مالکیت اراضی ملی در سطح روستاها در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اراضی داخل حریم شهر جزء 34 قطعه‌ای که به عنوان پارک جنگلی سند گرفته‌ایم هیچ محدودیتی نداریم که راه و شهرسازی بخواهد در مورد نقطه‌ای که مد نظر دارد سند مالکیت بگیرد.

شهردار سنندج بدر این جلسه اظهار کرد: جلوگیری از رشدحاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد شهری از اولویت‌های مهم و مورد توجه شهرداری سنندج است.

حشمت‌اله صیدی خاطرنشان کرد: در راستای حراست از اراضی ملی پیشنهاد دادیم اراضی دولتی دارای کاربری فضای سبز به شهرداری تحویل شود.

صیدی با تاکید براینکه در بحث ایجاد فضای سبز و تحویل گرفتن لکه‌هایی با کاربری فضای سبز در داخل محدوده مشکل نداریم، گفت: در همین راستا سال قبل به همت استاندار کردستان و مشارکت جمعی دستگاه‌های مختلف توانستیم 43 هکتار از این لکه‌ها را تحویل گرفته و نهال‌کاری کنیم.

شهردار سنندج اضافه کرد: در دو نقطه کار به بهترین شیوه اجرا شده اما در یک لکه به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها و امکانات به ویژه نبود آب با وجود انجام کار با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: سال 87 دولت وقت در سفر به استان چند روستا در اطرف شهر را به سنندج الحاق کرد که متاسفانه این نقاط به دلیل رشد قارچ‌گونه جمعیتی به نوعی از کنترل دولت خارج شده است.

وی اذعان کرد: اگرچه جلساتی در زمینه اراضی ملی برای حل اختلافات بین راه و شهرسازی و منابع طبیعی برگزار شده اما هنوز حل نشده است.

صیدی اضافه کرد: شهرداری از ‌71 هکتار از اراضی حریم ناحیه منفصل شهری نایسر تاکنون یک هکتار تحویل گرفته که نهال‌کاری شده اما مابقی این اراضی معارض دارد.

وی گفت: ارتقای فضا سبز از اولویت‌های مهم این دوره شورا و شهرداری سنندج است به گونه‌ای که طی سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته سرانه فضای سبز شهر سنندج از 5.7 دهم مترمربع به 7.2 دهم مترمربع افزایش دادیم اما هنوز با میانگین کشوری فاصله داریم.

شهردار سنندج اضافه کرد: درآمد شهرداری سنندج به دلیل کاهش ساخت و ساز کمتر شده و اکنون شرایط مطلوبی ندارد.

وی افزود: توسعه فضاهای سبز شهری به ویژه در زمینه تامین آب برای برخی نقاط و لکه‌ها نیاز به حمایت‌های دولتی دارد چرا که با وضعیت موجود در شهرداری توان تامین اعتبار مورد نیاز را نداریم.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه هم در ادامه این جلسه در زمینه طرح‌های قوه قضاییه و مجریه برای توانمندسازی روستائیان هم گفت: ایجاد بسترهای لازم برای سیستماتیک عمل کردن دستگاه‌های اجرایی در روستاها و توانمندسازی روستاها و ایجاد بسترهای لازم برای مهاجرت معکوس روستائیان از حاشیه شهرها به روستاها انجام می‌گیرد.

علیرضا ساوری خاطرنشان کرد: در کردستان 2 دهستان سیاه منصور بیجار و نشمیر بانه باید به عنوان پایلوت انتخاب و با فعالیت 10 دستگاه متولی زمینه توانمندسازی روستاهای در این دهستان‌ها را به صورت منسجم فراهم کرد.

به گفته وی، مدیریت منابع آب و خاک شامل کشت گیاهان محصولات پر بازده در شرایط اقلیم مختلف، توسعه دامداری و شیلات و طیور، ایجاد حرفه‌ آموزی‌های برای توسعه مشاغل خرد و صنایع دستی و غیره را هدف مشترک در این طرح است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/15268