کد خبر : 16463 تاریخ : 1398/10/26 گروه خبری : فرهنگی |
|
کتابفروشی موفق چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ |
|
سپهرغرب، گروه کافه کتاب: ساپنا درحال حاضر 14 فروشگاه زنجیرهای عمده در سراسر هندوستان دارد که روی هم رفته 350 هزار مترمربع مکان فروشگاهی برای عرضه کتابهای درسی و غیر درسی به مردم هندوستان بهکار گرفته است. به گزارش فایننشال اکسپرس در شهر بمبئی هندوستان از اواخر سالهای 1950 تا اوایل 1960 یک کارگر حملکننده وسایل و بارهای مسافران در ایستگاه راهآهن اصلشهر بهطور اتفاقی بارهای کتاب یک کتابفروش را حمل و با پیشنهاد صاحب کتابفروشی برای او کار میکند. بعد از مدتی او میتواند کتابفروشی کوچکی در کنار خیابان باز کند که چندسال بعد نخستین شعبه بزرگترین کتابفروشی حال حاضر هندوستان تأسیس میشود. فروشگاههای زنجیرهای ساپنا که در هند به خانههای کتاب ساپنا شناخته میشود، از نام رستورانی الهام گرفته شده که نخستینبار پدربزرگ «نیجششاه» مؤسس کتابفروشی، در آن غذا خورده است. فروشگاه زنجیرهای ساپنا در هند خصوصیتی شبیه فروشگاههای زنجیرهای بارنزاندنوبل در آمریکا دارد. در این فروشگاهها تنها یکسری کتاب در قفسهها چیده نشده، بلکه سعی میشود کتابفروشی یک شغل پویا باشد. در این کتابفروشیها هر نوع محصول فرهنگی بخواهید، پیدا میشود. از آخرین فیلمهای سینمایی تا لوحهای فشرده آموزش زبان، همهچیز به فرهنگ کتابخوانی کمک میکنند. ساپنا درحال حاضر 14 فروشگاه زنجیرهای عمده در سراسر هندوستان دارد که روی هم رفته 350 هزار مترمربع مکان فروشگاهی برای عرضه کتابهای درسی و غیر درسی به مردم هندوستان بهکار گرفته است. نیجششاه، عضو ارشد سومین نسل از خانواده مؤسس ساپنا محسوب میشود که انبوه انتشارات در دنیای حاضر را نهتنها به نگاه تهدید نمیداند، بلکه از آنها بهعنوان فرصتی یاد میکند که میتواند موجب ارتقای تمدن و سطح سواد مردم شود و هرچه سطح سواد افزایش یابد، گرایش مردم به کتاب نیز بیشتر میشود. وی اعتقاد دارد اگربخواهیم یک کتابفروشی را در دنیای دیجیتالی امروز سر پا نگه داریم، باید از روشهای سنتی فاصله بگیریم و بهجای آن ترکیبی از قدیم و جدید در فروش استفاده کنیم. تمام موفقیتهای این فروشگاه درحالی است که گزارشهای بسیاری از تعطیلی فروشگاههای خارجی در دهلی و شهرهای مهم شنیده میشود. فروشگاههای ساپنا در سال 1980 انتشارات خود را نیز افتتاح کردند و مهمترین موفقیت آنها شعار آموزش برای همه و بالا بردن سطح سواد مردم بود که شاید یکی از علل موفقیت آنها محسوب میشود. به گفته نیجششاه این انتشارات در کنار دانشگاهها، کتابهای مدارس را نیز تأمین میکند. همانطور که رئیس و نوه مؤسس انتشارات- فروشگاه ساپنا میگوید، مهمترین فاکتور موفقیت آنها در زمان کنونی وارد شدن به دو عرصه دیجیتالی و چاپ کتابهای سنتی است. آنها خودشان کتابهای چاپی را به کتابهای الکترونیک تبدیل میکنند و در کنار آن کتابهای صوتی نیز یکی از اولویتهای کاریشان است.
|
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/16463 |