کد خبر : 16872
تاریخ : 1398/11/7
گروه خبری : شهر

افشاگری‌ تازه از انتظارهای خلاف قانون سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای

سپهرغرب، گروه خبر: روز گذشته و در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان بار دیگر آخرین وضعیت هتل صخره‌ای خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت، پروژه‌ای که ناگفته‌هایش افشا شد و تعیین تکلیف آن در گرو اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری ماند که گویا از نظرها غایب است!

گردشگری از جمله محورهای توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای است، حوزه‌ای که در صورت توجه می‌تواند وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داده و گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی واقع شود.

خرم‌آباد را شاید از جمله شهرهای ناکام در عرصه تکمیل پروژه‌های خاک خورده دانست، شهرستانی که علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار گردشگری و مواهب طبیعی، اما آن‌گونه که شایسته بوده از پتانسیل فضا استفاده نشده و همچنان تا رسیدن به توسعه فاصله بسیاری دارد.

تردیدی نیست که بخشی از مشکلات و موانع اجرایی پروژه‌ها مربوط به دولت و عدم تخصیص اعتبارات لازم است، از این‌رو دولت بسیاری از طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران بسیاری در امر ساخت‌وساز و عملیاتی کردن طرح‌های عمرانی و گردشگری خرم‌آباد ورود پیدا کرده‌اند، افرادی که گاهی اهلیت لازم را نداشته و موجب راکدماندن پروژه‌ها و ناامیدی هرچه بیشتر شهروندان از توسعه شهر شده‌اند.

هتل صخره‌ای خرم‌آباد از جمله پروژه‌هایی است که عملیات اجرایی آن سال 76 شروع شده و اکنون و پس از گذشت 22 سال همچنان ناتمام مانده است و گویی سرمایه‌گذار تمایلی برای اتمام کار ندارد.

در جلسات متعدد بارها در مورد مسائل و به ویژه مشکلات سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای بحث شده و گاهی تنها با مصوبات کاغذی، موضوع رها شد، با این وجود آخرین پیگیری‌های صورت‌جلسات نشان از اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پروژه برای انجام کار دارد.

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی اخیر لرستان بار دیگر آخرین وضعیت هتل صخره‌ای خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت، پروژه‌ای که ناگفته‌هایش افشا شد و تعیین تکلیف آن در گرو اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری ماند که گویا از نظرها غایب است!

سرمایه‌گذار از نظرها غایب است

در همین راستا مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای اهتمامی برای حل مشکلات و تکمیل پروژه ندارد، افزود: عزیزعلی نعمتی سرمایه‌گذار پروژه است که تاکنون در جلسات حاضر نشده است.

سید امین قاسمی بیان داشت: طی این دو سال هنوز آن را به چشم ندیده‌ایم.

وی با اشاره به حضور نمایندگان مختلف پروژه در جلسات تعیین تکلیف گفت: تاکنون در هیچ جلسه‌ای سرمایه‌گذار حضور پیدا نکرده است.

بهانه‌های متعدد برای کار نکردن

در ادامه معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به تنظیم صورت‌جلسه‌ای مبنی بر اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای همکاری با سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای، بیان کرد: شهرداری، راه و شهرسازی، میراث و دیگر مجموعه‌ها برای رفع مشکلات هتل صخره‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.

گودرز امیری افزود: در جلسه قبلی مقرر شد که 5 هزار مترمربع از اراضی باقی‌مانده در اختیار راه و شهرسازی استلن طبق قانون و بر اساس قیمت کارشناسی به سرمایه‌گذار واگذار شود.

وی با بیان اینکه چندین بار قیمت کارشناسی توسط سرمایه‌گذار مورد اعتراض قرار گرفت، افزود: از نظر دولت مسئله حل شده اما گویا سرمایه‌گذار رغبتی به تکمیل پروژه ندارد.

معاون عمرانی استاتداری لرستان ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار به قیمت کارشناسی دوباره معترض است، اقدام مجدد کند اما اینکه عنوان شود از سوی دولت مشکلاتی وجود دارد سخنی غیرواقع است.

امیری با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار به دنبال بهانه‌ای برای کار نکردن است، گفت: مطابق قانون سرمایه‌گذار ساخت و ساز نکرده و اضافه بنا دارد که بایستی مازاد را قلع بنا کرده و مابقی اجرایی شود.

انتظار خلاف قانون سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای

وی با بیان اینکه موضوعی تاکنون مخفی مانده و بایستی افشا شود، تصریح کرد: طبق قانون هیچ‌کس نمی‌تواند مازاد بر پروانه دریافتی ساخت‌وساز انجام دهد، این در حالی است که سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای مازاد بر پروانه صادر شده ساخت داشته و بایستی مطابق قانون در کمیسیون ماده 100 شهرداری پیگیری شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: سرمایه‌گذار ادعا دارد که شهرداری پرونده را به کمیسیون ماده 100 نبرد و پرونده خلاف قانون اصلاح شود تا مجبور به پرداخت چند میلیارد تومان جریمه به شهرداری نشود.

امیری اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود شهرداری اضافه بنا را قلع کرده و اجازه کار بر باقی اراضی را صادر کند.

درخواست خلع ید سرمایه‌گذار را داده‌ایم

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز با بیان اینکه بارها همکاری لازم با سرمایه‌گذارهای هتل صخره‌ای برای حل مشکلات انجام شده، افزود: سال 96 تنها راه دسترسی به مجموعه توسط کارشناس قیمت‌گذاری شود.

رضا خالقی بیان داشت: مشکل سرمایه‌گذار با راه دسترسی نیست بلکه با نبود پارکینگ مجموعه بوده چرا که شهرداری اجازه صدور پروانه و در نهایت پروانه کار را صادر نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل پارکینگ 5 هزار متر از اراضی تحت اختیار راه و شهرسازی استان به سرمایه‌گذار جهت پارکینگ پیشنهاد شد، گفت: قیمت کارشناسی عنوان شده در سال گذشته 800 هزار تومان بود که مورد پذیرش سرمایه‌گذار قرار نگرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه با وجود انقضای قیمت کارشناسی مجدد حاضر به انجام کار هستیم، افزود: با کارشناسی جدید و به تبع قیمت جدیدی عنوان خواهد شد.

خالقی ادامه داد: درخواست خلع ید سرمایه‌گذار هتل صخره‌ای داده شده و هم‌اکنون در شعبه 8 حقوقی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار ساخت‌وساز غیرمجاز داشته، افزود: غیر از 3 هزار و 185 متر واگذاری مابقی ساخت غیرمجاز است و تاکنون برای همکاری برخورد لازم صورت نگرفته است.

استاندار لرستان با بیان اینکه به دلیل برخی موضوع‌ها برای سرمایه‌گذار حقی ایجاد شده است، افزود: سرمایه‌گذار بیان کرده که مسوولین وقت استان وعده کرده بودند که مشکلات اضافه ساخت را رفع می‌کنند.

سید موسی خادمی بیان داشت: در همین راستا سرمایه‌گذار 600 میلیون تومان علی‌الحساب به شهرداری پرداخت کرده و از این‌رو خود را صاحب حق می‌داند.

وی با بیان اینکه اگرچه حق اولیه‌ای برای سرمایه‌گذار ایجاده شده، گفت: این به معنای نادیده گرفتن تخلف نیست.

خادمی با بیان اینکه اگر سرمایه‌گذار پای کار بیاید با وی همکاری لازم صورت می‌گیرد، افزود: چنانچه با کارشناسی مجدد توافق کرد که ادامه کار را انجام می‌دهد، در غیر این صورت باید مراحل قانونی کار انجام شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/16872