کد خبر : 20432
تاریخ : 1399/2/8
گروه خبری : جامعه

تفاوت فرهنگی شرق و غرب با بحران کرونا نمایان شد

اقدامات مؤمنانه و مجاهدانه برآمده از فرهنگ دینی و اسلامی است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان گفت: جهادی که در جامعه با توجه به بحث کرونا رخ داده است، نشان داد اسلام می‌تواند جامعه بشری را اداره کند.

حدوداً سه ماه است که همدلی و همراهی ایرانیان در شرایط سخت و بحرانی زبانزد همگان شده و جهانیان این همدلی را به تماشا نشسته‌اند؛ شاید در باور کمتر کسی می‌گنجید که روزی در شرایطی که هیچکس انتظار آن را نداشت و هیچ تصوری از روزهای سخت آن نداشتیم، این‌همه مهربانی و لطف به‌یک‌باره سرباز شود و همچون آتش زیر خاکستر، چنان آتشفشانی به پا کند که صدای آن به گوش عالم برسد.

این‌همه مهربانی کجا نهفته بود که از دل تک‌تک ایرانیان از کوچک و بزرگ، زن و مرد و پیر و جوان، جوانه زد و با آبیاری درخت تنومند یاری، کمک‌هایی شد که دغدغه‌ای از نیازمندان و محرومان رفع کرد؛ پس از فرمان ولی فقیه مبنی بر شتافتن به یاری نیازمندان، آن‌چنان سیل کمک‌ها را شاهد بوده و هستیم که به دنیا ثابت شد امر، امر رهبر است و تمام ایران و ایرانیان یکپارچه گوش به فرمان فرماندهی بی‌آلایش هستند.

از «کمک‌های مؤمنانه» تا «رزمایش بخشش»، تنها گوشه کوچکی از تحقق فرمان رهبری است و کمک‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤسسات و خیریه‌ها هرروز به دست محرومان می‌رسد؛ حال آن که دشمن در تلاش است شرایط ایران را در موضوع کرونا، وضعیت تجهیزات، امکانات، مواد غذایی و غیره بحرانی جلوه دهد.

همدان یکی از استان‌هایی است که از ابتدای بحران کرونا اقدامات جهادی در آن آغاز شد و این اقدامات تا آنجا طنین‌انداز شد که رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از دیدارهایشان به فعالیت جهادی بانوان نهاوندی از پخت نان برای جبهه تا دوخت ماسک برای جبهه سلامت، اشاره کردند؛ اما پس از فرمان رهبری مبنی بر کمک به نیازمندان و محرومان با توجه به شرایط کرونایی در جامعه، این‌بار کمک‌ها در قالب‌های مختلف از «کمک‌های مؤمنانه» تا کمک‌های خودجوش مردمی، شکل گرفت.

با توجه به گستردگی اقدامات در این حوزه و فعالیت مؤسسات و خیریه‌های متعدد در این خصوص، با مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

محسن صیفی‌کار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه آدمی به حکم انسان بودن در قبال وضعیت سایر هم‌نوعانش وظیفه دارد، اظهار کرد: مسلمانان و به‌ویژه ایرانیان نیز با توجه به مسلمان و ایرانی بودن، نسبت به سرنوشت و وضعیت هم‌وطنان خود وظیفه انسانی، برادرانه و دینی دارند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه انسانی و برادرانه حکم می‌کند در قبال گرفتاری و مشکل انسان‌ها بی‌تفاوت نباشیم، گفت: در آفرینش از یک گوهر هستیم و اگر کنار هم باشیم، می‌توانیم یک کلونی شفاف، نورانی و ارزشمند تشکیل دهیم.

مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان با اشاره به آیه «انما المومنون الاخوه»، بیان کرد: اگر در جامعه‌ای مشکلاتی از قبیل فقر، بی‌شغلی، بیماری و مشکلاتی که برای انسان تبعات و رنج‌هایی ایجاد می‌کند، وجود داشته باشد، عده‌ای وظیفه دارند نسبت به رفع آن موارد اقدام کنند.

وی افزود: البته سازمان‌ها و دولت متولی رفع مشکلات هستند، اما گاهی مقدورات اجازه نمی‌دهد و یا توانایی، مدیریت یا دانش کافی ندارند و در این موارد باید مردم وارد شده و وظیفه خود را انجام دهند.

صیفی‌کار با بیان اینکه در اسلام چیزی با عنوان «به من چه» و «به تو چه» نداریم، تصریح کرد: عبارت «به من چه» به معنی بی‌خیالی و بی‌حالی و «به تو چه» نفی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با تأکید بر اینکه «کمک مؤمنانه» ترجمان آیه «انما المومنون الاخوه» است، ادامه داد: این عبارت به معنای آن است که نسبت به سرنوشت هم مسئول هستیم و اگر کسی مؤمن بوده و در قلب خود به این مهم ایمان داشته باشد، نمی‌تواند نسبت به رنج و گرفتاری هم‌نوع خود بی‌تفاوت بماند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان خاطرنشان کرد: جهادی که در جامعه با توجه به بحث کرونا وجود دارد، نشان داد اسلام می‌تواند جامعه بشری را اداره کند.

وی به تفکر غربی و لیبرال دموکراتی حاکم بر غرب و نشخوارکنندگان داخل کشور اشاره کرد و یادآور شد: عده‌ای فکر می‌کردند غرب بهشت موعود و مدینه فاضله است و همچنان هم بر این طبل می‌کوبند، بسیاری نیز فریب این حرف‌ها را خورده و می‌روند و دچار چه رنج‌ها که نمی‌شوند.

صیفی‌کار با تأکید بر اینکه فرهنگ ما شرقی و فرهنگ آن‌ها غربی و 200 تا 300 سال اخیر ایجاد شده است، اظهار کرد: این دو فرهنگ باهم سازگاری ندارند؛ در غرب انسان صرفاً یک ماشین بوده و برای وی برنامه تعریف می‌شود و از خود اراده چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه تفاوت فرهنگی مذکور خودش را در کرونا نشان داد، گفت: دیدیم با شیوع کرونا در غرب، مردم ناگهان به فروشگاه‌ها هجوم بردند؛ اما در کشور ما این‌گونه نبود و یا حداقل به این شدت ندیدیم. مردم به هم کمک کردند که این یک نکته مهم است.

مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان بیان کرد: مردم ایران در یک حرکت سریع، مجاهدانه و مؤمنانه وارد شدند و بسیاری از نواقص دولت را در این خصوص رفع کردند که این مهم برآمده از فرهنگ دینی و اسلامی ما است.

وی با بیان اینکه همواره این‌گونه اقدامات جهادی و مؤمنانه بوده است، افزود: البته ایده‌آل این است که در جامعه هیچ فقیر، مستمند و نیازمندی نباشد که این امر در هیچ کجای دنیا محقق نشده است.

صیفی‌کار با اشاره به اینکه چندین میلیون نفر در دنیا آب شرب سالم و غذا ندارند و این خود به‌نوعی فقر است، تصریح کرد: روزانه 24 هزار نفر در دنیا بر اثر گرسنگی می‌میرند و کشته‌های کرونا در قبال کشته‌شدگان دنیا بر اثر گرسنگی، رقمی نیست؛ آیا جامعه جهانی دچار دغدغه شده است که این گرسنگان را سیر کند یا خیر؟

وی با بیان اینکه ضرورت دارد همه مردم به حال محرومان و نیازمندان رسیدگی کنند، ادامه داد: آیات و روایات بسیاری درخصوص رسیدگی به همسایه، فقرا و مظلومان داریم و به همین منظور حدود 16 سال بوده که مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود نابه‌سامانی اوضاع اقتصادی، مردم کمک بسیاری داشتند و نسبت به سال‌های قبل‌تر، سبد غذایی بیشتری تهیه و توزیع شد.

وی با بیان اینکه از اسفندماه تاکنون یعنی طی سه ماه اخیر مشغول جمع‌آوری کمک‌ها هستیم، یادآور شد: کمک‌های خوبی جمع‌آوری شده و سه سبد غذایی در بین نیازمندان و محرومان توزیع شده است.

صیفی‌کار با تأکید بر اینکه ملت ما مردمان خوبی هستند، اظهار کرد: اگر مردم درست راهنمایی و کمک شوند و دولت‌مردان نیز افراد درستی باشند و بدی نکرده و حقوق مردم را ضایع نکنند، مشکلات رفع خواهد شد.

وی به ایجاد چندین نهاد از سوی رهبر کبیر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی ازجمله کمیته امداد اشاره کرد و گفت: ایجاد سازمانی همچون کمیته امداد دغدغه یک نظام است و این سازمان نیز خدمات بسیار بزرگی داشته که این یک خدمت ملی است؛ اما این کافی نیست و باید همه مردم دست به دست یکدیگر بدهند تا مشکلات رفع شود.

مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاحسان همدان در پایان بیان کرد: باید زیرساخت‌ها نیز درست شود و کمک‌ها فقط اقلام خوراکی نباشد؛ لازم است به مردم ماهیگیری آموزش دهیم؛ البته کمک‌های فعلی برای سپری کردن دوره بحران است و امیدواریم هرچه سریع‌تر از این مقطع عبور کنیم.

اینک جهان به نظاره نشسته است ایرانی را که مورد ظالمانه‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته و چگونه توانسته با مدیریت جهادی در عرصه خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان، آن‌چنان با قدرت اقدام کند که از ماسک تا اقلام خوراکی و بهداشتی، دغدغه‌ای نماند؛ هرکس به وسع خود در این راه گام نهاده و سهمی در این خصوص دارد که هیچگاه فراموش نخواهد شد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/20432