کد خبر : 21658 تاریخ : 1399/2/27 گروه خبری : استانها |
|
توسعه فرودگاه خرمآباد طرحی نافرجام با بدهی 27 میلیارد تومانی |
|
سپهرغرب، گروه خبر: 24 دیماه 92 بود که عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه خرمآباد با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور آغاز و اعلام شد: بیش از 10 هزار زائر لرستانی خانه خدا بهزودی از این فرودگاه عازم میشوند. اما اکنون پس از گذشت 6 سال، این طرح با پیشرفت 85 درصدی تعطیل شده و استان 27 میلیارد تومان به پیمانکار آن بدهکار است. آذرماه سال 92 بود که استاندار وقت لرستان اعلام کرد: طرح مطالعاتی توسعه و تجهیز فرودگاه خرمآباد برای پرواز هواپیماهای پهنپیکر درحال انجام است. هوشنگ بازوند آن زمان عنوان کرد: طرح مطالعاتی توسعه باند، تجهیز فرودگاه و تأمین امکانات موردنیاز برای پرواز هواپیماهای بزرگ و پهنپیکر در این فرودگاه درحال انجام است. طرحی که شامل اجرای عملیات توسعه پهنای باند فرودگاه، پیسیإن، پایانه و پاویون مناسب و مجهز برای فرودگاه خرمآباد است. وی گفته بود: با اجرایی شدن این عملیات، امکان پرواز هواپیماهای پهنپیکر برای برقراری پرواز حجاج و همچنین پروازهای منظم سفر به عتبات عالیات و دیگر مقاصد داخلی غیر از تهران، در فرودگاه خرمآباد فراهم خواهد شد. پس از این خبر شیرین، سرانجام طرح توسعه فرودگاه خرمآباد 24 دیماه 92 با حضور محمد رسولینژاد مدیرعامل وقت شرکت فرودگاههای کشور و با برآورد اعتبار 52 میلیارد تومان آغاز و نوید داده شد: علاوهبر دهها هزار زائر لرستانی، زائران استانهای همجوار نیز میتوانند، از این پروازها بهرهمند شوند. رسولینژاد در آن مراسم اظهار کرد: با توجه به مطالبه دیرین مردم و پیگیری مسئولان لرستان، برای فراهم آمدن امکان پرواز حجاج از طریق این فرودگاه، باند پرواز فرودگاه خرمآباد به میزان 300 متر توسعه مییابد. قولوقرارها آنچنان لجامگسیخته پیش میرفت، تا جایی که نیمچه وعدههایی برای افزایش پروازها در زمینه گردشگری زیارتی به مقاصد مشهد، نجف و حتی دمشق در فرودگاه خرمآباد به مردم داده شد. فرودگاهی که با سابقه بیش از 70 سال، از مجموع 54 فرودگاه فعال جزء 16 فرودگاه برتر و مجهز به دستگاه پیشرفته فرود اتوماتیک است، همچنان در گیرودار اجرای این طرح بود و مسئولان هریک آماری از پیشرفت فیزیکی آن میدادند. جالب اینکه در این سالها، مسئولان مرتبط و غیرمرتبط کشوری از طرح توسعه فرودگاه بهعنوان یک برند عمرانی در لرستان بازدید میکردند و همچنان بر طبل افتتاح این طرح، برای انجام پرواز هواپیماهای پهنپیکر میکوبیدند. 14 مردادماه سال 95 نیز عباس آخوندی وزیر وقت راهوشهرسازی، از این طرح بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرای آن قرار گرفت و برآیند بازدید وی از این طرح، رضایتبخش و امیدوارکننده بود. در این مدت دهها مسئول و مدیر کشوری آمدند، از طرح توسعه فرودگاه خرمآباد بازدید کردند و با ابراز رضایت از این طرح و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرمآباد را بیشازپیش در دل مردم زنده کردند. وعدهای که قرار بود 2 سال پس از آغاز عملیات میدانی به ثمر بنشیند، اما بهطور رسمی اعلام شد، امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهنپیکر و اعزام حجاج از این فرودگاه وجود ندارد. استاندار لرستان دراین باره گفت: پس از پیگیری و مکاتبات انجام شده برای برقراری پرواز حج از فرودگاه خرمآباد، شرکت هواپیمایی ایرانایر، طی نامهای از فراهم نبودن شرایط برای انجام این پروازها خبر داد. سیدموسی خادمی افزود: این شرکت بهدلیل امکانپذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان، بهخاطر موانع و کوههای اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا، درجه بالای دمای هوا در تیر و مرداد و محدودیتهای شدید عملیاتی بهلحاظ وزن نشست و برخاست اعلام کرده است. وی اظهار کرد: در این نامه اعلام شده، درخصوص انجام پروازهای حج این استان از طریق فرودگاه خرمآباد با توجه به اتمام طرح توسعه، براساس اعلام نظر کارشناسی قسمت عملیات پرواز «هما»، محدودیتهای عملیاتی وزن نشست و برخاست، منجر به کاهش تعداد مسافر و بار قابل حمل حداکثر به میزان 150 نفر خواهد شد و با توجه به اعمال محدودیت طرف سعودی، برای تعداد نشست و برخاست هواپیماهای تمامی کشورها، الزام به حداقل حمل 250 مسافر در هر پرواز وجود دارد. اکنون مردم لرستان بار دیگر محروم ماندند، تا دهها هزار زائر مشتاق بار سفر برای اعزام به سرزمین وحی را از پایتخت ببندند و رنج سفر هشت ساعته تا تهران را همچنان همراه داشته باشند. سؤال اینجاست؛ اگر فرودگاه خرمآباد محدودیت شدید عملیاتی و موارد منع پرواز هواپیماهای پهنپیکر دارد، پس چرا این طرح در سال 92 کارشناسی و آغاز شد و با گذشت حدود پنج سال سخنی از این محدودیتها به میان نیامد؟ بیش از 500 میلیارد ریال هزینه اجرای این طرح برای لرستانی که امروز چالش بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی را دارد، به معنای احیای مجدد دهها واحد تولیدی بود که میشد با جلوگیری از هدررفت بیهوده این میزان اعتبار، فکری برای اقتصاد استان کرد. اما ماجرا به این مسئله ختم نمیشود، طرح فرودگاه با 85 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و از طرفی پیمانکار طرح 27 میلیارد تومان مطالبات دارد. نه استان و نه شرکت فرودگاههای کشور زیر بار پرداخت آن نمیروند و به این ترتیب؛ لرستان ناامید از طرح توسعه فرودگاه، اکنون 27 میلیارد تومان بدهکار است. مدیرفرودگاه خرمآباد دراین باره میگوید: طلب پیمانکار طرح توسعه باید از محل مطالبات استانی پراخت شود. چراکه اصلاً قراردادی با شرکت فرودگاهها بسته نشده است. علی کاملی با بیان اینکه این طرح با پیشرفت 85 درصد متوقف شده، ادامه داد: این طرح جزء پروژههای اقتصاد مقاومتی است و از ابتدا قرار نبوده مبلغی توسط شرکت فرودگاهها پرداخت شود. اما استاندار لرستان در این خصوص میگوید: طرح توسعه فرودگاه خرمآباد با منابع پیشبینی شده از ابتدا کار اشتباهی بوده و در شرایط کنونی استان، توانایی پرداخت 25 میلیارد تومان مطالبات پیمانکار را ندارد. سیدموسی خادمی افزود: پرداخت بدهی این طرح از محل تهاتر نیز امکانپذیر نیست و مستندات کافی برای پیگیری از طریق شرکت فرودگاهها و وزارت راهوشهرسازی وجود دارد. وی تأکید کرد: با زور و خارج از چارچوب مصوبات نمیشود اقدامی انجام داد و این مهم از تأکیدات وزیر راهوشهرسازی است و مصوب شده که از طریق شرکت فرودگاهها پیگیری شود. بنابراین همه باید به قانون و مستندات پایبند باشند. اما مدیرکل راهوشهرسازی لرستان اظهار نظر استاندار را تأیید میکند و میگوید: پیگیری برای پرداخت مطالبات پیمانکار ادامه دارد و باید ازمحل شرکت فرودگاهها یا وزارت راهوشهرسازی پرداخت شود. رضا خالقی افزود: مجمع شرکت فرودگاههای کشور مصوبهای در سال 96 دارد که بر اساس آن پرداخت مطالبات و ادامه طرح را تقبل کرده که اجرای این مصوبه، به دستور استاندار در حال پیگیری است. وی با اشاره به تأکید وزیر راهوشهرسازی برای تعیین تکلیف مطالبات قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) تصریح کرد: استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه برای رفع این مشکل از نکات مورد تأکید وزیر است و در همین راستا نیز در قانون بودجه 99 بندی برای مطالبات قرارگاه آمده است. وی گفت: استان لرستان توانایی یا وظیفهای برای پرداخت مطالبه 27 میلیارد تومانی پیمانکار طرح توسعه ندارد و تهاتر این بدهی از طریق نفت خام نیز سال گذشته انجام نشد. چراکه وزارت نفت در کل طرحهای مشابه زیر بار این مسئله نرفت. بههرحال امروز طرح توسعه فرودگاه ناامیدتر از همیشه، ابتر مانده و در حالیکه تکلیف 25 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده مشخص نیست که در نهایت خرمآباد میزبان هواپیماهای پهنپیکر و اعزام حجاج خواهد بود یا نه؟ اکنون لرستان 27 میلیارد تومان به پیمانکار طرح بدهکار است و حدود 10 ماه از تعطیلی آن با 85 درصد پیشرفت فیزیکی میگذرد. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/21658 |