کد خبر : 26244
تاریخ : 1399/5/14
گروه خبری : فرهنگی

قلم حق‌مدار بر سر منافع مردم معامله نمی‌کند

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه قلم حق‌مدار بر سر منافع مردم معامله نمی‌کند، گفت: «قلم» باید از کانون‌های زر و زور و تزویر به دور باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی یکشنبه گذشته در نخستین روز از هفته خبرنگار و در تجدید میثاق خبرنگاران با آرمان‌های شهدا بر سر مزار شهدای گمنام پارک مردم، اظهار کرد: قرآن کریم برخی از قلم‌ها را مستحق قسم خوردن دانسته است، قلم‌هایی که سطر به سطر و واژه به واژه‌ای که می‌نویسند، ارزشمند هستند.

وی با بیان اینکه قلمی که قرآن از آن یاد می‌کند بر سر حق معامله‌ نمی‌کند و بر سر منافع مردم دادوستدی انجام نمی‌دهد، افزود: این قلم در فریاد زدن حق کوتاهی نمی‌کند، متعهد به اخلاق است و امیدآفرینی، نقد کردن و مطالبه‌گری را دنبال می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه «قلم» باید از کانون‌های زر و زور و تزویر به دور باشد، تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، برای حرکت در مسیر اجرای عدالت بوده و خبرنگاران باید در این مسیر نقش خود را تعیین کنند و می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

وی تأکید کرد: خبرنگاران صدای کسانی باشند که نمی‌توانند حرف خود را بزنند، مانند حاشیه‌نشینان و کم‌برخوردارهایی که رسانه‌ای ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه قلم‌هایی هستند که منافع مردم برای آن‌ها مهم است و دغدغه فرهنگ دارند، خاطرنشان کرد: قلم آزاد وقتی نقد می‌کند، منصفانه می‌نویسد، به جامعه امید می‌دهد و بر میزان اعتماد آن می‌افزاید، چراکه امروز ما نیاز داریم جامعه را امیدوار کنیم.

وی عملکرد رسانه‌های استان در فرهنگ‌سازی برای مقابله با کرونا را قابل قبول خواند و گفت: رعایت موارد بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک نیاز به فرهنگ‌سازی داشت که رسانه‌ها به‌خوبی از عهده آن برآمدند.

نماینده ولی ‌فقیه در استان همدان در پایان از همه دستگاه‌ها و متولیان خواست به وعده‌هایی که به رسانه‌ها داده‌اند، عمل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این مراسم گفت: رسانه‌ها در امیدآفرینی و نشاط‌بخشی در شرایط کنونی جامعه نقش خطیری برعهده دارند.

* رسانه‌ها امیدآفرینی کنند

احمدرضا احسانی اظهار کرد: از زحماتی که خبرنگاران در عرصه فرهنگ و رسانه استان متحمل شدند، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دیدار با شهدا به‌ویژه شهدای گمنام رسم بسیار پسندیده‌ای است، افزود: کار فرهنگی و رسانه‌ای نوعی جهاد و ایثار به‌شمار می‌رود، به‌طوری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اصحاب رسانه در کنار دیگر فعالان عرصه فرهنگ و هنر در خط خدمت‌رسانی به مردم و انقلاب قرار گرفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه رسانه‌ها پس از پیروزی انقلاب تا امروز در برابر هجمه همه‌جانبه دشمنان درحال تلاش هستند و صف‌آرایی کرده‌اند، تصریح کرد: در ایام شیوع بیماری کرونا نیز اصحاب رسانه در کنار مدافعان سلامت درحال تلاش بوده و هستند که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در امیدآفرینی و نشاط‌بخشی در شرایط کنونی جامعه نقش خطیری برعهده دارند، ادامه داد: تأثیر بیماری کرونا در آینده بیش از امروز اثر خود را نشان می‌دهد و اصحاب رسانه باید بیش‌ازپیش در کاهش آلام و افزایش روحیه نشاط و امید به مردم گام بردارند تا از این شرایط به سلامت عبور کنیم.

احسانی در پایان سخنانش تأکید کرد: قطعاً آینده روشن است و این پیچ تاریخی خواهد گذشت و در آینده نشاط در همه عرصه‌ها حکم‌فرما خواهد شد.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه مکان ساختمان رسانه به‌زودی به خانه مطبوعات معرفی خواهد شد، گفت: از نقدهای منصفانه رسانه‌ها از مدیریت شهری استقبال می‌کنیم.

عباس صوفی اظهار کرد: نقش خبرنگاران در عرصه فناوری و دنیای الکترونیک امروزی بسیار مهم است و ما در حوزه مدیریت شهری دست همکاری به سوی اهالی رسانه دراز می‌کنیم تا خبرنگاران متعهد به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوب باید منعکس شود تا مردم به نظام و کشور امیدوار شوند، افزود: وقتی روحیه مردم بنا به‌دلیل مسائل اقتصادی چندان مساعد نیست، رسانه‌ها مردم را باید امیدوار کنند.

شهردار همدان با گرامیداشت یاد مرحوم مهدی کاشی، خبرنگار تازه درگذشته همدانی، تصریح کرد: مرحوم کاشی ازجمله منتقدان به شهرداری بود که بنده هم از نقد ایشان استقبال می‌کردم و حتی از روزنامه هگمتانه که متعلق به خود شهرداری است نیز خواستم که به نقد مدیریت شهری بپردازند.

وی قول داد که مکان ساختمان رسانه را به‌زودی به خانه مطبوعات معرفی خواهد کرد تا درصورت تأیید اعضای خانه مطبوعات، در اختیار اهالی مطبوعات قرار گیرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز از نصب «اِلمان خبرنگار» در یکی از نقاط پُرتردد شهر خبر داد.

مهرداد حمزه اظهار کرد: امسال به‏دلیل کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه روز خبرنگار برگزار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تنها برنامه اجتماعی ما دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری مسابقه غدیر و یک وبینار آموزشی است، تصریح کرد: پوستر روز خبرنگار امسال هم جدید طراحی و رونمایی می‌شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان ضمن یادی از مرحوم مهدی کاشی یکی از خبرنگاران فعال استان که به‌خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، گفت: همین اتفاق تلخ باعث شد جامعه خبری استان در آستانه روز خبرنگار داغدار شود.

وی در ادامه با اشاره به تهیه 300 تمبر یادبود برای خبرنگاران و عکاسان استان، افزود: این تمبرها تهیه شده که به‌زودی تقدیم فعالان رسانه‌ای استان خواهد شد.

حمزه در ادامه سخنانش با اشاره به احداث «ساختمان رسانه» در همدان به‌عنوان یکی از وعده‌های شهردار به خبرنگاران، خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد.

وی گفت: طی رایزنی‌ با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری، قرار شد اِلمان شکیلی با موضوع «خبرنگار» در یکی از نقاط پُرتردد شهر نصب شود که اِلمان مذکور با موافقت این سازمان و انجام مقدمات اولیه، طی ماه‌های آتی نصب خواهد شد.

در پایان این مراسم از اِلمان شهدای گمنام پارک مردم نیز رونمایی شد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/26244