کد خبر : 27131
تاریخ : 1399/5/29
گروه خبری : استان‌ها

منطقه یک، الگوی مدیریت شهری در پرداختن به مسئولیت اجتماعی

 
مدیر شهرداری منطقه یک: امیدواریم شاهد همراهی هرچه بیشتر شهروندان با مدیریت شهری در ساخت شهری ایده‌آل باشیم

معمولا مردم، شهرداری‌ها را با شرح وظایفی چون اقدامات عمرانی می‌شناسندT اما از آنجائی که شهر موجودی زنده و پویا بوده و شهروندان از بدو تولد تا زمان مرگ در ارتباطی تنگاتگ با مدیریت شهری هستند، بنابراین متولیان شهری باید برای تمام ساحت‌های حیات انسان برنامه‌ریزی داشته باشند؛ به عبارت دیگر شهرداری حتی اگر پل می‌سازد یا معبری را بازگشائی می‌کند باید به فکر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن باشد.

در عین حال برای داشتن شهروندی سالم و با نشاط لازم است غنی‌ترین و موثرترین محتوای فرهنگی در اختیار او قرار داده شود تا با تنفس در فضای فرهنگ از بسیاری از آسیب‌ها مصون مانده و بیشترین تعامل را با مدیریت شهری داشته باشد.

شهرداری منطقه یک همدان با همین رویکرد اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌کند؛ برگزاری «پویش نوروز 99؛ نوروز کتاب‌خوانی» درست در روزهایی که همه هم و غم مسئولان این شهر در خانه نگهداشتن شهروندان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا بود از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود، این طرح در زمره بهترین برنامه‌های فرهنگی بود که یک مدیر می‌توانست در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی اجرا کند چراکه با اجرای این برنامه هم هزاران کتاب در نوروز بی‌رمق 99 به فروش رفت و هم شهروندان یک سرگرمی بزرگ برای خانه‌ماندن داشتند. اجرای ایده راه‌اندازی «استدیو یک» با سلسله ویدئوهای کوتاه در فضای مجازی که به مسائل و مشکلات شهروندان ساکن در منطقه یک می‌پردازد، نیز از دیگر برنامه‌ها است و شهروندانی که ذهنشان به مطالب و فیلم‌های کوتاه در فضای مجازی عادت کرده را قانع می‌کند مسائل، مشکلات و دغدغه‌هایشان را برای این برنامه ارسال کرده و مطمئن باشند که پاسخ دریافت خواهند کرد. ساخت مجموعه‌ای به نام «موشن گرافیک فرهنگ شهروندی» از دیگر برنامه‌های جالبی است که شهرداری منطقه یک در طول هفته‌های اخیر اجرا کرده. در این مجموعه مسائلی مانند حقوق شهروندی، مسئولیت‌ اجتماعی، حفظ محیط زیست و درختان، استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و مانند این به صورت موشن‌گرافی به شهروندان آموزش داده می‌شود و با توجه به شرایط امروز استفاده از موشن‌گرافی خوش‌فکری خاصی می‌طلبد. اهتزاز پرچم امام رضا (ع) و پرچم مزمین به نام امیرالمومنین (ع) در روز ولادت امام رضا (ع) و هفته ولایت نیز توجه شهرداری منطقه یک به اعتقادات مذهبی دارالمومنین همدان را نشان می‌داد آن هم در روزهایی که انسان‌ها به معنویت برای گذر از این روزهای سخت بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارند. بنابراین می‌توان گفت شهرداری منطقه یک، از الگوهای موفق مدیریت شهری در پرداختن به مسئولیت اجتماعی است. بر این اساس با «مسعود دهبانی صابر» مدیر شهرداری منطقه یک همدان به گفتگو نشستیم و از تفکری که پشت برگزاری این برنامه‌ها وجود دارد، پرسیدیم؛ ما را در این گفتگو همراهی کنید.

*در نخستین روزهای بهار که بخش زیادی از شهر به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، پویش «نوروز 99؛ نوروز کتابخوانی» را برگزار کردید که مسئولان زیادی به این پویش پیوستند و شهروندان هم استقبال زیادی از آن داشتند. چه شد که این پویش را برگزار کردید؟

پویش «نوروز 99، نوروز کتابخوانی» با شعار «در خانه می‌مانیم» و با هدف مشارکت همه شهروندان در رعایت نکات بهداشتی و افزایش سرانه کتابخوانی ایجاد شد که خوشبختانه استقبال گسترده‌ای از سوی همشهریان نیز در این پویش صورت پذیرفت. در ادامه با توجه به لزوم در خانه ماندن و همچنین استقبال گسترده و درخواست‌های شهروندان همدانی مبنی بر ادامه این پویش تصمیم بر آن شد که این پویش به مدت یک هفته دیگر تمدید شود. این پویش برای گروه سنی خاصی در نظر گرفته نشده بود و تمامی افراد و اقشار جامعه می‌توانستند در آن شرکت کنند و در انتها نیز به قید قرعه به آن‌ها هدیه‌ای اهدا شد. همکاری کتابفروشی‌ها با ما در این پویش و تعهدی که به اجرای آن داشتند باعث شد بیش از یک‌هزار جلد کتاب در خانه شهروندان به آن‌ها تحویل داده شود که بیشتر این کتاب‌ها را رده سنی کودکان و نوجوانان تشکیل می‌داد.

*از آغاز به کار «استودیو یک» برایمان بگویید و اینکه استقبال از این برنامه چطور است؟

هدف از راه‌اندازی این استودیو برقراری ارتباط بیشتر با همشهریان عزیز، پوشش سریع رویدادها و اتفاقات و همچنین تبادل نظر در خصوص مسائل آموزش شهروندی است. لازمه مدیریت صحیح در یک شهر همراهی هرچه بیشتر شهروندان با مدیریت شهری است. فقدان اطلاع‌رسانی مناسب و ناآشنایی شهروندان با خدماتی که از سوی شهرداری ارائه می‌شود، به تعامل سازنده‌ای که در این میان باید وجود داشته باشد آسیب می‌زند؛ وجود یک تعامل سازنده بین مدیریت شهری و شهروندانی که با افکار و علایق مختلف در یک شهر زندگی می‌کنند، امری بسیار ضروری و مهم است که این تعامل می‌تواند به برقراری ارتباط مستقیم و حل مسائل و مشکلات شهری بپردازد. هنر ارتباطات، ریشه‌ای عمیق در فرهنگ ایرانی اسلامی کشور ما دارد و برنامه‌ریزی و شناخت همه جانبه ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، می‌تواند زمینه‌ساز پلی مستحکم میان مردم و مدیریت شهری باشد که استفاده از عنصر خلاقیت جهت تولید محتوای به روز و جدید بسیار ضروری است. با راه‌اندازی «استودیو یک» علاوه بر پوشش رویدادها و اتفاقاتی که در سطح منطقه یک رخ می‌دهد، سعی داریم برنامه‌هایی به منظور معرفی شهر همدان، فرهنگ بزرگ این شهر و مباحث آموزش شهروندی داشته باشیم و با ایجاد ارتباطی مستمر میان همشهریان عزیز همدانی به پیشرفت هر چه بیشتر شهر همدان کمک کنیم.

*با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر از مجموعه موشن گرافیک فرهنگ شهروندی رونمایی کردید. با اجرای این برنامه چه هدفی دنبال می‌کنید؟

توسعه پایدار و همه‌جانبه یک جامعه در گرو آموزش مناسب شهروندان آن جامعه است. آموزش شهروندی در اثر نیاز شهروندان به وجود می‌آید و با ساخت محتوای مناسب و اثربخش می‌توان الگوی رفتاری مناسبی در زمینه‌های مورد نیاز ایجاد کرد. در دنیای امروز آموزش‌هایی موفق هستند که بتوانند به صورت مستمر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و باعث اصلاح رفتار نامناسب آن بشوند، استمرار داشتن برنامه‌های مناسب می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی بزرگ در بلندمدت شود. شناخت نقاط قوت و ضعف فضای مجازی بسیار مهم است و توجه به ظرفیت‌هایی که می‌تواند در جذب مخاطبین موثر باشد، نقطه‌ای کلیدی در مباحث آموزش شهروندی به شمار می‌رود. در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه‌های حضوری که در حوزه آموزش شهروندی داشتیم، متوقف شده‌اند و این آموزش‌ها از طریق فضای مجازی و ساخت موشن گرافیک به شهروندان ارائه خواهد شد. با توجه به استقبال شهروندان همدانی از استودیو یک که همانطور که گفته شد یکی از مباحثی که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود مباحث آموزش شهروندی است، مجموعه موشن گرافیک فرهنگ شهروندی از این استودیو پخش خواهد شد. در مجموعه موشن گرافیک فرهنگ شهروندی سعی شده است تا با ساخت قسمت‌های حدودا 90 ثانیه‌ای پیام‌های شهروندی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بیشترین تاثیرگذاری به شهروندان ارائه دهیم. سعی شده است تا مسائل مختلف شهروندی از جمله: حقوق شهروندی، مسئولیت‌های اجتماعی، حفظ محیط زیست و درختان، استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و مانند این در این مجموعه گنجانده شود تا شاهد همراهی هرچه بیشتر شهروندان با مدیریت شهری در ساخت شهری ایده‌آل باشیم.

*در روزهایی که به علت شیوع کرونا امکان برگزاری جشن‌های مذهبی به مناسب دهه کرامت و هفته ولایت وجود نداشت، اهتزاز پرچم امام رضا (ع) و امیرالمومنین (ع) را در برنامه‌هایتان گنجانید. چه شد که به این فکر افتادید؟

عید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است. احادیث بسیاری درباره این عظمت این عید وجود دارد و در سال جاری که مردم درگیر ویروس کرونا بودند لازم بود که جشن‌ها و آذین‌بندی‌ها به صورت ویژه انجام پذیرد تا باعث افزایش روحیه شادابی و نشاط در جامعه شود. توجه به مباحث فرهنگی و ارزش‌های دینی در کنار انجام امور عمرانی از جایگاه به‌سزایی برخوردار است. قبل از آغاز ایام دهه ولایت و امامت به صورت گسترده‌ای نسبت به آذین‌بندی سطح منطقه اقدام کردیم تا شهروندان با گذر از معابر و میادین شهر بزرگی این اعیاد را احساس کنند تا بتوانیم روحیه شادابی و معنویت را در جامعه به بهترین شکل رواج دهیم. از دیگر اقدامات این منطقه برافراشتن پرچم 150 متر مربعی امیر المومنین (ع) در شب ولادت امام هادی (ع) بود که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور جمعی از مسئولین و مردم شهر همدان برگزار شد. یکی از سنت‌های حسنه که درباره عید غدیر وجود دارد سنت اطعام مومنین است که روایات و احادیث بسیاری نیز در این باب وجود دارد و خوشبختانه با همکاری مجموعه شهرداری منطقه یک بیش از یک‌هزار و 600 غذا در روز عید غدیر توزیع شد. از دیگر برنامه‌های این منطقه در شب عید غدیر اجرای مراسم نورافشانی و جشن در 14مسجد و محله سطح منطقه یک بود تا تمامی شهروندان این منطقه بتوانند این مراسم را مشاهده کنند.

*با این حساب به نظر می‌رسد توجه ویژه‌ای به مقوله «مسئولیت اجتماعی» در دوران مدیریتتان دارید.

هنگامی که در مورد مسئولیت اجتماعی صحبت می‌کنیم، به ارجحیت نفع جمعی به منافع شخصی و سازمانی اشاره داریم به این معنا که چنانچه مشاغل بخواهند بر پایه اصول و قواعد مسئولیت پذیری اجتماعی پیش بروند، باید در کنار هدف خود، به منافع جامعه نیز توجه کنند. مسئولیت اجتماعی بدان معنی است که افراد و شرکت‌ها وظیفه دارند به طور کلی در راستای حفظ منافع محیط زیستی و بهبود وضعیت جامعه عمل کنند. البته اگر بخواهیم این مقوله را به شرکت‌ها نسبت دهیم، باید از آن با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا CSR یاد کنیم. ما نیز در شهرداری منطقه یک تلاش کردیم به سهم خود مسئولیت اجتماعی را در برابر شهر و شهروندان انجام دهیم.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/27131