کد خبر : 27422
تاریخ : 1399/6/4
گروه خبری : اقتصادی

سپهرغرب هشدار داد:

پرواز پروژه هما در پی عدم پیگیری‌‌ها

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش :به گفته معاون امور اقتصادی استاندار همدان شرکت سرمایه‌گذار «شستا» در پروژه هتل هما بعد گذشت پنج سال از کلنگ‌زنی، اجرای آن را فاقد توجیه اقتصادی می‌داند؛ بر این اساس بنا به موقعیت استراتژیکی پروژه و قرار گرفتن آن در ورودی شهر (بلوار آیت‌الله نجفی)، این سؤال مطرح است که نقش مجمع نمایندگان و استاندار در پیگیری‌ها چیست؟

چهارم شهریورماه سال 94 بود که کلنگ هتل پنج‌ستاره هما در همدان با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌صورت ویدئوکنفرانس و با دستور رئیس‌جمهور بر زمین زده شد.

در آن زمان گفته می‌شد قرار است هتل پنج‌ستاره هما با الهام از معماری ایرانی و اسلامی و تلفیقی از طرح‌های کلاسیک و مدرنیته در مساحتی حدود 30 هزار متر مربع شامل مجموعه کامل اقامتی، پذیرایی، آموزشی و سلامت و دارای 212 اتاق، سوئیت و توانایی ایجاد اشتغال برای 500 نفر، احداث شود.

همچنین مدت‌زمان تعریف‌شده جهت احداث این هتل 36 ماه و سرمایه مورد نیاز پیش‌بینی‌شده برای این پروژه دو هزار میلیارد ریال بود.

اما حالا درست در سالروز کلنگ‌زنی این پروژه پس از گذشته پنج سال، هنوز آجری روی آجر گذاشته نشده است و این درحالی بوده که معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی مهرماه سال 97 در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان به درخواست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مبنی بر پیگیری امور هتل همای سازمان تأمین اجتماعی در همدان اشاره و تصریح کرد: به‌عنوان نماینده سازمان تأمین اجتماعی از شما عذرخواهی کرده و می‌گویم که در زمان قول این وعده هماهنگی‌ها و زیرساخت‌های لازم فراهم نشده بود و به همین دلیل مشکل ایجاد کرد؛ سازمان تأمین اجتماعی تلاش می‌کند تا قولی را که داده و مورد نیاز استان است، به سرانجام برساند.

از طرفی گروه هتل‌های هما مهم‌ترین شرکت فعال حوزه صنعت گردشگری کشور محسوب می‌شود که صددرصد سهام آن متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است؛ این شرکت درحال حاضر با پنج هتل پنج‌ستاره و حدود یک‌هزار اتاق و سوئیت و بیش از 800 نفر نیروی انسانی، یکی از برترین برندهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که به‌دلیل مکان‌گزینی و موقعیت جغرافیایی انحصاری، جایگاه برتری را در ارائه خدمات به مسافران، گردشگران داخلی و خارجی و میهمانان و مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشور دارد.

بنابراین با توجه به اینکه همدان نیز طی سال‌های اخیر به‌عنوان یک قطب گردشگری در کشور مطرح است، به‌گونه‌ای که طی چندسال گذشته میزبان دو رویداد بین‌المللی در حوزه گردشگری بوده و درعین‌حال به‌عنوان استان پایلوت گردشگری در سطح کشور مطرح شده، عدم پیگیری این پروژه از سوی سازمان تأمین اجتماعی با توجه به ظرفیت گردشگرپذیری همدان تأمل‌برانگیز است. چراکه یقیناً به فضل الهی با گذر از بحران ویروس کرونا، ظرفیت بزرگ گردشگری در استان همدان نیازمند هتل‌های این‌چنینی بوده؛ زیرا طبق نقشه‌های مکان‌یابی مقرر شد این هتل در بلوار آیت‌الله نجفی که به‌نوعی از موقعیت استراتژیک به‌لحاظ شاهراه بودن برخوردار است، به اجرا درآید.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره با ظاهر پورمجاهد، معاون امور اقتصادی استاندار همدان گفت‌وگویی را دراین‌باره داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر آنکه طی این سال‌ها چندین‌بار با شرکت شستا مکاتبه داشته و پیگیر مسئله شده‌ایم، گفت: حتی جلسات حضوری نیز با سرمایه‌گذار این پروژه داشته‌ایم.

ظاهر پورمجاهد افزود: در آخرین گفت‌وگویی که با شرکت سرمایه‌گذار داشتیم، قرار شد این مهم توسط یکی از مجموعه‌های تحت نظر سازمان تأمین اجتماعی در استان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه به زعم شرکت سرمایه‌گذار درحال حاضر اجرای چنین هتلی با مشخصات تعریف‌شده در استان دیگر توجیه اقتصادی ندارد پس از اولویت اجرا خارج شده است، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها این هتل قرار بود به‌لحاظ دارا بودن تعداد تخت از ظرفیت بالایی برخوردار باشد.

پورمجاهد ادامه داد: طی سه سال گذشته پنج هتل بزرگ در همدان ساخته و افتتاح شد، بنابراین شرکت با دریافت اطلاعات این‌چنینی معتقد است، دیگر این هتل بنا به فراهم بودن زیرساخت‌های اقامتی توسط هتل‌های موجود در استان، توجیه اقتصادی و نرخ بازدهی بالایی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه پیگیرهای ما مبنی بر ضرورت اجرای پروژه مذکور در استان از آنجایی که از پشتوانه دستور وزارتخانه‌ای نیز برخوردار است ادامه خواهد داشت، تشریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این پروژه یقیناً در توزیع عادلانه امکانات و درعین‌حال توازن ارائه خدمات در شهر همدان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

پورمجاهد افزود: البته طی سال‌های اخیر در مناطق شمالی شهر همدان شاهد بهره‌برداری از هتل امیران دو در ورودی شهرک فرهنگیان و نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد بهره‌برداری از فاز اقامتی پروژه بزرگ عصر طلایی هم خواهیم بود که این امر یقیناً در توزیع امکانات و خدمات و در پی آن توازن عدالت اجتماعی، مؤثر واقع خواهد شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، از آنجایی که طی سال‌های اخیر محور توسعه استان همدان بر پایه رونق گردشگری بنا نهاده شده و درعین‌حال طی این سال‌ها شاهد ایجاد زیرساخت‌های مناسب مواصلاتی همچون شبکه ریلی، هوایی و زمینی و همچنین تغییر در عرصه حمایت‌های بخش گردشگری بوده‌ایم که نمود آن را می‌توان تحقق شهرهای جهانی همچون لالجین و ملایر و نیز شهر ملی تویسرکان دید.

انتظار می‌رود مجمع نمایندگان استان در نخستین گام به‌عنوان وکلای مردم خواهان حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شده و از او درخصوص چرایی عدم اجرای این تعهد در استان پاسخ بخواهند؛ زیرا این پروژه بزرگ به‌دلیل موقعیت استراتژیکی می‌تواند پاسخگوی مناسبی به نیاز مسافران و درعین‌حال گردشگران غرب کشور و حتی زائران اربعین حسینی باشد که این مهم یقیناً در توسعه همه‌جانبه استان نقش مؤثری را ایفا خواهد کرد.

از سوی دیگر در این باب نباید از لزوم مطالبه‌گری استاندار غافل شد، زیرا کلنگ این پروژه به دستور رئیس‌جمهور و در قالب سفرهای استانی دولت تدبیر و امید بر زمین زده شده است و به‌نوعی تعهد دولت نسبت به مردم این استان در حوزه تأمین اجتماعی به حساب می‌آید؛ بنابراین عدم اجرای این تعهد به‌نوعی تضییع حق مسلم مردم و به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر همدان است، زیرا وجود چنین زیرساختی یقیناً هم در توسعه منطقه و هم در تحقق ارزش‌افزوده املاک آن نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

اینکه شرکت سرمایه‌گذار پس از پنج سال تعلل، حالا اجرای طرح را دارای توجیه اقتصادی نداند، قابل قبول نیست و حتی می‌بایست نسبت به تعلل پیش‌آمده نیز پاسخگویی لازم را در قبال مردم و مسئولان استانی داشته باشد؛ چراکه این شرکت سرمایه‌گذاری از تجربه و منابع بالایی اقتصادی برخوردار بوده و می‌توانسته طی این سال‌ها به تعهد خود عمل کند.

از طرفی می‌بایست خطاب به مدیران حوزه گردشگری نیز گفت، قطعاً با وضعیت موجود که در نیمی از سال (پاییز و زمستان) بیش از 90 درصد ظرفیت مراکز اقامتی خالی است و همدان جاذبه‌ای برای حضور گردشگر ندارد، نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذار بدون فراهم شدن زیرساخت لازم و لحاظ برنامه‌های بلندمدت مسئولان، جهت جذب گردشگر سرمایه خود را به هتل‌سازی در همدان اختصاص دهد؛ درعین‌حال اگر به دنبال سوددهی حوزه گردشگری به‌ویژه در مراکز اقامتی رسمی باشیم، باید برنامه دقیق و عزمی راسخ برای سامان‌دهی اقامتگاه‌های غیر رسمی نیز داشته باشیم، همان‌ها که با حداقل سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری عده‌ای دلال، گردشگران داخلی و خارجی را به خانه‌ها و سوئیت‌های بدون مجوز و بدون نظارت با خدمات خارج از قانون هدایت می‌کنند و با رسیدن به منفعت شخصی، اهداف دیگر را دنبال نمی‌کنند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/27422