کد خبر : 28268
تاریخ : 1399/6/20
گروه خبری : جامعه

پاسخ به دو سوال متداول درباره نوجوانان

- فرزندم از شروع دوره نوجوانی بسیار پرخاشگر شده. آیا با گذراندن دوران نوجوانی این مسئله حل می‌شود؟

برخی از افراد به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران هیجان خشم را بیشتر تجربه می‌کنند و به تناسب آن ممکن است بیش از پیش دست به پرخاشگری بزنند. اما این مسئله تنها یکی از دلایل پرخاشگری نوجوانان است و در واقع ممکن است عوامل روانی بسیاری در این مسئله دخیل باشند.

برای آنکه پرخاشگری فرزندتان بهبود یابد در وهله اول باید علل آن مشخص شود و سپس به تناسب آن راهبرد رفتاری مناسبی اتخاذ شود. در واقع لزوماً گذر زمان موجب بهبود مشکلات رفتاری نوجوان نمی‌شود و این مسئله تا حد زیادی به واکنش شما در برابر آن بستگی دارد.

*چگونه می‌توان نوجوانم را از دوستان ناباب دور نگه دارم؟

شما در این زمان بیش از اینکه بخواهید نظارت مستقیمی روی رفتار فرزندتان داشته باشید باید بتوانید به طور غیر مستقیم این کار را انجام دهید. در واقع در این دوران دیگر نمی‌توانید همانند کودکان با فرزندتان برخورد کنید و او را از معاشرت با دوستانش منع کند. حتی اگر بتوانید با این کار جلوی ارتباطات او را بگیرید نوجوان اغلب برای نشان دادن نیاز خود به قدرت در برابر رفتارهای شما طغیان خواهد کرد و با سرکشی در مورد موضوعات مختلف اعتراضش را به شما نشان خواهد داد. در نتیجه تلاش کنید تا صبور باشید و بدون تأمل عمل نکنید.

برای دور نگه داشتن فرزندتان از دوستان ناباب لازم است که از سال‌های کودکی در مورد ارزش‌های اخلاقی در روابط اجتماعی به او آموزش دهید. اگر این ارزش‌ها در فرد درونی شود دیگر نیازی به دخالت مستقیم شما نخواهد بود. همچنین به فرزندتان آزادی کافی برای معاشرت با دوستان سالم را بدهید و در عین حال قوانینی را در این جهت وضع کنید تا بتوانید به این طریق اوضاع را مدیریت کنید.

منبع: بیتوته

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/28268