کد خبر : 28953
تاریخ : 1399/6/31
گروه خبری : ورزشی

برگزاری آیین رونمایی از تندیس و لوگوی ورزش زوران

آیین رونمایی از تندیس و لوگوی ورزش زوران با حضور رئیس فدراسیون و رؤسای هیئت‌های بومی محلی 6 استان همدان، کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان در کرمانشاه برگزار شد.

رئیس انجمن زوران کشور و رئیس هیئت بومی محلی استان کرمانشاه با اشاره به ثبت ملی ورزش زوران در سال‌های گذشته، گفت: این رشته ریشه‌ای کهن در استان‌های منطقه غرب کشور دارد که چندسال پیش طی فرآیندی سه‌ساله آن را به مرکزیت کنگاور و به‌نام استان کرمانشاه ثبت ملی کردیم.

بهرام بهروش ثبت ملی زوران را قدم نخست برای توسعه آن دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم زوران را ابتدا در سطح کشور و بعد در جهان اشاعه دهیم و تثبیت کنیم، نیاز است که همه استان‌های زاگرس‌نشین با یکدیگر هم‌فکری و هم‌افزایی داشته باشند.

رئیس انجمن زوران کشور بیان کرد: از آنجایی که ممکن است زوران به‌عنوان ورزشی بومی منطقه زاگرس در استان‌های مختلف فنونی متفاوت داشته باشد، برای همین باید اساسنامه‌ای کلی و واحد برای آن تدوین کنیم.

وی ادامه داد: پس از تدوین یک اساسنامه قدرتمند برای زوران، باید آن را به تأیید فدراسیون و وزارت ورزش برسانیم و بعد برنامه اشاعه این ورزش را در سطح کشور شروع کنیم.

بهروش گفت: همچنین برای تثبیت زوران به یک گود زوران استاندارد نیاز داریم که از چند سال پیش پیگیر احداث آن در کنگاور بودیم و حتی فرماندار این شهرستان سه هزار هکتار زمین را به آن اختصاص داد.

این مقام مسئول افزود: به‌علاوه حدود دو میلیارد تومان اعتبار برای آن گرفتیم، اما به‌دلیل نبود انسجام در استان نتوانستیم این پروژه را به اجرا برسانیم و درنهایت اعتبار هم از دست رفت.

رئیس هیئت بومی محلی استان کرمانشاه ادامه داد: اگر بخواهیم گود زوران را در شرایط فعلی احداث کنیم، دیگر با دو میلیارد تومان اعتبار امکان‌پذیر نیست و حداقل 10 میلیارد تومان پول می‌خواهیم. با این وجود دست از تلاش برنداشته‌ایم و همچنان پیگیر احداث این گود در کرمانشاه هستیم.

رئیس انجمن زوران کشور خواستار همدلی و همراهی استان‌های زاگرس‌نشین برای توسعه زوران شد و گفت: زوران مختص استان‌های غرب کشور است و سند معتبری خواهد بود که به ارزش‌های زاگرس‌نشینان اضافه می‌شود؛ بنابراین باید با تعصب به آن نگاه کنیم.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/28953