کد خبر : 33360
تاریخ : 1399/9/20
گروه خبری : اقتصادی

آب، اولویت مسئولان همدانی در فصل بودجه‌‌ریزی

 سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار استان جهت جذب بودجه، گفت: یکی از پروژه‌های مهم تأمین آب پایدار برای شهر همدان است.

تعریف و انجام پروژه‌های عمرانی با توجه به زمان و منابعی که صرف انجام این پروژه‌ها می‌شود، همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، بنابراین موفقیت در زمان‌بندی یک پروژه عمرانی از بزرگ‌ترین اهداف و دغدغه‌های مدیران و عوامل درگیر این نوع پروژه‌ها محسوب می‌شود.

اما با وجود پیشرفت فناوری در دنیای مدرن امروزی، هنوز هم تأخیر در پروژه‌های عمرانی یکی از متداول‌ترین مسائل در اجرای این‌گونه پروژه‌ها است. مدیریت جامع، صحیح و علمی این پروژه‌ها می‌تواند در کنترل هزینه، زمان و پاسخگویی مناسب به تقاضا مؤثر واقع شود؛ بر این اساس برای مقابله با تأخیرهای موجود در پروژه‌های عمرانی، شناسایی و تحلیل علل تأخیرات امری ضروری به نظر می‌رسد که دراین‌بین با کمی تأمل و کنکاش می‌توان گفت یکی‌ از اصلی‌ترین دلایل به کمبود منابع مالی بازمی‌گردد. بنابراین هم‌زمان با فرا رسیدن فصل بودجه‌ریزی در مجلس شورای اسلامی بر آن شدیم تا با فرهاد فرزانه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان درخصوص پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی در استان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با تأکید بر اینکه پیگیری برای تأمین اعتبارات مالی پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار از چندماه قبل در استان آغاز شده است، گفت: خوشبختانه در جلساتی که با هماهنگی مجمع نمایندگان به ریاست استاندار برگزار شد، مسائل و مشکلات حوزه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف احصا شد.

فرهاد فرزانه با تأکید بر اینکه پیگیری برای کلیه پروژه‌های عمرانی استان در دستور کار این معاونت است، اظهار کرد: دراین‌بین طبیعتاً پروژه‌های زیرساختی اعم از حوزه راه، راه‌آهن، بیمارستان و بهداشت در اولویت قرار دارند.

 تکمیل بیمارستان اکباتان جزء اولویت‌های احصاشده

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار حوزه بهداشت تکمیل بیمارستان 272 تختخوابی اکباتان است، تصریح کرد: در بخش پروژه‌های عمرانی حوزه‌های فرهنگی نیز اعم از پروژه‌های مرتبط با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تالار و پردیس سینمایی، تالار بزرگ شهر و حتی تملک هگمتانه، از دیگر اولویت‌ها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با تأکید بر اینکه پروژه قطار شهری همدان نیز در بین پروژه‌های شهری اولویت‌دار است، اذعان کرد: خوشبختانه در این پروژه پیگیری‌ها نتایج خوبی را دربرداشته است. برای پروژه‌های شهرستانی به دنبال گرفتن ماده 23 هستیم

فرزانه با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه‌های مهم زیرساختی اولویت‌دار استان بحث تأمین آب پایدار برای شهر همدان است، تشریح کرد: برای دیگر شهرستان‌های همدان نیز پروژه‌های مختلف در بخش‌های متفاوت احصا شده و پیگیر گرفتن ماده 23 بودجه‌ای برای آن‌ها هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در پاسخ به این سؤال که آیا پروژه چهاربانده کردن محور همدان– علیصدر نیز جزء اولویت‌های استان قرار دارد؟ گفت: قرار گرفتن این پروژه در ردیف پروژه‌های ماده 23 بودجه‌ای یکی از اتفاقات خوبی بود که شاهد بودیم.

چهاربانده کردن علیصدر در ردیف پروژه‌های ماده 23 با قید مشارکت

وی ادامه داد: نوع ماده 23 گرفته‌شده برای این پروژه مشارکتی بوده، به‌طوری که 30 درصد بودجه مورد نیاز از طریق دولت و 70 درصد مشارکتی است.

فرزانه تأکید کرد: در پیگیری و رایزنی که با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور داشتیم، قرار شد در بخش مشارکتی نیز از طریق ماده 56 یعنی مشارکت بانک‌ها در این بحث ورود کنیم.

فرزانه با تأکید بر اینکه مکاتبات لازم در این خصوص انجام شده است، عنوان کرد: بازهم تأکید می‌کنم قرار گرفتن این پروژه در ردیف پروژه‌های ماده 23 یک موفقیت محسوب می‌شود، زیرا آغاز پروژه‌های بزرگ بدون تأمین منابع مالی پایدار چیزی جز اجبار به تأمین مقطعی اعتبار از محل‌های مختلف و درنتیجه تأخیر در اجرا را در پی نخواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با تأکید بر اینکه ما معتقدیم می‌بایست تأمین مالی این پروژه در بدو امر مشخص و سپس عملیات عمرانی و اجرایی آن آغاز شود، خاطرنشان کرد: بنابراین در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به پروژه ایستگاه جدید شهری همدان نیز گفت: اصلی‌ترین مسئله در این پروژه طراحی مسیر بود که خوشبختانه طی روزهای اخیر این مهم محقق شد.

فرزانه با تأکید بر اینکه ایستگاه قطار در محل پایانه انقلاب ساخته خواهد شد، اذعان کرد: در یک دوره‌ای تصمیم بر آن می‌شود که ایستگاه فعلی (رباط شورین) به‌عنوان ایستگاه باری (مادر) مورد استفاده قرار گیرد و ایستگاه دیگر در داخل شهر به‌عنوان ایستگاه مسافری احداث شود.

این مقام مسئول افزود: بر این اساس ایستگاه درون‌شهری مسافری در پایانه اتوبوس‌ها جانمایی شد.

وی با بیان آنکه طبق این طرح یک مسیر 13.5 کیلومتری برای رسیدن به ایستگاه جدید تعریف شد، ابراز کرد: برای احداث ایستگاه نیز مصوبه کمیسیون ماده پنج دریافت و شورای اسلامی شهر همدان نسبت به ارائه ابلاغیه دراین‌باره اقدام کرد و زمین مورد نیاز را جهت اجرا در اختیار قرار داد.

فرزانه افزود: برای چگونگی اتصال و اجرای مسیر 13.5 کیلومتری چند گزینه مطرح شد، اینکه مسیر به حالت زیرگذر از میانه بلوار سردار شهید همدانی عبور کند، اما اجرای این گزینه با چند مسئله بزرگ همچون پایه‌های پُل غدیر (فرهنگیان) و هزینه هنگفت برخورد کرد.

وی با تأکید بر اینکه تعیین کد ارتفاعی برای اتصال به ایستگاه برای مسیر انتقال خط ریلی از اهمیت بالایی برخورد است، گفت: نکته مهم این است که قطار یا باید از ارتفاع 207 متری، همکف و یا از ارتفاع بالاتر وارد ایستگاه شود، پس با کنار گذاشتن گزینه نخست پیش‌بینی‌های تعریف‌شده در این فضا نیز تفاوت کرد.

فرزانه با بیان اینکه امروز بالاخره پس از اعمال نظر کارشناسی یک مسیر جدید طراحی شده، تصریح کرد: خوشبختانه مسیر تعریف‌شده به‎لحاظ قانونی تأییدیه لازم را دریافت کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان افزود: مسیر جدید به موازات بلوار سردار همدانی با رعایت فاصله‌ای خاص از اراضی و با یک عمق عبور کرده و با رسیدن به پُل فرهنگیان به‌صورت پُل روگذر از روی رفوژ‌ها عبور کرده و درنهایت در ایستگاه فرود می‌آید.

وی با تأکید بر آنکه این طرح به قطعیت رسیده است، گفت: در جلسه‌ای که با آقای خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار و نمایندگان مردم در شهرستان همدان داشتیم، این قول از سوی وزارتخانه داده شد که عملیات اجرایی این پروژه تا پیش از سال جدید از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور آغاز شود.

فرزانه با اشاره به اینکه درخصوص پروژه بیمارستان یک‎هزار تختخوابی به‌عنوان یکی از پروژه‌های حوزه سلامت نیز با پیگیری نمایندگان شهرستان و نیز استاندار همدان جانمایی اولیه‌ای در جنب دانشگاه آزاد اسلامی همدان به وسعت 10 هکتار صورت پذیرفت، خاطرنشان کرد: البته در فاز نخست این پروژه ساخت بیمارستان 300 تختخوابی در دستور کار است و در فازهای تکمیلی به یک‎هزار تختخواب خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر این پروژه در بودجه به‌عنوان بیمارستان 300 تختخوابی مصوبه دریافت کرده است، ابراز کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که گرچه جانمایی اولیه انجام شده و زمین آن توسط شهرداری در اختیار است، اما ممکن بوده بنا به شرایط و یافتن مکان مناسب‌تر، جانمایی این پروژه تغییر کند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، امید می‌رود مدیر ارشد استانی و به تبع آن مدیران شهرستانی و درعین‌حال نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در یک اجماع و هم‌افزایی به‌طور جد پیگیر جذب اعتبار بوده و با تمام توان برای پروژه‌های احصاشده به دنبال گرفتن بودجه باشند تا در کمترین زمان ممکن شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره باشیم.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/33360