کد خبر : 34275
تاریخ : 1399/10/6
گروه خبری : استان‌ها

2 هزار هکتار از اراضی کردستان آبی می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال آینده از محل آبگیری سدهای گاران، رمشت و زیویه دو هزار هکتار از اراضی استان به شبکه‌های درحال بهره برداری اضافه می‌شود.

کامران خرم روز پنجشنبه اظهار کرد: درحال حاضر یک‎هزار و 900 هکتار از اراضی زیر پوشش شبکه سدهای کردستان درحال بهره‌برداری است و با تکمیل تمام سدهای درحال اجرا 37 هزار هکتار به این اراضی اضافه خواهد شد.

وی حجم آب سد قشلاق را 230 میلیون متر مکعب و مصرف آن را در بخش‌های کشاورزی و شرب اعلام کرد و افزود: سد آزاد با 300 میلیون متر مکعب حجم برای مصرف بخش شرب و کشاورزی و سد بانه با حجم پنج میلیون متر مکعب جهت مصرف شرب درحال بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: سد چراغ‌ویس برای مصرف شرب با حجم 87 میلیون متر مکعب، سد زیویه مصرف کشاورزی و با حجم 16 میلیون متر مکعب و سد عباس‌آباد به‎منظور مصرف شرب با حجم 14 میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسیده است.

خرم اضافه کرد: سدهای سیازاخ با ظرفیت مخزن 230 میلیون متر مکعب، گاران با 92 میلیون متر مکعب، چراغ‎ویس با ظرفیت 86 میلیون متر مکعب و عباس‌آباد با ظرفیت مخزن 14 میلیون متر مکعب با وجود عدم اتمام پروژه، برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستانهای دیواندره، بیجار، مریوان، سقز و بانه به‌صورت موقت درحال استفاده است.

وی اظهار کرد: سدهای سورال با ظرفیت 11 میلیون متر مکعب، زیویه با ظرفیت 16 میلیون متر مکعب، امیرآباد و رمشت با ظرفیت 11.5 میلیون متر مکعب و سنگ سیاه با ظرفیت 24 میلیون متر مکعب برای بخش‌های کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز سفیدرود نیز شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رازآور و دریاچه ارومیه شامل زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزء دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان بوده و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس‌آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/34275