کد خبر : 37283 تاریخ : 1399/12/10 گروه خبری : استانها |
|
سپهرغرب مطرح کرد: ایمنسازی گردنه اسدآباد در پیچوخم مطالعه |
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی: اعتبارات قطرهچکانی کاری از پیش نمیبرد |
سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابیمهوش: محور مواصلاتی گردنه اسدآباد سالها است که در صدر جادههای حادثهخیز استان و حتی کشور قرار دارد، اما هنوز تأمین ایمنی این جاده در پیچوخم مطالعات وعده دادهشده گیر کرده است مسیر محور گردنه اسدآباد یکی از چشماندازها و جاذبههای طبیعی خیرهکننده استان همدان به حساب میآید که علاوهبر جذابیت بیبدیل، مخاطرات بیشماری را برای مسافران عبوری از این محور بهوجود میآورد؛ بهطوری که طبق بررسیهای انجامشده و آمار منتشرشده سالانه دستکم 21 نفر در این مسیر پُرحادثه جان خود را از دست میدهند و 100 نفر نیز مجروح و مصدوم میشوند که در یک حساب سرانگشتی گویی در هر کیلومتر این مسیر سالانه 1.5 نفر فوت میکنند. حالا اگر این وضعیت را به کل استان همدان که پنج هزار و400 کیلومتر راه دارد تعمیم دهیم، باید سالانه هفت هزار نفر در سوانح رانندگی کشته شوند که همین آمار حادثهخیز بودن گردنه اسدآباد را تأیید میکند. تأملبرانگیزتر اینکه مسئولان هربار براساس برنامه و طرحهای پیشنهادی تصمیمات مختلفی چون حذف گردنه و یا طراحی و ایجاد تونل و غیره را برای این طبیعت زیبای اسدآباد بهعلت بالا بودن آمار تصادفات در این مسیر و بهمنظور کاهش مخاطرات رانندگی در سالهای گذشته ارائه میدهند. بر این اساس از سال94 قراردادی در راستای پروژه تعریض ١٠ کیلومتر از گردنه اسدآباد با هدف ایمنسازی این محور با پیمانکار بسته شد که تکمیل و بهرهبرداری این طرح بدون شک ضریب ایمنی این محور را تا حد زیادی ارتقا میدهد. نکته شایان ذکر اینکه علاوهبر آمار تصادفات رخ به رخ، روزانه بیش از ٢٠ هزار ماشین سنگین و نیمهسنگین از پیچوخم گردنه اسدآباد برای رسیدن به مقصد خود در استانهای غرب و نیز کشور عراق عبور میکنند و این امر موقعیت این گردنه را حساستر کرده است. از طرفی طی سالهای اخیر نیز موج عاشقان اباعبداللهالحسین (ع) در ایام مختلف بهویژه محرم و صفر و اربعین، بر اوج تردد مسافر در این مسیر افزوده است که این مهم نقطه عطفی بر لزوم حل معضل محور مواصلاتی مذکور بوده؛ بر این اساس با توجه به آنچه گفته شد، بر آن شدیم تا دراینباره گفتوگویی را با داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان و نیز کیومرث سرمدیواله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید: نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه این گردنه بهعنوان یک محور ارتباطی استانهای مرکزی و شرقی کشور به غرب و حتی در برخی موارد استانهای جنوبی و البته مسیر تردد زائرین در مراسم اربعین، از موقعیت خاصی برخوردار است، عنوان کرد: با این وجود طی سالهای گذشته کار خاصی برای این محور در دستور کار مدیران متولی نبوده است. کیومرث سرمدیواله با تأکید بر اینکه گردنه 14 کیلومتری بهجای اینکه بهعنوان یک فرصت دیده شود در نبود زیرساخت متأسفانه به سبب اعتبارات قطرهچکانی و بیتوجهیهای صورتگرفته نسبت به آن به یک تهدید در بین راههای مواصلاتی بدل شده است، اذعان کرد: تاکنون اعتبارات مناسبی برای ایمنسازی و مناسبسازی گردنه اسدآباد درنظر گرفته نشده است و متأسفانه هرساله اعتباراتی محدود به این گردنه تزریق میشود؛ بهطوریکه که حتی برای هزینههای نگهداری این مسیر در حد تأمین روشنایی نیز کافی نیست. سرمدیواله در ادامه در بحث گردنه اسدآباد بهلحاظ تعریض و ایمنسازی این محور نیز مطرح کرد: در این زمینه انتظار از وزیر راه و مسئولین مربوطه آن است که به گردنه اسدآباد یک نگاه ملی و کشوری داشته باشند و نه نگاهی منطقهای. وی با اشاره به اینکه انتخاب یک پیمانکار برای چند پروژه در سطح استان با وجود اهمیت تسریع در فرآیند عملیاتی در پروژههایی همچون گردنه اسدآباد از سوی دستگاه متولی پذیرفتنی نیست و نتیجه آن چیزی جز کُندی کار نبوده است، عنوان کرد: این مسئله را در جلسهای که اخیراً با وزیر راه و شهرسازی داشتم نیز مطرح کرد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درخصوص ایجاد تونل در مسیر گردنه اسدآباد تاکنون از سوی دستگاههای متولی پیگیری خاصی صورت نپذیرفته است، اذعان کرد: این موضوع باید بهعنوان یک مطالبه ملی مطرح شود و نیاز است تا در این زمینه نمایندگان استانهای غربی کشور و مدیران استانی همچون خوزستان نیز از آنجایی که در مسیر ترددی از این فضا بهرهمند هستند، پای کار باشند تا نهتنها شاهد تعریض، ایمنسازی و آسفالتریزی مناسب در این مسیر باشیم، بلکه در این مسیر تونل و یا هر راهکار مناسب کارشناسیشده خاص از طریق جذب اعتبارات کافی انجام پذیرد. مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان آنکه در محور مذکور این اداره کل قرار بود نسبت به گرفتن مشاور و مطالعه اقدام کند اما از آنجایی که تعریض از قبل صورت پذیرفته است اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان درحال کار در محور از سر گردنه بهوسیله نیوجرسی جهت جداسازی لاین رفتوبرگشت است، گفت: درخصوص احداث تونل نیز اگر اعتباری تأمین شود، به دنبال گرفتن مشاور مجرب برای مطالعه محور در راستای امکانپذیر بودن پروژه هستیم تا برای آن تصمیم نهایی گرفته شود. داریوش حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا احداث تونل در این محور جزء پروژههای ملی اولویتدار بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: تحقق این موضوع پیگیری لازم دارد، زیرا امکان بهرهمندی از بستر مذکور، نیازمند گرفتن مجوز ماده 23 سازمان برنامهریزی است. وی با تأکید بر اینکه انجام مطالعات ضرورتی انکارناپذیر است، تصریح کرد: درواقع وجود مطالعات و گرفتن تصمیم نهایی برای چگونگی حل مشکل این محور مواصلاتی پیشزمینه پیگیری ما و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای قرار گرفتن در بین پروژههای ملی و گرفتن بودجه مجزا در قالب ماده 23 و یا تعریف این پروژه در ادامه پروژه کمربندی اسدآباد خواهد بود. حسینی افزود: البته طبق آخرین اطلاعات و مطالعاتی که به بنده در مورد شرایط این محور داده شده است، بنا به ویژگی خاک آن، امکان احداث تونل وجود ندارد؛ اما از آنجایی که این مهم و حل مشکل محور مذکور جزء مطالبات مردم، مدیران شهرستان و نمایندگان مجلس است، مطالعه مجدد توسط مشاور مجرب در دستور کار بوده تا درصورت تأیید امکان احداث تونل، به دنبال گرفتن ردیف بودجه باشیم. وی در پاسخ به این سؤال که راهکار جایگزین درصورت عدم امکان احداث تونل برای این محور مواصلاتی وجود دارد یا خیر؟ گفت: تنها راهکار پیش رو برای این محور ایجاد تمهیدات در نقاط حادثهخیز آنهم تنها برای فصل سرد سال است. معالوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر میرسد برای ساماندهی و ایمنسازی گردنه اسدآباد بهعنوان اصلیترین محور مواصلاتی غرب کشور با وجود موقعیت استراتژیکی این محور، برنامه خاصی از سوی متولیان امر وجود ندارد و حتی به گفته نماینده مردم این شهرستان آنچه امروز بهعنوان یک راهکار اضطراری بهصورت نصب نیوجرسی و جدا کردن مسیر رفتوبرگشت انجام میپذیرد نیز بهخاطر مشغله پیمانکار و عدم توان تأمین تجهیزات و زیرساختها بسیار کُند پیش میرود، حال آنکه منطبق با آنچه در مقدمه بحث مطرح شد، طی سالهای اخیر این محور فرصتساز در مسیر توسعه شهرستان بهدلیل داشتن نقاط حادثهخیز بسیار، اینروزها بهعنوان یک تهدید مطرح است، بنابراین انتظار میرود مدیران متولی حوزه راه و نیز نماینده شهرستان با جدیت بیشتر در مسیر دریافت اعتبارات گام بردارند. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/37283 |