کد خبر : 39603 تاریخ : 1400/2/2 گروه خبری : استانها |
|
پویانمایی، صنعتی پولساز اما مغفول در لرستان |
|
سپهرغرب، گروه خبر: در ایامی که بهعلت تحریم و بیماری کرونا رکود بر بازار حکمفرما شده، بهجرأت میتوان گفت که صنعت پویانمایی بهتنهایی قادر است اشتغالزایی و رونق تولید را بهوجود آورد. پویانمایی یکی از صنعتهای سینمایی درحال رشد کشور محسوب میشود که میتواند اشتغالزایی بسیاری به همراه داشته باشد. بازار بکری که اگر مورد حمایت قرار بگیرد، میتواند گامی مؤثر در رونق اقتصادی بردارد؛ چراکه در چندسال اخیر شاهد موفقیت و افتخارآفرینی آثار ایرانی زیادی در جشنوارههای بینالمللی بودهایم که نشان از پیشرفت این صنعت در کشور است. استعداد جوانان ایرانی در پویانمایی غیر قابل انکار است، اما با این وجود هنوز هم به انیماتورها بهای چندانی داده نمیشود. جوانان لرستانی نیز استعداد ویژهای در این زمینه دارند و بسیار تحسینبرانگیز و شگفتآور ظاهر شدهاند، اما محرومیت این استان، دامن آنان را نیز گرفته است. در ایامی که بهعلت تحریم و بیماری کرونا رکود بر بازار حکمفرما شده، بهجرأت میتوان گفت که این صنعت بهتنهایی قادر است اشتغالزایی و رونق تولید را بهوجود آورد. در این رابطه پای حرفهای یکی از این انیماتورهای جوان لرستانی نشستیم و او با معرفی خود، گفت: مریم امیری هستم و سال 1363 در شهر خرمآباد متولد شدم؛ پس از طی کردن تحصیلات مقدماتی وارد هنرستان شدم و در شاخه گرافیک به ادامه تحصیل پرداختم. وی ادامه داد: در این مقطع با اساتیدی آشنا شدم که میتوانم آنان را امتیازات و اتفاقات مهم زندگی هنریام بنامم، چراکه مطالب زیادی را با وسواس و دقت زیاد به ما میآموختند. امیری در ادامه بیان میکند: پس از آن به ادامه تحصیل در مقطع کاردانی پرداختم و ترمهای آخر بود که به پویانمایی گرایش پیدا کردم و بهصورت حرفهای در باشگاه خبرنگاران و سپس حوزه هنری شروع به آموختن پویانمایی کردم. این جوان خرمآبادی با یادآوری آنکه از سال 84 در این زمینه شروع به فعالیت کردم، میافزاید: در این سال نخستین فیلم مستقل خودم را ساختم که قرار بود فقط مونتاژ کار با دوستان حوزه هنری باشد، اما متأسفانه به گفته دوستان هارد دچار مشکل شد و من هیچ بکآپی از کارم جز طرحهای کاغذی نداشتم. وی خاطرنشان میکند: بعد از آن شروع به ساختن پویانمایی گروهی با دوستان حوزه هنری کردم که این آثار به جشنوارههای زیادی راه پیدا کردند و همچنین چندین کمیک استریپ به سفارش حوزه هنری طراحی و اجرا کردم. امیری با بیان اینکه پس از آن از سطح اطلاعاتم برای ادامه فعالیت در زمینه پویانمایی راضی نبودم برای همین جهت شرکت در آزمون مقطع ارشد پویانمایی آماده شدم، میگوید: پس از طی کردن آزمون تئوری و عملی در دانشگاه سوره به ادامه تحصیل در این رشته پرداختم. این کارگردان جوان خرمآبادی اضافه میکند: همچنین بهصورت همزمان در آزمون ورودی دوره کارگردانی بسیج هنرمندان هم پذیرفته شدم که دلیلی برای فعالیت متمرکزم در آنچه که علاقه داشتم، شد. وی ادامه میدهد: حدود چهار سال با بهره بردن از بهترین اساتید کارگردانی و فیلمنامهنویسی کشور به ساخت چند فیلم با عنوانهای «انتخاب»، «سیاست دوگانه»، «خطی برای همیشه»، «رنگمایه» پرداختم که به جشنوارههای مختلف راه پیدا کردند. امیری در ادامه تعریف میکند: با تجربهای که از زمان تحصیلم داشتم و بعد از اتمام درس، چندینبار به حوزه هنری برای سفارش کار مراجعه کردم، اما متأسفانه هربار تنها دلیلی که مطرح میشد، گم شدن شماره تماسم بود و درنهایت فعالیتم با این ارگان قطع شد. وی میگوید: با توجه به صحبتهای دوستان که کانون ادب در زمینه پویانمایی فعالیت دارد، به آنجا مراجعه کردم که در نهایت تأسف، با برخورد خیلی بدی مواجه شدم. این انیماتور جوان عنوان میکند: همان سال درحال جمعآوری رزومهام برای گرفتن کد مدرسی جهت تدریس در دانشگاه بودم و وقتی که کانون ادب رزومهام را خواست، آن را تحویل دادم و گفتند که با من تماس میگیرند، اما بعد از چند ماه متوجه شدم از نیروهای حوزه هنری که رشتهای غیر مرتبط با پویانمایی داشته، بهعنوان مدرس استفاده کردهاند! هیچوقت برخورد بد دوستان کانون ادب و حوزه هنری را فراموش نخواهم کرد. وی همچنین با گلایه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بیان میکند: چندینبار هم به ارشاد مراجعه کردم و مدیرکل سابق با تلفظ رشتهام هم مشکل داشت! این درحالی بود که فردای آن روز متن بلندبالایی برای دوستان فعال در حوزه پویانمایی بروجردی در سایت این اداره کل بارگذاری شد! امیری یادآور شد: بعد از ناامیدی از اداره ارشاد و حوزه هنری، طرحهای پویانمایی اولی که ساختم، توجهام را جلب کرد و شروع به ساخت مجدد آن کردم و با توجه به آموزشهایی که دیدم، بهصورت مستقل کار را بهتنهایی انجام دادم. وی افزود: این پویانمایی به چند جشنواره داخلی و خارجی راه پیدا کرد و بعد از آن بهصورت حرفهای شروع به فعالیت در زمینه ساخت موشنگرافیک و پویانمایی بهصورت سفارشی و حرفهای کردم و برای دستگاههایی مانند جهاد دانشگاهی، استانداری، دانشگاه ساری، صداوسیمای لرستان و ارگانهای مختلف موشنگرافیک و پویانمایی ساختم. این طراح موشنگرافیک از زحمات کارش در مقابل اجرت پایین آن گفت: متأسفانه با توجه به زمان و انرژیای که برای تولید آثارم اختصاص میدهم، هزینه کمی پرداخت میشود. بعضی از دوستان هم با گذشت چندینسال هنوز هزینه کارهایشان را پرداخت نکردهاند و این درحالی است که همین افراد بابت چند ثانیه کار، میلیونها تومان به همکاران ساکن در شهرهایی مانند تهران پرداخت میکنند. وی اضافه میکند: وقتی میخواهند سفارشی را به نیروهای بومی بسپارند، صحبت از رایگان کار کردن مطرح میشود؛ اگر از این بیمهریها و ناملایمات هم بگذریم، باز اقداماتی که از سر ناآگاهیهایی بهعمل میآید، روحمان را بیشتر آزرده میکند. امیری در ادامه گفت: بهطور مثال چندی پیش مطلبی توجهام را جلب کرد و آن این بود که یکی از مسئولان ارشاد از گروهی که کلیپ موزیکالی را تهیه کرده بودند، با عنوان فعال حوزه پویانمایی تقدیر کردند! هرچقد این کلیپ را موشکافانه و با دید دوستانه نظاره کردم، حتی یک فریم انیمیت در این کار ندیدم! این انیماتور خرمآبادی در پایان میگوید: ظاهراً دوستان ارشاد هنوز هم در زمینه شناخت پویانمایی مشکل دارند و در هر صورت خوشا به حال دوستانی که از طرف مسئولان دلسوز مورد تشویق قرار میگیرند، ما نیز بدون تشویق به فعالیت و حرفه خود ادامه میدهیم. صحبتهای ما با خانم امیری به پایان رسید اما در ادامه باید گفت که با توجه به شرایط امروز جامعه و شمار بالای بیکاران، صنعت پولساز پویانمایی میتواند نقش مؤثری در اشتغالزایی داشته باشد؛ اگر از افرادی مانند او حمایتهای لازم بهعمل آید، میتوان آینده درخشانی را پیش روی استان تصور کرد. * به نقل از خبرگزاری فارس |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/39603 |