کد خبر : 44937
تاریخ : 1400/6/4
گروه خبری : استان‌ها

میراث دولت روحانی در استان کردستان

روایت قطاری که به مقصد نرسید

وعده‌هایی که رنگ باخت

امروزه استفاده از حمل‌ونقل ریلی در زمینه انتقال مسافر و کالا در دنیا و سطح کشور به دلیل مزیت‌های مختلف بسیار پرطرفدار و رو به توسعه است، به‌طوری‌که اکثر کشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه ریلی خود بیش از گذشته اقدام می‌کنند.

در ایران هم به‌ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم، «توسعه راه‌آهن و اتصال مراکز استان‌ها به شبکه سراسری راه‌آهن» همواره جزو وعده‌های شیرین دولتمردان به مردم بود و بارها اعلام کرده که راه‌آهن از دولت تدبیر و امید به یادگار می‌ماند اما در استانی همچون کردستان وقتی وعده‌های مسئولان را مرور و بررسی می‌کنید، خواهید دید که همچنان پس از گذشت هشت سال جامه عمل به خود نپوشانده و در ایستگاه وعده‌ها متوقف شده است.

احداث راه‌آهن استان کردستان در حالی یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور بوده که ساخت آن از اوایل دهه 70 مطرح و کلنگ عملیات اجراییش از سال 83 بر زمین زده شده اما پس از گذشت 17 سال و علی‌رغم بازدیدهای نمایشی، شوهای تبلیغاتی و وعده‌های متعدد چندسال اخیر دولت‌مردان از رئیس‌جمهور سابق، نوبخت رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر راه و شهرسازی کشور گرفته تا استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون امور عمرانی استاندار کردستان که بارها اعلام کرده که مردم «صدای سوت قطار را تا پایان دولت در کردستان» خواهند شنید، به بهره‌برداری نرسید که در ادامه به‌مرور آن می‌پردازیم.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق پنجم فروردین‌ماه سال 1396 در نشست با جمعی از ‏جوانان و نخبگان استان کردستان خط ریلی را از نیازهای استان کردستان دانست و گفت: در سال 96، 5 استان ‏به راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد و یکی از خطوط راه‌آهن که دولت تأکید دارد که باید بعد ‏از همدان اجرایی شود، اتصال راه‌آهن همدان به سنندج است و در این زمینه اقدامات اولیه، ‏آغاز شده است.‏

وی افزود: خط آهن کردستان باید به مرزهای غربی و از عراق و سوریه به کرانه ‏مدیترانه امتداد یابد و این شدنی است و کردستان می‌تواند حلقه وصل راه‌آهن ایران به ‏کرانه‌های مدیترانه باشد.‏

روحانی به مردم وعده داد که اتصال راه‌آهن همدان به سنندج ‏برنامه قطعی دولت است اما دولت و دوران سیاه مدیریتش به پایان رسید و این وعده‌اش نیز همانند سایر وعده‌های دیگر، تحقق نیافت.

محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه‌وبودجه کشور دومین نفری بوده که در طول چند سال اخیر هر از چندگاهی که دلش برای سفرگردی تنگ می‌شد و توسط حلقه واسط و جیره‌خوارانش در استان به کردستان دعوت می‌شد، بارها جلوی دوربین و در حضور اصحاب رسانه به مردم وعده داد که «راه‌آهن همدان ـ سنندج قبل از اتمام دولت به بهره‌برداری می‌رسد‌» اما خودش برکنار شد و ریل‌های پروژه‌اش همچنان بر روی زمین مانده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از دولتمردان پایتخت‌نشینی بوده که بارها به مردم کردستان وعده داده که تا پایان دولت ‌حتماً‌ سوت قطار را خواهید شنید؛ وعده‌ای که تازه‌ترین آن هشتم تیرماه امسال در سفر به این استان بود اما دولتش به تمام رسید و جایگزینش معرفی شد اما همچنان خبری نیست!

استاندار، معاون امور عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیرکل سابق راه و شهرسازی کردستان به‌صورت سرانگشتی جزو دیگر افرادی بوده که بارها و بارها وعده‌ بهره‌برداری از راه‌آهن همدان-سنندج تا پایان سال 98، 99 و پایان دولت دوازدهم به مردم داده اما همچنان اجرایی نشده و عدم راست‌گویی آنان باعث شده که دیگر اعتماد از جامعه رخت بربندد و رنگ ببازد و دیگر حنایشان برای مردم رنگ ندارد.

عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن همدان- سنندج دی‌ماه سال 98 آغاز شد و مسئولان وعده دادند که این پروژه نهایتاً تا تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد اما تحقق نیافت و وعده‌ها تمدید شد تا اینکه استاندار کردستان نهم اردیبهشت‌ماه سال 89 در بازدید از مراحل ریل‌گذاری گفت: «راه‌آهن همدان-سنندج تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد» اما باز خبری نشد و در ابتدای سال‌جاری نیز چندین بار این وعده‌ها تکرار شد تا اینکه هم‌اکنون دولتمردان درباره آخرین وضعیت این پروژه سکوت و خفه‌خوان گرفته و در تماس و پیگیری خبرنگار تسنیم از استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون امور عمرانی استاندار کردستان حاضر به پاسخگویی نشدند!

راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهر‌های قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد. این پروژه در سه قطعه؛ نخست بهار همدان تا دوسر قروه به طول 64 کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول 56 کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول 30 کیلومتر احداث‌ و قرار بود به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح 160 کیلومتر در ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر در ساعت، بار توسعه کردستان را شتاب دهد اما هنوز بخش‌هایی از این میراث نیمه‌تمام مانده و باید همچنان منتظر ماند و دید که سرنوشت وعده‌های بدون عمل و کلنگ‌های بر زمین مانده به کجا ختم خواهد شد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/44937