کد خبر : 45127 تاریخ : 1400/6/8 گروه خبری : شهر |
|
اصولی برای ایجاد بازارهای عمومی در شهرها |
|
در عصر حاضر که قطبی شدن بر زندگی شهرنشینی حاکم است، بازارهای عمومی نقش بسیار مهمی در گرد هم آوردن افرادی از اقوام و پیشینههای فرهنگی و اقتصادی-اجتماعی مختلف ایفا میکند و از این طریق، پویایی و نشاط شهروندی را تا حد زیادی فراهم میآورد. این در حالی است که با وجود مزایای بیشمار بازارها، وجود این فضاهای عمومی در سراسر جهان با تهدید جدی مواجه است و بیم آن میرود که هر روز نسبت به قبل از تعداد آنها کمتر شود. این پیامد اغلب در نتیجه مدیریت ناکارآمد بازار، سطوح بالای فقر همچنین وضعیت غیر رسمی تجارت و زندگی در مناطق مختلف شهری اتفاق میافتد و در نهایت ممکن است به تعطیلی بازارها یا بیرونقی آنها منجر شود. در این راستا، توجه به اصول استاندارد برای طراحی و مدیریت بازارهای عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است و میتواند پایداری و پویایی آنها را در پی داشته باشد. در ادامه به معرفی چند اصل اساسی در این زمینه پرداخته میشود. یک بازار باید سیستمی از فروشگاههای متنوع را دربرگیرد بازارهایی که بهطور اصولی طراحی میشود، تمام نیازهای شهرنشینان را برآورده میکند و لزوم سفر آنها به مناطق دورتر برای تأمین وسایل مورد نظر خود را به حداقل میرساند. این بازارها اغلب شبکهای از فروشگاههای مواد غذایی، غیر خوراکی، دستفروشان خیابانی، مراکز تجاری بزرگ و خرد و عمدهفروشان را شامل میشود. سهیمسازی سرمایهگذاران و شرکای مختلف در ایجاد بازارهای عمومی در یک بازار ایدهآل، معمولاً سرمایهگذاران و شرکای مختلفی سهیم میشوند و به یکدیگر برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش میکنند. این افراد ممکن است شامل مدیران، کارکنان بهداشت، افرادی در بخش عمران، کشاورزان، کارآفرینان، آژانسهای دولتی محلی و نهادهای خیریه باشد. درک ارزشهای بازارها و چگونگی عملکرد آنها مدیران شهری باید در هنگام ایجاد بازارها، به محل احداث آنها با دقت توجه کنند؛ انتخاب مکانهایی با کمترین دسترسی مردم به بازار بهویژه در مناطق آسیبپذیر میتواند بیشترین اثربخشی را داشته باشد علاوه بر این توجه به زنجیره تأمین در بازارهای عمومی، کیفیت امکانات فیزیکی و فضاهای عمومی، اثر اقتصادی، اجتماعی و سلامت عمومی بازارها و در نهایت توجه همزمان به انتظارات مشتریان و فروشندگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. وجود شبکههای توزیع کارآمد برای افزایش خدماترسانی به مردم در بازارها یک بازار عمومی ایدهآل از شبکههای توزیع مختلفی برخوردار است که بر تأمین مواد غذایی سالم و سایر ملزومات بهصورت مقرون بهصرفه و ایمن تمرکز میکند. این شبکهها به ایجاد مکانهایی ضروری برای ذخیره، پردازش و توزیع خدمات میپردازد ضمن اینکه ارائهدهندگان خدمات را نیز از حمایت ویژه خود برخوردار میکند. سرمایهگذاری در امکانات بازار و تقویت مهارت مدیریت در میان مردم مدیران شهری یا افرادی که اداره بازارهای عمومی در شهرها را بر عهده دارند باید در ایجاد امکانات کافی برای بازارها و همچنین تقویت مهارت فروشندگان سرمایهگذاری کنند تا از این طریق پویایی این مکانهای عمومی را افزایش دهند. از مهمترین اقداماتی که در این زمینه انجام میشود میتوان به نوسازی بازارهای موجود برای بهبود زیرساختهای فیزیکی یا ایجاد ویژگیهای طراحی پایدار در آنها اشاره کرد علاوه بر این مدیران میتوانند بازارهای جدیدی به وجود آورند و از این طریق نیازهای بیشتری را برآورده کنند و محدودیتهای این مکانهای عمومی را به حداقل برسانند. حضور انواع دستفروشان در بازارهای عمومی برای رونق هر چه بیشتر آنها اگر به دستفروشان خیابانی اجازه فعالیت در بازارهای عمومی داده شود، آنگاه امکان ارائه محصولات با قیمت مقرون بهصرفهتر فراهم میآید که این امر به سهم خود میتواند در افزایش گرایش مردم به آنها نقش مهمی ایفا کند و در نهایت به رونق اقتصادی منطقه منجر شود. علاوه بر این، دستفروشان میتوانند خدمات جدیدی به بازار و مشتریان ارائه دهند و از این طریق، نیاز آنها را هر چه بیشتر برآورده کنند. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/45127 |