کد خبر : 45802 تاریخ : 1400/6/22 گروه خبری : استانها |
|
سپهرغرب مطرح کرد؛ شورای ششم مکلف به تعیین تکلیف پروژه 16 ساله پیادهراههای ششگانه |
|
حدود 16 سال پیش، یعنی در سال 1384 بود که طرح پیادهراهسازی خیابانهای شهر همدان بهمنظور کنترل ترافیک مرکز شهر یعنی میدان امام خمینی (ره) مطرح و در همان سالها با اجرای ناقص برخی طرحهای تکمیلی در ایام مختلف سالهای ابتدایی این موضوع بهنوعی در نطفه خفه شد. براین اساس تیرماه سال 95 بود که سید مصطفی رسولی، شهردار وقت با اعلام اینکه از دور دوم فعالیت شورای اسلامی شهر، اجرای پیادهراهسازی 6 خیابان اصلی همدان در دستور کار قرار گرفته، افزود: اجرای طرح پیادهراهسازی در 6 خیابان اصلی شهر همدان منشعب از میدان مرکزی این شهر از سالها قبل مدنظر بوده است که طرح پیاده راهسازی خیابانهای بوعلی و اکباتان نیز از طرحهای بر زمین مانده بود که امسال عملیاتی است. پس با تفاسیر عنوان شده بالاخره داستان پیادهراهسازی تعدادی از خیابانهای اصلی شهر همدان از سال 95 آغاز و مسیر خیابان بوعلی حد فاصل آرامگاه بوعلی و میدان امام (ره) که از خیابانهای پُرتردد شهر بود، تبدیل به پیادهراه شد؛ البته با وجود ایجاد برخی مشکلات برای همشهریان و کسبه، اما بهطور کلی پیادهراه بوعلی مورد رضایت مردم و بهخصوص مسئولان قرار گرفت و به تبع آن با تجربه انجام این پروژه در مردادماه 96 و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، پروژه پیادهراهسازی میدان امام (ره) و خیابان اکباتان نیز کلید خورد، البته از بدو امر نداشتن پیوست ترافیکی در پیادهراه بوعلی و شلوغ شدن خیابان شریعتی، باباطاهر و شهدا، خود مؤید اجرای ناقص پروژه شد که نتیجه این بیتدبیری را میتوان در صف طولانی تاکسیهای دپو شده در این خیابان بهوضوح مشاهده کرد. البته در ابتدای راه پیادهراهسازی خیابان اکباتان بسیاری از شهروندان که با معضلات ترافیکی، آشفتگی فرهنگی و اجتماعی این محدوده سالها دستوپنجه نرم میکردند، از تصمیم شهرداری خرسند شدند و هریک در ذهن خود تصویری از ساماندهی پیادهراه اکباتان ترسیم میکردند؛ اما بعد از گذشت مدتی با اعمال محدودیتهای ترافیکی جدید و تغییر مسیر اتوبوسها و تاکسیهایی که روزی در این خیابان به مردم سرویسدهی میکردند، بهتدریج شاهد افزایش نارضایتی شهروندان و بهویژه کسبه بودیم. بنابراین طی جلسات مختلف، کسبه خیابان اکباتان با این استدلال که پیادهراهسازی این مسیر قدیمی شهر رونق کسبوکار را از آنها ربوده است، خواهان چارهاندیشی شدند؛ حتی دراینباره جلساتی با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و امامجمعه همدان برگزار شد و در جلسهای (شورای گفتوگوی بخش خصوصی با دولت) با حضور استاندار به متولیان امر فرصتی یکماهه دادند تا مشکل کسبه پیادهراه اکباتان را مرتفع کنند. تأسفبارتر اینکه گویی ادعای داشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی برای این پیادهراهها، نتوانست به نجات آن کمک کند بهطوریکه پس از شکست پروژه پیادهراه اکباتان، با افزایش نارضایتی مردم مواجه شدیم؛ زیرا علاوه بر معضل مذکور و مشکلات اجتماعی همچون حضور انگشتر فروشان، چاقو فروشان و دستدومفروشان که همچنان وجود دارد و آنان با تکیه بر دیوارهای پیادهراه، نشستن بر روی صندلیهای سنگی و یا استفاده از این سنگها بهعنوان ویترین برای بساطشان! جولان میدهند، عدم ایمنی در پیادهراه نیز بهدلیل تردد خودروهای عمومی و شخصی (اعم از وانتبارها و سواریها) بدون فراهم بودن بسترهای ترافیکی، به یکی از دغدغههای مردم بدل شده است و دراین بین عدم تعهد به وعدهها در خصوص موضوعات مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی همچون جدارهسازی و نیز بلاتکلیف ماندن سرانجام مابقی چهار خیابان دیگر ما را برآن داشت تا در این شماره به بررسی این موضوعات پرداخته و گفتوگویی را با رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان در دوره ششم و نیز مجید شاکری سرپرست شهرداری ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید: سعید حاجیبابایی با اشاره به اینکه این موضوعات باید در مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان مورد رصد کارشناسان و نخبگان قرار گیرد گفت: با توجه به اهمیت ابعاد مختلف این مسئله باید حتی از کسبه ذینفع در این پیادهراه نیز نظرسنجی شود. وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف چهار خیابان بعدی چه خواهد بود؟ آیا شورا برای آنها برنامهای دارد؟ گفت: به این سؤال شما نمیتوان جواب بله و یا خیر داد بلکه این مهم نیز نیازمند بررسی مرکز پژوهشها است زیرا اجرای این پروژه دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی و خدماتی و غیره است که باید مورد سنجش کارشناسان خبرگان در شهر قرار گیرد. معالوصف با توجه به آنچه گفته شد باید خطاب به عزیزان عضو در شورای اسلامی شهر در دور ششم و بهویژه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت آنچه شما بهدنبال سنجه آن در مرکز پژوهشها و جلب نظر کارشناسان و کسبه در خصوص اجرا شدن یا نشدن آن هستید یک طرح و برنامه مصوب است که از دو دهه گذشته یعنی دور دوم شورای شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار داشته و متأسفانه طی سالهای گذشته بهصورت ناقص به اجرا درآمده است بنابراین آنچه مسلم است اینکه باید شما در این دوره در خصوص چگونگی اجرا و رفع نواقص پروژههای به اجرا درآمده بررسی و اجماع کارشناسی داشته باشید پس انتظار میرود کمی به عقب برگشته و در خصوص پروژههای مصوب شهر مطالعه داشته تا در پاسخ به سؤال خبرنگاران با دست خالی و درنتیجه مجبور به پاسخهای واهی نشوید زیرا در حال حاضر پیادهراههای انجام شده بهعنوان زخمهای باز هستند که بهجای رونق بازار و ایجاد فضای فرهنگی و گردشگری در رینگ مرکزی شهر منجر به آلودگی بصری، شلوغی و درهمریختگی ساختاری، فیزیکی و ترافیکی شدهاند بنابراین باید برای زخم پیادهراهها و اتمام کامل پروژه پیادهراهسازی چهار خیابان بعدی شورای ششم چارهاندیشی کند. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/45802 |