کد خبر : 48068
تاریخ : 1400/8/17
گروه خبری : استان‌ها

صادرات دام زنده؛

20 هزار رأس دام پروار عشایر کرمانشاه صادر می‌شود

موسی بیات روز گذشته در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: جامعه عشایری استان با 14 هزار و 109 خانوار و جمعیتی معادل 79 هزار و 207 نفر در قالب 14 ایل دوره ییلاقی خود را عمدتاً در داخل استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: 4.2 درصد از جمعیت استان عشایر هستند که جزء استان‌های بزرگ عشایری محسوب می‌شویم و رتبه هشتم کشوری را ازنظر تعداد عشایر دارا هستیم.

سرپرست مدیریت امور عشایر استان کرمانشاه تصریح کرد: عشایر استان در طول تاریخ همواره در حفظ و تأمین امنیت مرزها و دفاع از کشور نقش مهم و قابل توجهی داشتند. در ایام جنگ تحمیلی ضمن تلاش و فعالیت در عرصه تولید، با حضور در جبهه‌های جنگ حضوری چشمگیر در دفاع مقدس داشتند.

وی ادامه داد: کرمانشاه به‌عنوان یکی از استان‌هایی که عشایر آن در فصل قشلاق به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان می‌روند، در زمان کوچ به‌خصوص طی چندسال گذشته با بروز خشک‌سالی‌ها و فقیر شدن مراتع، با مشکلاتی مواجهه شده‌ است.

این مقام مسئول گفت: امسال در راستای کمک به عشایر در مقطعی به دستور دادستانی خروج کاه از استان ممنوع شد، اما واقعیت آن بوده که همچنان قیمت کاه و جو بالا است.

بیات اضافه کرد: امسال هشت هزار و 537 تُن نهاده دامی توسط اتحادیه و بخش خصوص تهیه و در اختیار عشایر استان قرار گرفته و علاوه‌بر آن تسهیلاتی ارزان‌قیمت هم جهت خرید علوفه و نهاده‌های دامی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به یکی از مطالبات عشایر درخصوص صادرات دام گفت: وزیر جهاد کشاورزی مجوز صادرات 300 هزار رأس دام کشور را صادر کرده که در مرحله نخست سهم استان کرمانشاه 20 هزار رأس است.

بیات گفت: امروز اتحادیه مرکزی که به‌عنوان مباشر است، به استان کرمانشاه سفر خواهد کرد که با عقد قرارداد در مرحله نخست 20 هزار رأس دام پرواری عشایر خریداری و صادر می‌شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/48068