کد خبر : 48354
تاریخ : 1400/8/23
گروه خبری : استان‌ها

7/5 درصد جمعیت استان ایلام مبتلا به دیابت هستند

جمیل صادقی‌فر با بیان اینکه 22 تا 28 آبان ماه به‌عنوان هفته ملی دیابت نام‌گذاری شده است گفت: هفت و نیم درصد جمعیت استان ایلام مبتلا به دیابت هستند.

وی افزود: حداقل 11 درصد از جمعیت بالای 25 سال کشور و هفت و نیم درصد از جمعیت بالای 25 سال استان از بیماری دیابت رنج می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: حداقل 25 درصد بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند، در کشور ما نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند.

صادقی‌فر ادامه داد: طی سالیان اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است و بیش از 463 میلیون نفر از افراد 20 تا 79 ساله در جهان مبتلا به دیابت و بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2045 تعداد این بیماران بالغ بر 700 میلیون نفر شود؛ سالانه بیش از چهار و نیم میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بیماری دیابت دو نوع است. نوع اول معمولاً قبل از 30 سالگی ظاهر می‌شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است و دیابت نوع 2 در بزرگ‌سالی رخ می‌دهد و عوامل متعددی مانند اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی، سن بالای 30 سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت در آن نقش دارد.

صادقی‌فر گفت: مهم‌ترین علائم این بیماری تکرر ادرار، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، پرخوری، خستگی، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن دست‌ها و پاها و تأخیر در التیام زخم‌ها است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/48354