کد خبر : 48666 تاریخ : 1400/8/30 گروه خبری : جامعه |
|
نقش اصلی فرهنگسازی ترافیکی در کاهش تصادفات رانندگی |
|
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری با اعلام این خبر، افزود: در میان حوادث ناگوار و ناخواستهای که زندگی بشر را تهدید میکند، حوادث ترافیکی بدون شک یکی از ناگوارترین آنها است؛ در این راستا سازمان ملل متحد یک روز را بهعنوان یادبود قربانیان حوادث ترافیکی نامگذاری کرده است. حوادث و سوانح ترافیکی در کشور ما از متوسط جهانی بیشتر بوده که عمدهترین قربانیان هم سرنشینان خودروهای سبک، عابرین پیاده و راکبان موتورسیکلت و رانندگان هستند که در اثر حوادث و سوانح ترافیکی کیفیت زندگی آنان بهشدت دستخوش تغییر و کاستی شده است و هشداری پیشگیرانه به همه کسانی بوده که بهنوعی در معابر و جادهها تردد میکنند و از عواقب رفتارهای رانندگی پُرخطر خود آگاه نیستند. وحید غفاری با بیان اینکه فرهنگسازی، ارتقای آگاهی عمومی، حساسسازی مردم و تلاش برای ارتقای سطح ایمنی معابر از مهمترین اقداماتی است که میتواند حوادث را کاهش دهد و در این راستا عملکرد فنی و اجرایی سازمان نیز نقش مؤثری در کاهش فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی داشته است، خاطرنشان کرد: اصلاح و مهندسی معابر، مدیریت زیرساختهای حملونقل در راستای تردد ایمن شهروندان، اجرا و نصب دوربینهای نظارتی و ترافیکی در نقاط حادثهخیز، ترغیب شهروندان برای استفاده از پُلهای عابر پیاده در معابر پُرتردد، خطکشی عابر پیاده، توزیع کلاه ایمنی بین راکبان موتورسوار، اجرا و احداث سرعتکاه، نصب بنرهای ترافیکی درخصوص آموزش و فرهنگ صحیح رانندگی، ارسال پیام با مضامین ترافیکی روی تابلوهای روان نصبشده در سطح شهر، ازجمله کارها و اقدامات مؤثر سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل درخصوص کنترل و ایمنی کاهش ترافیک و ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی است. غفاری با اشاره به راهکارها و اقدامات فنی و اجرایی سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل، افزود: رعایت قوانین و مقررات، توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و نهادینه شدن فرهنگ رانندگی در میان آحاد جامعه، مستلزم نقشآفرینی دستگاههای متولی فرهنگی است و با افزایش روزانه خودروهای شخصی در سطح معابر، باید به مقوله حملونقل و رفع ترافیک در جهت جلوگیری از سوانح ترافیکی توجه و اهتمام جدی شود. در این راستا معاون امور زیربنایی و حملونقل و ترافیک شهرداری نیز با اشاره به اتمام نخستین دهه ایمنی راهها (2020-2011) و متقارن شدن روز جهانی حوادث و سوانح ترافیکی با آغاز دومین دهه ایمنی راهها (2030-2021)، هدف از نامگذاری این رویداد را کاهش صدمات و مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی به میزان 50 درصد تا سال 2030 عنوان کرد. وحید علیضمیر در ادامه افزود: ازجمله مهمترین عوامل خطر در حوادث ترافیکی نبستن کمربند ایمنی خودرو، عدم استفاده از کلاه ایمنی، سرعت بالا، استفاده از تلفن همراه، عدم توجه به عابران پیاده و خستگی و خوابآلودگی در حین رانندگی است که مؤثرترین راه کاهش حوادث ترافیکی آموزش همگانی و رعایت مسائل ایمنی و ترافیکی است و تجربه سایر کشورها نشان داده که نهادهای مردمی در اینگونه حرکتهای اجتماعی میتوانند نقش مؤثرتری ایفا کنند تا اتفاقات تلخ ناشی از سوانح رانندگی برای دیگران تکرار نشود. |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/48666 |