کد خبر : 51044 تاریخ : 1400/10/23 گروه خبری : استانها |
|
جوابیه آموزش و پرورش به مطلب «رفع نقاط ضعف آموزشوپرورش همدان، نیازمند مدیر جهادی» |
|
خواهشمند است طبق قانون مطبوعات عین مطالب در آن روزنامه چاپ و منتشر شود. 1- در مطلب مذکور ضمن نادیده گرفتن برنامهریزیها و اقدامات آموزشوپرورش استان در بخشهای مختلف، نوعی سیاهنمایی صورت گرفته و از قول یکی از دبیران محترم عنوان شده است که «مدیریت توانمند در این خصوص وجود نداشت و در بسیاری از این زمینهها طی چندسال اخیر موفقیت خاصی کسب نشد.» مشخص نیست مطلب مذکور براساس کدام ادله عقلی و منطقی و مدارک مستند عنوان شده است؟ درحالی که آموزشوپرورش استان در سالهای اخیر با مدیریت و هدایت مدیرکل محترم و کار تیمی، موفقیتهای بزرگی در عرصههای مختلف بهدست آورده و موفق به کسب جایگاه برتر در سطح کشور شده است که بخشی از این موفقیتها عبارتند از: کسب رتبه برتر کشوری در حوزه نماز و تقدیر از مدیرکل در بیستوهشتمین اجلاس سراسری نماز کسب رتبه برتر استانی در حوزه نماز مدارس برای دو سال متوالی کسب رتبه برتر کشوری توسط شورای آموزشوپرورش استان پوشش 95 درصدی سوادآموزی (بالاتر از میانگین کشوری) کسب رتبه استان برتر در جشنواره شهیدرجایی و معرفی مدیرکل بهعنوان مدیر شایسته در سالهای 98 و 99 کسب رتبه چهار کنکور در رشته علوم انسانی توسط یکی از دانشآموزان بعد از 10 سال کسب رتبه برتر کشوری در تولید و پخش برنامههای آموزشی رادیویی و تلویزیونی کسب رتبه کشوری برتر از حیث ارزیابی در حوزه آموزش از راه دور کسب رتبه عالی در حوزه بهداشت و سلامت پوشش حداکثری شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) کسب رتبه برتر کشوری در تولید محتواهای آموزشی برای رادیو و تلویزیون تهیه برنامه آموزشی تلویزیونی برای پیشدبستانیها و دانشآموزان با نیازهای ویژه تهیه درسنامه برای دانشآموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند پوشش 42 درصدی فحک (6 درصد بالاتر از میانگین کشوری) ساخت 10 استخر برای فرهنگیان و دانشآموزان در سطح استان که دو استخر به بهرهبرداری رسیده است و سایر استخرها پیشرفت بین 30 تا 80 درصدی دارند ساخت درمانگاه فرهنگیان در شهرستانها و مناطق استان توسعه اردوگاهها و خانه معلمان و جریانسازی جهت حرکت آموزشوپرورش در مسیر تعلیم و تربیت براساس سیاستهای وزارت متبوع. 2- در مطلب مذکور با یادآوری اینکه «با توجه به مسلط شدن فضای آموزشی شاد و فضای مجازی به مباحث آموزشی، فرهنگیان با وجود کمبود بسیاری از امکانات، تجهیزات، وسایل و ابزارها، در این حوزه خوش درخشیدند»، تصریح شده که «قرار بر ارائه آموزشهایی در صداوسیمای همدان برای برخی دروس با توجه به شیوع کرونا بود و استانی که آموزشوپرورش آن مدعی پیشرفت در حوزه تولید محتوا است، طی دو سال گذشته نهتنها اقدام شاخصی در بحث آموزش در فضای مجازی نداشته، بلکه حتی برای پوشش دانشآموزان خود در این فضا و فراهم شدن امکانات لازم ازجمله تبلت و گوشی هوشمند چشم به دست نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد و خیران داشته و آنگونه که باید، در این خصوص به وظایف خود عمل نکرده است.» در این زمینه لازم به یادآوری است که معلمان عزیز استان در زیستبوم جدید با تمام وجود برای تعلیم و تربیت آیندهسازان جامعه به میدان آمدند و اجازه ندادند شرایط کرونایی باعث وقفه تحصیلی آنان شود؛ در دو سال اخیر شاهد جلوههای زیبایی از ایثار و فداکاری معلمانی بودیم که عنوان جهادگران آموزشی و تربیتی زیبنده آنها است. در این شرایط آموزشوپرورش استان همدان با همت و تلاش همکاران فرهنگی در تولید محتوا، آموزشهای مجازی و استفاده از ظرفیت رادیو و تلویزیون، جزء استانهای برتر معرفی شد و محتواهای تولیدشده توسط معلمان استان از شبکههای سراسری آموزش و چهار سیما و همینطور شبکه استانی صداوسیما برای دورههای مختلف تحصیلی حتی پیشدبستانی و دانشآموزان با نیازهای ویژه پخش شد. همچنین یکی از اقدامات بهموقع استان همدان راهاندازی استودیو خبری- آموزشی الفبا بود که در این استودیو محتواهای آموزشی توسط همکاران فرهنگی با همکاری خوب صداوسیمای مرکز استان تولید و پخش شد. درخصوص تهیه گوشی و تبلت برای دانشآموزان بیبضاعت نیز که اقدامات آموزشوپرورش استان در گزارش مذکور کامل نادیده گرفته شده است، به اطلاع مخاطبین عزیز میرساند که استان همدان در اجرای طرح هدایت که هدف آن تهیه تبلت برای دانشآموزان بوده است، رتبه برتر کشور را کسب کرده و مدیرکل محترم از سوی وزارت متبوع مورد تقدیر قرار گرفته است. در این زمینه با پیگیریهای مدیرکل محترم آموزشوپرورش استان نزدیک به یکهزار دانشآموز فاقد گوشی هوشمند از راههای مختلف ازجمله معلمان خیر، مرکز آمار ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) و اعتبارات اداره کل، از گوشی هوشمند یا تبلت برخوردار شدند. 3- در بخش دیگری از مطلب آمده است: «آموزشوپرورش استان همدان، فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادهها طی سالهای گذشته بهدلیل عدم وجود مدیریت توانمند و نبود برنامهریزی در این حوزه، متحمل خسارات جبرانناپذیری شدهاند که متأسفانه این امر بهویژه در سالهای اخیر شدت گرفته است؛ یکی از موضوعات قابل توجه در این حوزه، کمبود نیروی انسانی بوده که با وجود تکرار چندساله، هنوز هم چارهای برای آن اندیشیده نشده و توجیههای نادرست و غیر منطقی ضربه بزرگی به آموزشوپرورش استان وارد کرده است.» گذشته از اینکه بخشی از مطالب فوق نوعی سیاهنمایی است، باید گفت که بازنشستگی فرهنگیان و استخدام دو مسئله ملی و کشوری است که از طریق سازمان برنامه و بودجه تصمیمات لازم گرفته میشود. در همین راستا با توجه به بازنشستگی بیش از یکهزار و 800 همکار فرهنگی در سال جاری و اختصاص صرفاً 685 نفر، استان همدان با کمبود نیرو مواجه شد که با تلاش و همت همکاران و براساس مجوزهای وزارت متبوع از راههای مختلف ازجمله اضافهتدریس معلمان شاغل، استمرار خدمت همکارانی که 30 سال خدمت آنها تمام شده بود، استفاده از ظرفیت پیشکسوتان فرهنگی و دانشجومعلمان، این کمبودها مرتفع شد. همچنین لازم به یادآوری است که با دوراندیشی و پیگیریهای شخص مدیرکل محترم آموزشوپرورش استان از مهرماه سال آتی 760 فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان جذب دستگاه تعلیم و تربیت استان میشوند و این روند در سه سال تحصیلی بعدی هم ادامه خواهد داشت. در پایان ضمن تأکید بر اصل صداقت، امانتداری و انصاف در انعکاس اخبار بهویژه اخبار دستگاه تعلیم و تربیت، از آن رسانه درخواست میشود در پرداختن به حوزه آموزشوپرورش از انجام مصاحبههای یکطرفه پرهیز کرده و با مدیران آموزشوپرورش استان که همواره پاسخگوی رسانهها بودهاند، گفتوگو داشته باشد. بدیهی است درج اینگونه مطالب یکسویه و به دور از واقعیات بههیچوجه مورد پسند و تأیید مخاطبین بهویژه معلمان شریف، دانشآموزان عزیر و اولیای محترم نخواهد بود. رئیس اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش استان همدان |
لینک | |
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/51044 |