سپهرغرب، گروه استانها: استاد حوزه علمیه گفت: نگاه ما به عزاداری باید اینگونه باشد که در یک ورزشگاه جمع شدهایم و بهصورت مستقیم مقابل چشم همه آداب، رسوم و فرهنگ عزاداری را به دنیا نشان میدهیم که دنیا هم میخواهد امتیاز داده و هم علاقه و گرایش به این مکتب پیدا کنند لذا باید طبیعتاً دقت بیشتری داشته باشیم.
دعوت سیدالشهدا(ع) هنوز ادامه دارد، حضرت دعوتی کرده که در تاریخ میماند و هنوز هم پشتیبان این دعوت است. رابطه امام که با جهان قطع نمیشود، پس شعاع دعوت حضرت ما را هم میگیرد. به قول برخی علما اگر ما در روز عاشورا و در عزاداریها هیجانی میشویم و به خیابان میآییم، این جاذبه دعوت حضرت است. اگر حضرت جاذبهای نفرستد کسی در روز عاشورا نمیتواند عزاداری کند.
کندن از تعلقات و حُر شدن و رسیدن بهجایی که با یک ندای حضرت همه جمعشویم، کار آسانی نیست. اما فرصت آن ماه محرم است. الآن میشود این تصمیمهای مهم را گرفت، اگر انسان این تصمیمها را نگیرد و غفلت کند باید بترسد که نکند روزی منافعش، او را در برابر امام حسین(ع) قرار بدهد.
اگر مؤمن همراه امام نشد، در سفر الی الله زمینگیر میشود و با نماز، روزه و حج کاری درست نمیشود، هر محرم یک فرصت استثنایی است که ما محاسبه کرده و جوری حرکت نمائیم که در روز عاشورا احساس کنیم که آزادیم و با امام حسین(ع) هستیم.
اولین قدم این است که انسان با امام همراه شود و این دعوت امام را اجابت کند که از سر سفره دنیا برخیزید. برای اینکه ما را از سر سفره دنیا بلند کنند، به ما دو چیز میآموزند: نگاه ما را جامع کرده و دیگر اینکه نگاه ما را واسع میکنند، یعنی اینکه یکوقت انسان یک جلوه دنیا را میبیند و به آن دلداده میشود. ولی وقتی همه جلوههای دنیا را باهم دیدی و دیدی که کنار هر شیرینی ده تا تلخی هم هست، کنار جوانی، پیری است و کنار حیات، مرگ است، میفهمی که این دنیا قابل دل بستن نیست.
کتاب عزای اباعبدالله الحسین علیهالسلام ورقهای بسیاری دارد که تا قیام قیامت میتوان به آن پرداخت، در ادامه در گفتگو با حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی به گوشهای از الزامات عزاداری خواهیم پرداخت:
رئیس موسسه اندیشه راهبر بابیان اینکه اصل عزاداری برای مظلومیت و شهادت اولیای خدا درراه مبارزه با ظلم و اقامه حق برخاسته از فطرت الهی انسانها است، عنوان کرد: خداوند انسانها را اینطور آفریده که وقتی نام سیدالشهدا (ع) میآید، دلشان میلرزد و اشک آنها جاری میشود اما غیرازاین فلسفه دیگری هم دارد و آن زنده نگهداشتن نام و راه امام(ع) است.
حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی خاطرنشان کرد: برپایی مجالس حسینی طبیعتاً انسانها را به این امر وامیدارد که مسیر زندگی خود را با توسل به اهلبیت (ع) طی کرده و معصومین را الگوی خود قرار دهند، کما اینکه آثار شگرف تربیتی داشته، حرکت به سمت قلههای کمال انسانی را در پی داشته، انگیزهها را پولادین و ارادهها را تقویت میکند.
وی در ادامه بابیان اینکه گاهی ممکن است موارد فرعی اصل روضه و عزاداری را تحتالشعاع قرار دهد، تصریح کرد: اصل قرار دادن تزئینات حسینیه و مسجد، سبک نوحهخوانی، شیوه سینهزنی ما را از اصل غافل و دور میکند.
استاد حوزه علمیه همدان تأکید کرد: عدهای بهصورت مغرضانه در پی پررنگ کردن شیوههای ناصواب عزاداری بوده و فیلمهایی را در فضای مجازی منتشر میکنند و همان را بهعنوان شناسنامه شیعه نمایش میدهند که باید در این موارد دقت شود.
صفری افلاکی در ادامه افزود: نباید نوع عزاداری ما بهطوری باشد که مورد تمسخر افکار عمومی دنیا قرار بگیریم بلکه باید این مجالس سنگین، مرتب و پاکیزه باشد، ضمن اینکه شاید برخی کارها در فضای جامعه ما توجیهپذیر باشد اما در نگاه دیگران منجر به ایجاد تنفر و انزجار از شیعه میشود.
وی بابیان اینکه شایسته است در مجالس عزاداری احساسات خود را کنترل کنیم، سینهزنی ما از روی لباس و بهدوراز موارد وهنآمیز باشد، تصریح کرد: گاهی فیلمهایی از محافل تصوف در فضای مجازی پخش میشود که حالات متفاوتی دارند و برای ما مایه خنده و تمسخر است ما نیز باید رعایت کنیم تا با برخی از اعمال خود این مجالس را تضعیف نکرده و نمایش صحیحی از عزاداری شیعه را پیش چشم مردم قرار دهیم.
این کارشناس دینی گفت: نگاه ما به عزاداریمان باید این باشد که در یک ورزشگاه جمع شدهایم و بهصورت مستقیم مقابل چشم همه آداب، رسوم و فرهنگ عزاداری را به دنیا نشان میدهیم که دنیا هم میخواهد امتیاز داده و هم علاقه و گرایش به این مکتب پیدا کنند لذا باید طبیعتاً دقت بیشتری کنیم.
صفری افلاکی در پایان افزود: اگر آداب صحیح عزاداری رعایت شود، اثر خود را میگذارد، ضمن اینکه محتوای راست و صادق نیز ملاک است و پرداختن به جنبههای حماسی و اخلاقی عاشورا نیز باید موردتوجه قرارگرفته و اشعار سنگین و حزنانگیز باشد تا ضمن بهرهمندی از آثار اقامه عزا، نمایشی صحیح از عزاداری را نشان دهیم.
|