کد خبر : 53080
تاریخ : 1400/12/14
گروه خبری : ایران و جهان

وزیر راه عنوان کرد:

اتصال ایران به اروپا با تکمیل راه‌آهن آستارا- رشت

تکمیل ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو

رستم قاسمی روز پنجشنبه 12 اسفندماه در جریان بازدید از شرکت واگن پارس اراک اظهار کرد: استان مرکزی به‌لحاظ دارا بودن صنایع سنگین، استان صنایع مادر کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه‌های مختلف در استان مرکزی انجام می‌شده است؛ زمانی که بنده در وزارت نفت بودم نیز بسیاری از تجهیزات بزرگ نفتی در همین استان ساخته می‌شد.

وی ضمن اشاره به بازدید از شرکت هپکو و واگن پارس اراک، افزود: در این بازدیدها با وجود گزارش‌های زیادی که درخصوص کارخانه‌های مذکور در رابطه با تعطیلی و غیره شنیده بودیم، شاهد تغییر در این دو کارخانه بزرگ بودیم، این کارخانه‌ها در جریان یک نگرش و تحول جدید قرار دارند و تقریباً فعال هستند که جای امیدواری است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت سیزدهم حمایت از صنایع به‌خصوص کارخانه‌هایی که ظرفیت‌های سنگین و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای ایجاد آن‌ها صرف شده را در برنامه دارد و راه‌اندازی و سرعت بخشیدن به تولید این کارخانه‌ها یک موضوع جدی است.

قاسمی بیان کرد: امروز برای ایجاد چنین کارخانه‌ای در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا بنیان کارخانه ایجاد شود؛ اما خوشبختانه بن این کارخانه وجود دارد.

وی درخصوص شرکت هپکو عنوان کرد: این شرکت در یک مسیر تحولی قرار دارد، هپکو متعهد شده تعهدات خود در قبال وزارت راه و شهرسازی درخصوص ساخت 60 دستگاه گریدر را در اسرع وقت انجام دهد و ما نیز قول داده‌ایم به محض عملیاتی شدن این مهم، قرارداد خوبی با هپکو برای تأمین ماشین‌آلات راهداری کشور منعقد کنیم، امید است که بتوانیم درمجموع قرارداد 500 دستگاه را منعقد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با شرکت واگن پارس نیز افزود: این کارخانه به‌نوعی با راه‌آهن جمهوری اسلامی ارتباط دارد که مدیرعامل راه‌آهن برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهد داد تا بتوان از ظرفیت‌های این شرکت استفاده کرد.

قاسمی ادامه داد: توافقات خوبی اخیراً با کشورهای آسیای میانه مثل ترکمنستان صورت گرفته است. ایران با ترکمنستان چهار سال رابطه‌ای نداشت، اما اکنون آخرین توافق با ترکمنستان مربوط به سه تا چهار ماه پیش است.

وی اظهار کرد: امروز بالاترین حد ترانزیتی 30 تا 40 سال گذشته را در سرخس شاهد هستیم که علاوه‌بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به سایر کشورها ازجمله قفقاز، افغانستان و روسیه از طریق راه‌آهن نیز انجام می‌شود. تکمیل راه‌آهن آستارا- رشت می‌تواند ما را به اروپا وصل کند و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قطعاً امروز توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یک حمل‌ونقل ایمن و ارزان در دستور کار است و براساس برنامه ششم باید بیش از 30 درصد ظرفیت حمل بار کشور در راه‌آهن می‌بود که اکنون کمتر از هفت درصد است و این آمار نشان می‌دهد عقب ماندگی جدی در این حوزه داریم که باید حتماً جبران شود.

قاسمی اضافه کرد: جبران بخشی از این عقب‌ماندگی از طریق همین کاری است که امروز واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می‌دهد و باید به‌سرعت انجام شود.

وی افزود: در زمینه واگن کاملاً خودکفا هستیم و کسی اجازه واردات ندارد. در زمینه لوکوموتیو نیز کشور به بیش از یک‌هزار دستگاه نیاز دارد و طبیعتاً در این زمان که به این تعداد دستگاه احتیاج داریم، این تعداد قابل تأمین نیست؛ امروز حدود 314 هزار ریل وجود دارد، اما تنها 500 لوکوموتیو موجود است، بنابراین کمبود وجود دارد و باید تأمین شود. ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای چهار سال آینده تکمیل خواهد شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در زمینه هپکو نیز ظرفیت‌های این شرکت باید تکمیل شود و درصورت نیاز، مازاد بر ظرفیت هپکو باید واردات صورت گیرد؛ برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که توجه به ساخت داخل را درخصوص شرکت هپکو مد نظر قرار دهد و قراردادی نیز به همین منظور منعقد خواهد شد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/53080