کد خبر : 54010
تاریخ : 1401/1/21
گروه خبری : سلامت

یافته محققان استرالیایی؛

تأثیر مؤلفه‌های تولید مثل بر خطر زوال عقل در زنان

به گزارش ساینس دیلی، براساس نتایج یک مطالعه جدید، بارداری، دوره باروری طولانی و آغاز یائسگی در سنین بالاتر با کاهش خطر زوال عقل در زنان مرتبط است. برعکس، هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم)، سن کمتر در نخستین زایمان و شروع عادت ماهیانه در سن پایین‌تر یا بالاتر از میانگین سنی، با خطر زوال عقل بیشتر همراه است.

این مطالعه نشان می‌دهد که عوامل تولید مثلی و هورمونی ممکن است در خطر زوال عقل دخیل باشند، اما ارتباط مشابهی بین تعداد کودکان و خطر زوال عقل در زنان و مردان مشاهده شد که نشان می‌دهد تجربه فرزندآوری ممکن است تغییرات خطر را درنظر نگیرد.

نرخ زوال عقل در سراسر جهان درحال افزایش است و برخی مطالعات شیوع بالاتر این بیماری را در زنان نسبت به مردان گزارش می‌دهد؛ بااین‌حال شواهد محدودی در مورد عوامل تولید مثل و خطر ابتلا به زوال عقل وجود دارد.

محققان مؤسسه جرج در استرالیا، از داده‌های بانک زیستی بریتانیا برای بررسی خطر ابتلا به زوال عقل و عوامل تولید مثلی در 273,240 زن و همچنین تعداد کودکان در این زنان و 228,965 مرد استفاده کردند.

محققان دریافتند برخی رویدادهای خاص مربوط به قرار گرفتن کوتاه‌مدت‌تر در معرض استروژن مانند شروع نخستین عادت ماهیانه در سنی بالاتر از حد میانگین، یائسگی زودهنگام، و انجام هیسترکتومی با خطر بالاتر زوال عقل همراه بود. بارداری، حتی حاملگی سقط‌شده، دوره باروری طولانی‌تر، یائسگی در سن بالاتر و استفاده از قرص‌های ضد بارداری با خطر کمتر زوال عقل همراه بود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/54010