کد خبر : 54803
تاریخ : 1401/2/10
گروه خبری : اندیشه

از تبیین شیوه دعا برای فرج تا افزایش امید به اجابت به روایت دعای افتتاح

حجت الاسلام «علی‌محمد باقی» در شرح دعای افتتاح، اظهار کرد: در فرازی از این دعا می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ قَلِیلاً مِنْ کَثِیرٍ مَعَ حَاجَهٍ بِی إِلَیْهِ» این تعابیر اعتراف به فقر دعاکننده است، برای درخواست از درگاه خدا باید ابتدا اعتراف کنیم که ما به هر چه از تو برسد، نیاز داریم چنان که حضرت موسی(ع) هنگام گریختن از مصر به درگاه خدا عرضه داشت: «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ».

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: در دعای افتتاح اعتراف می‌کنیم که خدایا! دست ما خالی است و تو لطف بفرما و ظهور حضرت حجت(ع) را برسان، این اعتراف به فقر و ناداری باعث می‌شود که رحمت الهی بر بنده جاری شود.

وی با بیان اینکه در دعای افتتاح اقرار می‌کنیم که ما بسیار به این ظهور نیاز داریم، گفت: اینکه ابتدای دعا چنین شروع می‌کنیم برای آن است که بدانیم سیاق واحد دعا چنین است. 

که هر چه اول دعا مطرح می‌کنیم امری است که باید در ظهور رخ دهد چنان که به قدت بی انتهای خدا اعتراف می‌کنیم، قدرت و اوصافی که مربوط به دوران ظهور است اگر چنین دعا کنیم، امید به استجابت است.

حجت الاسلام باقی با اشاره به فرازی از دعای افتتاح که بیان می‌کند «فَکَمْ یَا إِلَهِی مِنْ کُرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا». 

ابراز کرد: ما هم در مقابل خدا فقر مطلق هستیم و انسان‌ها همه به او نیاز داریم، در این دعا به اوصاف الهی و نعمات الهی اقرار می‌کنیم چون قرار است در پایان دعا این امور را برای ظهور امام زمان(عج) طلب کنیم، برای درخواست و مطالبه از خدا باید به نعمت‌های قدیمی او اعتراف کنیم انسانی هم که مواهب عصر ظهور را می‌خواهد ابتدا نعمت‌های الهی را برمی شمارد و پس از آن عالی ترین سطح نعمت‌ها را با ظهور را مسئلت می‌دارد؛ اینجا است که طریقه دعا برای فرج در دعای شریف افتتاح برای ما تبیین می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دعای افتتاح از دعاهای مهدوی سفارش شده برای شب‌های ماه مبارک رمضان است؛ این ظرف زمانی نزدیک بودن به اجابت آن را نشان می‌دهد. در این دعا ابتدا خدا را به اسماء و صفاتش می‌خوانیم و عرضه می‌داریم: أنتَ ارحم الرحمین، أنتَ اشدُالمعاقبین و... 

خواندن خدا به هر اسم و صفت او نماینگر دو مطلب است، یعنی با این خواندن طلب برکات ذیل آن وصف است وقتی او را رزّاق می‌خوانیم، طلب رزق داریم، دوم آنکه در خواندن خدا به هر اسمی یعنی قرار است باب این صفت به روی بنده جاری شود، چون اقرار به آن مقام برای خدا و طلب آن اوصاف است که ابواب آن در عصر ظهور به روی بندگان باز می‌شود چراکه افتتاح دعای مربوط به عصر ظهور است.

این کارشناس مهدوی با اشاره به دیگر فرازهای دعای افتتاح، بیان کرد: در فرازی از این دعا شریف می‌خوانیم: «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى یُؤْمِنُ الْخائِفِینَ، وَیُنَجِّى الصَّالِحِینَ» این تعابیر و اتفاقاتی که در پرتوی آنها رخ می‌دهد، اوصافی است که مربوط به ظهور امام عصر(عج) می‌شود؛ در روایات فراوان تصریح شده همه این اتفاقات یعنی عزت اسلام و مسلمین و از بین رفتن کفر و نفاق و همه ظلم‌ها با ظهور محقق می‌شود و دیگر اثری از ظلم در عالم باقی نمی ماند و جهان پر از عدل و زیبایی می‌شود.

وی افزود: در این دعا وقتی به خدا عرضه می‌داریم تو مستضعفان را به بزرگی و عزت می‌رسانی، یعنی تصریح به وعده‌های حق الهی درباره ظهور، در فرازی از این دعا می‌خوانیم: با ظهور اسلام عزت یافته و کفر و نفاق ذلیل می‌شوند.

حجت الاسلام باقی با اشاره به فراز «اَلْحَمْدُ للهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً» در اینجا به قدرت و سلطنت بی انتهای الهی اشاره می‌شود سلطنتی که در آن شریکی نیست و جهان به جایی می‌رسد که پادشاهی خدا عالم را پر می‌کند، ظهور این سلطنت در دنیا در زمان ظهور بقیه الله الاعظم(عج) است، اگر گفته اند هدف غایی ولایت الهی است یعنی زمین باید به جایی برسد که به تعبیر قرآن «وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَکرْهاً» همه در عالم اسلام بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این آیه تفسیر به ظهور شده است 

یعنی همه چیز تحت حامیت خدا قرار می‌گیرد ذیل این حاکمیت است که خدا خالصانه عبادت می‌شود چنان که در سوره مبارکه نور می‌فرماید: «یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»؛ این یعنی پس اساس حاکمیت الهی در پایان تاریخ و حکومت جهانی صالحان درک می‌شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/54803