کد خبر : 56527
تاریخ : 1401/3/24
گروه خبری : استان‌ها

بیش از 90 درصد کشاورزی سقز دیمی است

سقز زیستگاه انواع گیاهان دارویی در کردستان

منصور تیموری در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: 15 هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان به کشت گیاهان دارویی چون «گل گاوزبان، رازیانه و گل محمدی» اختصاص یافته است.

وی افزود: این شهرستان برای توسعه کشت گیاهان دارویی و شغل‌های جانبی این کشت چون گلاب‌گیری و اسانس‌گیری از ظرفیت خوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در زنجیره تأمین، تولید و توزیع محصولات کشاورزی و دامی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذار غیربومی برای احداث باغ‌های الگویی و کشت‌ها محصولات کم آب‌بر اعلام آمادگی نموده است.

تیموری تلاش برای اجرای طرح‌های پیشران توسعه با محوریت افزایش تولید گوشت قرمز، افزایش احداث باغ‌های دیم و تبدیل 5هزار هکتار از باغ‌های دیم به آبی را از برنامه‌های مجموعه جهاد برشمرد.

وی صیانت از حقوق 17 هزار بهره‌بردار، استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران، تلاش بیشتر برای هم‌افزایی ادارات زیرمجموعه جهاد کشاورزی، انجام مطالعات آبزی‌پروری در سد چراغ ویس، توجه به کشاورزی پایدار، زراعت گیاهان علوفه‌ای و جهش زراعت را از دیگر برنامه‌ها اعلام نمود.

وی در ارتباط با خانه‌باغ‌ها هم اعلام کرد: بر اساس قانون، خانه‌باغ باید در زمینی به مساحت یک هکتار احداث و خانه کارگری آن در 40 مترمربع و یک طبقه احداث شود.

این مسئول یکی از مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان سقز را دیمی بودن زمین‌ها برشمرد و اعلام کرد: حدود 11 درصد از زمین‌های شهرستان سقز یعنی 20 هزار هکتار آبی است در حالی که شهرستان دارای 147 هزار هکتار یعنی 91 درصد این اراضی دیم است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56527