کد خبر : 56641
تاریخ : 1401/3/26
گروه خبری : کاردانش

چند درصد مردم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خردادماه 1401 با هدف سنجش میزان استفاده مردم از رسانه‌های اجتماعی،‌ نظرسنجی را به شکل تلفنی با حجم نمونه 1541 نفر از شهروندان بالای 18 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور انجام داد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. میزان استفاده بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استان‌ها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.

در بین رسانه‌های اجتماعی مورد مطالعه، واتس‌اپ با 71.1 درصد،‌ در رتبه نخست قرار دارد که در مقایسه با تیر 1400 میزان استفاده از این پیام‌رسان تغییری نداشته است. میزان استفاده از واتس‌اپ بین جوانان 29-18 سال 87.7 درصد، در گروه سنی 49-30 سال 78.8 درصد و در بین افراد بالای 50 سال 41 درصد است. همچنین 87.8 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 79.2 درصد افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و 44.4 درصد افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند، از واتس‌اپ استفاده می‌کنند.

بعد از واتس‌اپ، اینستاگرام قرار دارد که 49.4 درصد مردم ایران از آن استفاده می‌کنند. جوانان 18 تا 29 سال (74.4 درصد)، افراد با تحصیلات دانشگاهی (65.1 درصد) و ساکنین مراکز استان‌ها (56 درصد) بیش از سایر افراد از اینستاگرام استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از تلگرام نسبت به آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 حدود 9 درصد کاهش داشته و به عدد 31.6 درصد رسیده است.

یافته‌های ایسپا در این نظرسنجی حاکی از استفاده 1.3 درصد مردم ایران از کلاب‌هاوس است. این عدد نسبت به موج قبلی نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 بدون تغییر مانده است. توییتر نیز توسط 3 درصد از مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس نتایج نظرسنجی، فیسبوک 3.7 درصد، سروش 3.6 درصد، بله 2.2 درصد، ایتا 4.6 درصد، تیک تاک 0.6 درصد، روبیکا 5.7 درصد، آی گپ 1.8 درصد، گپ 0.8 درصد، سیگنال 0.4 درصد استفاده کننده در بین افراد بالای 18 سال ایرانی دارد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/56641