کد خبر : 57269
تاریخ : 1401/4/11
گروه خبری : جامعه

کریدور بزرگراهی غرب در کردستان لنگ می‌زند

پیشرفت 50 درصدی طرح

کریدور بزرگراهی غرب کشور به‌عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و530 کیلومتر است که به‌صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.

این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.

خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی، آخرین وضعیت و تحولات این پروژه مهم و کلیدی را در استان‌های مرتبط با این بزرگراه مورد رصد و بررسی قرار دهد.

کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم‌گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است.

کریدور غرب از بزرگ‌ترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال 1384 برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

320 کیلومتر این پروژه در استان کردستان واقع شده است که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.

  پیشرفت 85 درصدی قطعه پنجم کریدور شمال به جنوب

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم با اشاره به اینکه توجه به حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های آن به‌ویژه کریدور شمال- جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار داشت: این اداره کل از بین پنج قطعه تعریف شده در محدوده استان، عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.

عرفان مرادی از پیشرفت 85 درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و گفت: قطعه شماره پنج به طول 49 کیلومتر بوده که تاکنون 38 کیلومتراز آن زیر بارترافیک رفته است.

وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج- دیواندره واقع شده ازجمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که ازجمله مسیرهای پرتصادف است، ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود 110 میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: امیدواریم با تأمین به موقع این پروژه در سال جاری شاهد بهره‌برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.

  50 درصد کریدور شمال - جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت

مرادی گفت: حدود 50 درصد از 320 کیلومتر کریدور شمال- جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که 70 درصد این میزان در هفت سال اخیر اجرا شده است.

وی افزود: مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال 1384 برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1384 تا 1392 تنها 14 درصد مسیر شامل 45 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود اما به واسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال- جنوب و وضعیت راه‌های کردستان عملیات اجرایی این طرح شدت گرفت.

  بدهی 500 میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه بزرگراهی غرب کشور

در عین حال مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور نیز اظهار کرد: تاکنون 520 کیلومتر از طول این مسیر به بهره‌برداری رسیده است و 245 کیلومتر نیز در دست ساخت است.

غلامرضا خرمی افزود: 135 کیلومتر از مسیر در دست مطالعه و مناقصه بوده و 582 کیلومتر نیز هنوز توسط سازمان مدیریت به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است.

وی اعلام کرد: نزدیک 500 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران این پروژه داریم که 220 میلیارد آن مربوط به استان کردستان است.

این مسئول اعلام کرد: این طرح که به بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب موسوم است بخشی از کریدور شماره 10 کشور است که سه استان کرمانشاه- کردستان و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند.

وی افزود: این کریدور به علت قرارگیری در مسیرهای کوهستانی استان کردستان دارای سه کیلومتر تونل است که در حال احداث و تکمیل هستند.

پیمانکاران ضعیف در قطعات مختلف کریدور شمال به جنوب خلع ید می‌شوند

در این رهگذر استاندار کردستان کریدور شمال- جنوب را یک شاهرگ حیاتی برای توسعه و رشد اقتصادی این استان عنوان کرد و گفت: این کریدور که از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) ادامه دارد 320 کیلومتر آن در استان واقع شده و امیدواریم در سفر رئیس جمهوری به استان شاهد اختصاص اعتباری ویژه برای این طرح باشیم.

اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: تلاش دولت در این است بخشی از این راه حیاتی و تأثیرگذار در توسعه استان به بهره‌برداری برسد البته مجموعه مشکلاتی از قبیل منابع طبیعی، زیرساخت برق، مخابرات و تملک اراضی کشاورزی وجود دارد که باید هر چه زودتر حل و به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه کریدور شمال- جنوب قادر است بخش مهمی از مطالبات مردم استان در حوزه زیر ساخت راه را پاسخ بدهد، اضافه کرد: به همین دلیل اجرای این طرح در استان کردستان از سال 1394 ملی شد و اعتبارات مورد نیاز آن نیز از منابع ملی تأمین می‌شود که در نتیجه این اقدام پیشرفت فیزیکی آن با افزایش 50 درصدی مواجه شده است.

استاندار کردستان افزود: ما در خیلی از شاخص‌ها با میانگین کشوری فاصله داریم که حوزه راه یکی از این موارد است و اولویت ما در استان تکمیل کریدور شمال به جنوب است.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: وجود پیمانکاران ضعیف در قطعات مختلف ازجمله موانع در مسیر اجرای درست این پروژه بود که ماه گذشته جلسه‌ای ویژه را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم که مقرر شد پیمانکاران ضعیف خلع ید شوند و پیمانکاران قوی عملیات اجرایی قطعات این پروژه را بر عهده بگیرند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/57269