کد خبر : 58368
تاریخ : 1401/5/10
گروه خبری : جامعه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور:

با تخصیص به موقع اعتبارات، پروژه‌ها را زودتر به پایان می‌رسانیم

حمیدرضا تقی‌پور روز یکشنبه نهم مردادماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان از خدمات شایسته حسین مرادی تقدیر به عمل آورد و حمید شیرازیانی را به‌عنوان مدیرکل جدید این سازمان معرفی کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه شرایط استان‌ها و شهرستان‌ها متأثر از فضا و شرایط ملی است، اظهار کرد: کشور در سال‌های اخیر دچار تنگناها و فشارهای بین‌المللی بوده که این موضوع می‌طلبد مانند گذشته عمل نکرده و به‌صورت نوآورانه و کارآفرین کشور را اداره کنیم.

تقی‌پور با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی نیز از این موضوع متأثر است، گفت: در سازمان نوسازی با توجه به شرایط کشور رویکردی را دنبال می‌کنیم تحت عنوان تنوع‌بخشی به اعتبارات، منابع و درآمد‌های سازمان و پروژه‌هایی را شاهدیم که اگر دنبال نشوند، از چند جهت تحت تأثیر قرار می‌گیریم؛ به‌طوری که اگر پیگیری نشوند، نمی‌توان سرانه‌های آموزشی را در استان بالا برد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه وقتی به پروژه‌ای زمان بخورد این امر خودش یک خسران است، اظهار کرد: ما درتلاشیم تخصیص‌ها به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم زودتر پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

تقی‌پور درخصوص املاک تملیکی گفت: در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده که یکی از مهم‌ترین نتایج آن‌ها تنوع‌بخشی به منابع مذکور بود و موضوع املاک مازاد را هم دنبال می‌کنیم.

 همیشه درخصوص عوارض 3 درصد شهرداری سر آموزش‌وپرورش کلاه رفته

وی با اشاره به عوارض سه درصد شهرداری‌ها، بیان کرد: متأسفانه همیشه در این خصوص سر آموزش‌وپرورش کلاه رفته که به‌طور جد آن را دنبال می‌کنیم؛ زیرا این سه درصد برای تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی است.

تقی‌پور با اشاره به موضوع انبوه‌سازی، گفت: بودجه انبوه‌سازی به وضعیت مالی کشور بستگی دارد و در شرایط متفاوت، این منبع متغیر است؛ منبع دیگر در این حوزه خیرین هستند که خوشبختانه همکاری خوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه به‌ازای ساخت هر 200 واحد مسکونی حتماً یک مدرسه باید ساخته شود، اذعان کرد: این قانون نیز ایراداتی دارد، اما در شرایط کنونی همین هم در حوزه افزایش سرانه فضای آموزشی استان‌ها مطلوب است تا آنچه نیاز بوده، تحقق یابد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان همدان نیز با بیان اینکه مراسم تکریم همیشه جنبه تازگی دارد اما ما را نگران شرایط آینده نیز می‌کند، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته همه تغییرات مدیریتی در استان باعث ایده‌آل‌سازی شرایط شده؛ حسین مرادی با حضور در این سازمان باعث تحول و بهبود امور بوده که با ایده‌های خوب خانم به‌مرام همراه شد و مورد استقبال قرار گرفت.

علی فراهانی با اشاره به اینکه تاکنون بهترین همکاری بین مجمع خیرین و اداره نوسازی شکل گرفته است، بیان کرد: امیدواریم که همکاری مناسبی بین این دو مجموعه برای ساخت مدرسه را نیز شاهد باشیم و همچنین مدیریت جدید در کنار خیرین مدرسه‌ساز باشد و همکاری گسترده را شاهد باشیم.

   کمبود نیرو همچنان چالش آموزش‌وپرورش است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز با بیان اینکه همواره همکاری خوبی بین آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی بوده است، ابراز کرد: امیدواریم در بخش خیرین و اعتبارات ملی استانی بتوانیم مبالغ بیشتری را برای آموزش‌وپرورش شاهد باشیم.

محمود نقوی با اشاره به اینکه چالش‌های آموزش‌وپرورش چند چیز بیشتر نیست، بیان کرد: نخستین چالش آموزش‌وپرورش نیروی انسانی بوده که بسیار شکننده و مشکل‌ساز است. امسال دو هزار و 300 نفر بازنشسته می‌شوند، سال گذشته با بازنشستگی یک‌هزار و 900 نفر، استخدام یک‌هزار نفر را داشتیم که تأمین نیرو در این خصوص سخت است، اما ما همه تلاشمان را خواهیم کرد.

وی دومین چالش آموزش‌وپرورش را پروژه‌های نیمه‌تمام خواند و گفت: استخرهای شنایی که از سال 90 کار آن‌ها شروع شده، با لطف خیرین درحال اتمام و آماده آبگیری در روزهای آینده است.

نقوی با بیان اینکه چالش دیگر تملک دارایی استان همدان است که تا این موضوع را مطرح می‌کنیم مسئولان می‌گویند موضوع ملی است، اظهار کرد: در اعتبارات استان رتبه 21 کشوری را داریم و منبع مالی تعمیر و تجهیز مدارس غیر نوساز که دو هزار و 350 مدرسه‌اند، اعتبارات استانی است؛ اعتبارات استانی ما سه درصد بوده و این زیبنده استان همدان نیست و نمی‌تواند مشکل همه مدارس را حل کند و چیزی حدود 20 میلیارد تومان بوده که مغفول مانده است.

وی تعداد دانش‌آموزان استان همدان را 307 هزار نفر خواند ک سال بعد به 320 هزار نفر می‌رسند و اذعان کرد: تأمین فضای تحصیلی و تجهیزات مورد نیاز این دانش‌آموزان برعهده مسئولین استان است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز با بیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز همکاری خوبی را با دولت و آموزش‌وپرورش دارند، اظهار کرد: بیش از 30 درصد مدارس کشور خیرساز است و امیدواریم که همکاری خیرین مدرسه‌ساز با دولت مردمی بیشتر باشد.

   تأکید بر معماری ایرانی اسلامی

محمد قدیمی با بیان اینکه رویکرد جدیدی لازم است در ساخت مدارس مد نظر قرار بگیرد، افزود: علاوه‌بر تجهیز و توسعه بحث کیفیت‌بخشی به مدارس هم مد نظر است و تأکید بر معماری ایرانی اسلامی و حداقل مشاهده آن در نمای مدرسه است تا به‌عنوان ساختمان‌های فاخر در تاریخ بماند و همچنین دانش‌آموزان ایرانی بودن خود را در مدرسه متبلور ببینند.

مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز با بیان اینکه تعداد پروژه‌های درحال احداث در استان 350 مورد است، اظهار کرد: 188 پروژه با زیربنای حدود 150 هزار متر مربع به‌عنوان پروژه‌های شاخص وجود دارند که با اعتبار هزینه حدود 210 میلیارد تومانی، درحال پیگیری هستند و حدود 200 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است.

محمدحسین مرادی با اشاره به 78 پروژه که به‌صورت مشارکتی و خیری است، افزود: این پروژه‌ها با 400 کلاس درس خواهد بود؛ حدود 900 خیر مدرسه‌ساز داریم که 240 نفر آن‌ها صرفاً مدرسه‌ساز هستند. البته بیش از 9 هزار خیر مدرسه‌یار نیز در استان فعال هستند که به شکل‌های مختلف مثل اهدای بخشی از حقوقشان یا ارائه تجهیزات، به این حوزه کمک می‌کنند.

   در سال 1399-1400 تحقق تعهدات توسط خیرین بیش از 100 درصد بوده است

وی با اشاره به اینکه از سال 77 به بعد 350 مدرسه به کمک خیرین ساخته شده است، بیان کرد: 75 درصد تعهدات این عزیزان تحقق یافته و در سال 1399-1400 تحقق تعهدات توسط خیرین بیش از صددرصد بوده است.

مرادی با بیان اینکه مدرسه سبز ازجمله پروژه‌هایی است که در سال جاری عقد قرارداد آن را داشته‌ایم و جزء پروژه‌های خاص است، اظهار کرد: منبع مالی مدرسه سبز از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی است و تجهیز سیستم پنل خورشیدی و سیستم تصفیه و جمع‌آوری آب‌های سطحی، ازجمله تمایزات این مدرسه است.

وی با اشاره به سفر اخیر ریاست‌جمهوری، افزود: اعتبارات خوبی به این مجموعه اختصاص یافت و جمعاً 850 میلیارد تومان اعتبار که 350 میلیارد تومان آن از محل فروش اموال و املاک بوده، برای پروژه‌های استان هزینه خواهد شد.

   90 درصد کلاس‌های درس همدان مجهز به هواکش و تهویه مناسب شدند

مرادی با اشاره به تهیه تجهیزات گرمایشی و کلاسی در سال گذشته، اظهار کرد: در این خصوص 52 میلیارد تومان هزینه شد؛ همچنین در دو سال گذشته بیش از 90 درصد از کلاس‌های درس استان مجهز به هواکش و تهویه مناسب شدند که با همکاری خیرین و آموزش‌وپرورش محقق شد.

وی با اشاره به پویش‌های مختلف مانند طرح آجر به آجر، بیان کرد: پنج پویش مثل آجر‌های مهربانی اجرا شد که منجر به ساخت دو مدرسه در روستاهای شهرستان کبودراهنگ و نهاوند بود.

مرادی با اشاره به اینکه متوسط سرانه استان 6.4 متر مربع است که نسبت به میانگین کشوری (5.2) اندکی بیشتر بوده، افزود: اما با توجه به سند تحول بنیادی که 8.4 متر مربع به‌ازای هر دانش‌آموز درنظر گرفته شده است، نزدیک به دو متر مربع کمبود را با درنظر گرفتن این موضوع، داریم.

   7 درصد کلاس‌های درس استان نیازمند تخریب و 14 درصد نیازمند مقاوم‌سازی است

وی با بیان اینکه هفت درصد کلاس‌های ما نیازمند تخریب و 14 درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند، گفت: این موضوع افزایش اعتبارات استانی و کشوری را می‌طلبد تا بتوان آن‌ها به سرانجام رساند که سال 99 از اعتباراتی که داشته‌ایم 17 مجموعه آموزشی را با 160 کلاس درس به آموزش‌وپرورش داده‌ایم؛ همچنین سال گذشته 15 پروژه با 35 میلیارد تومان و 100 کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش شد.

مرادی با بیان اینکه اعتبارات ما در چهار سال گذشته 4.5 برابر شده و تعداد پروژه‌ها نیز با توجه به این مهم افزایش یافته است، افزود: کاهش نیرو در سازمان داشته‌ایم که در پی این موضوع کار جهادی را در این اداره شاهد هستیم.

مدیرکل جدید نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز با بیان اینکه 30 سال سابقه کاری در بخش عمران داشته‌ام، اظهار کرد: ساخت، نوسازی و تجهیز فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی براساس استاندارد‌های فنی و مهندسی خواهد بود.

حمید شیرازیانی با اشاره به سازگاری طرح‌ها با عوامل زیست‌محیطی، افزود: مقاوم و ایمن بودن طرح‌ها در برابر حوادث و ساخت مدرسه‌ها با توجه به شرایط جسمی و جنسیتی دانش‌آموزان را درنظر خواهم داشت؛ همچنین به دنبال جذب کمک‌های مردمی برای بازسازی و ایمن‌سازی‌ها خواهم بود و در ساخت مدارس، فرهنگ و هنر ایرانی مد نظر قرار خواهد گرفت، تعادل لازم هم برای ایجاد فضاهای آموزشی در استان، پیگیری خواهم کرد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/58368