کد خبر : 59068
تاریخ : 1401/5/31
گروه خبری : جامعه

تشنگی امروز همدان حاصل گفتاردرمانی و کم‌تدبیری

 زهره پوروهابی

تمام این 18 سال از استانداران گرفته تا نمایندگان مجلس تا فرمانداران و مدیران آب منطقه‌ای که هر بار در برابر سوال رسانه درباره عاقبت پروژه آبرسانی از سد تالوار قرار می‌گرفتند با چهره‌ای حق به جانب خبرنگار را به سکوت فرامی‌‌خواندند که ما کار را پیگیری می‌کنیم شما صحبت نکنید حساسیت ایجاد می‌شود و از پس سال‌ها پی‌گیری صبر کردیم تا صبح شده و آثار تلاش و عرق ریختن مسئولان پیدا شود البته صبح شد و آثار بی‌مسئولیتی برخی از مسئولان مشخص گردید صبح شد و مردم همدان دیدند کسانی‌که هر چهار سال به دنبال جلب رأی آن‌ها بودند آن‌چنان لنگ‌لنگان این پروژه را پیگیری کرده‌اند که بعد از 18 سال آب تالوار تا ورودی شهر همدان هم نیامد چه رسد به اینکه همدانی‌ها عطش کودکانشان را فروبنشانند

مسئولانی که طی این سال‌ها برای سخنرانی و گفتاردرمانی گوی سبقت از هم می‌ربودند بیایند مستند بگویند چرا مصوبه سفر رهبری زمین ماند و مصوبه‌ای را که راه حل پیشگیرانه بحران امروز بود را کامل پیگیری نکرده و در سال‌هایی که می‌شد بسیار راحت‌تر همدان را به پایداری در تامین آب رساند اینکار را انجام ندادند؟ و در این میان باید از دادستان همدان پرسید شما به عنوان مدعی‌العموم ترک فعل به این محرزی را چگونه نادیده می‌گیرید؟ آیا وقت آن نیست که در حوزه مدیریت استان آن‌ها که واقعا خدمت کرده‌اند و آن‌ها که فقط دنبال گفتاردرمانی بوده‌اند صفشان جدا شود؟ آیا وظیفه قوه قضائیه رسیدگی به ترک فعل‌ها نیست؟ این حق مردم است که بدانند وضعیت موجود نتیجه کدام سهل‌انگاری و کم‌کاری است؟

پس از گذشت قریب به دو دهه همدانی‌ها به تنگنای آب که انتظارشان را می‌کشید رسیدند و این روزها هیچ همدانی را نمی‌توانی پیدا کنی که دغدغه تامین آب نداشته باشد اگرچه طی چندماه اخیر با روی کارآمدن دولت سیزدهم، استاندار جدید عزم جزم کرد که این پروژه را به سرانجام رسانده و نگرانی مردم را برطرف کند به‌نحویکه در عرض 4 ماه به اندازه 18 سال گذشته در این حوزه کار انجام شد تا آنجا که روز شنبه وزیر نیرو با حضور در همدان قول داد تا سه هفته دیگر فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری برسد اما درکنار این خبر خوب که جوانه امید را در دل مردم شکوفا کرد عدم تدبیر به موقع برای جیره‌بندی و در عین حال عدم مدیریت توزیع آب به نحویکه مردم مطمئن باشند که در ساعاتی از روز به اندازه کافی و با میزان فشار مناسب آب دارند باعث کلافگی و ناراحتی آنان شد که باید به مردم حق داد مردم نجیب ما این را قبول کرده‌اند که آب کم است و با مسئولان همراهی کرده‌اند اما اینکه مدیران نتوانند توزیع آب در یک شهر قریب به 600هزار نفری را درست مدیریت کنند دیگر چه انتظاری باید از مردم داشته باشند به این فضا بیفزائید ضعف شدید اطلاع‌رسانی و نبود راهبرد درست برای اقناع افکار عمومی را؛ این درحالی است که در بحران‌ها یک پایه مهم مدیریت، ایجاد روحیه همدلی در مردم است و این محقق نمی‌شود مگر با تدوین راهبرد رسانه‌ای درست، که این روزها کمتر می‌توان نشانی از آن یافت و این خلاء تابدانجاست که تازه روز یکشنبه مدیران رسانه برای هم‌‌اندیشی با مدیران آبفا و آب منطقه‌ای دعوت شده‌اند درحالیکه نشانه‌های این بحران خیلی وقت پیش خودنمایی می‌کرد و باید زودتر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شد

کوتاه سخن اینکه به هر ترتیب همدان این روز‌ها با مشکل بی‌آبی دست به گریبان بوده و راه برون‌رفت از این بحران همکاری بیش از پیش مردم و مسئولان است الوندنشینان در طول دوران‌ها همیشه ثابت کرده‌اند دربرابر مشکلات محکم و استوار به سوی آینده‌آی درخشان حرکت می‌کنند.

*زهره پوروهابی

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/59068