کد خبر : 61001
تاریخ : 1401/7/17
گروه خبری : ورزشی

روزهای تاریک اسکی در تاریکدره همدان

اسکی یکی از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین رشته‌های ورزشی است که هرساله با شروع فصل سرما و آغاز بارش برف، دوباره رونق می‌گیرد. هرجا که برف روی یک تپه نشسته باشد، می‌تواند محیطی برای این ورزش باشد؛ ورزشی که هم در سطح ابتدایی و هم در سطح حرفه‌ای علاقه‌مندان بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند.
اما سال‌ها است که ورزش‌های زمستانی همدان در خواب غفلت متولیان مغفول مانده و استفاده مطلوبی از ظرفیت‌های طبیعت بکر همدان در این فصل نشده است.
این درحالی است که شهر همدان همه‌ساله هم‌زمان با فرا رسیدن فصل زمستان و بارش‌های برفی، بهترین ظرفیت را برای ورزش‌های زمستانی به‌ویژه اسکی دارد.
از طرفی این شهر با بهره‌گیری از شرایط محیطی و آب‌وهوای مناسب، همواره به‌عنوان یکی از قطب‌های ورزش زمستانی در کشور مطرح بوده و قهرمانان بسیاری را نیز در رشته‌های ورزشی اسکی پرورش داده؛ اما در سال‌های اخیر نه‌ خبری از ورزش اسکی و نه قهرمانی در این رشته جذاب هست. به‌طوری که دامنه و ارتفاعات الوند در این سال‌ها با وجود برخورداری از ظرفیت جهت برگزاری ورزش‌ها و بازی‌های زمستانی و داشتن زیرساخت‌هایی در سطح بین‌الملل همچون پیست اسکی تاریکدره، مغفول مانده است و مردم به‌صورت خودجوش به تیوپ‌سواری و برف‌بازی متمایل شده‌اند.
حال این سؤال مطرح است که چه بر سر این رشته ورزشی جذاب و ورزشکاران قدر آن آمده که با روزهای طلایی خود در سال‌های 93 و 94 فاصله گرفته است؟ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با اصغر جمشیدی، دبیر هیئت اسکی در همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
دبیر هیئت اسکی همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر عملاً ورزش اسکی در همدان با مشکلات فراوانی روبه‌رو است، گفت: پلمپ بودن دستگاه تله‌سی‌یژ و نیز خراب بودن دستگاه برف‌کوب و درعین‌حال عدم تأمین منابع مالی که بتوان برای علاقه‌مندان به این رشته کاری کرد، خود مزید بر علت شده تا نتوانیم طی این سال‌ها در این رشته راه به جایی ببریم.
اصغر جمشیدی با تأکید بر اینکه دستگاه تله‌سی‌یژ توسط سازمان استاندارد پلمپ شده است، افزود: مسئله این است که در زمان ایجاد این زیرساخت‌ها می‌بایست یک‌سری استانداردها رعایت می‌شد که گویا در آن مقطع زمانی رعایت نشده و حال پس از گذشت چند سال، سازمان استاندارد نسبت به استاندارد نبودن این زیرساخت‌ها معترض بوده و دستگاه را پلمپ کرده است.
وی با بیان اینکه استاندارد‌سازی این دستگاه نیازمند تأمین مالی بوده تا از آن رفع نقص شود، ابراز کرد: درخصوص دستگاه برف‌کوب نیز باید بگویم چون پس از بروز بهمن در سال‌های ابتدای دهه 90 به‌صورت دست دوم خریداری شده، پس از گذشت چند سال دچار نقص فنی شده است.
جمشیدی با اشاره به اینکه تعمیر دستگاه نیز نیازمند هزینه است اما بودجه لازم از سوی اداره کل ورزش و جوانان برای تعمیر این تجهیزات درنظر گرفته نمی‌شود، افزود: طی چهار سال گذشته هر روز این مهم از سوی هیئت پیگیری می‌شود، اما نتیجه‌بخش نبوده است.
وی با بیان اینکه مدیر قبلی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان که اصلاً برای حل مشکل اسکی همدان تلاشی نکرد و منتظر بود تا دوره مدیریتش تمام شود، گفت: حال با روی کار آمدن مدیر جدید، بازهم پیگیری‌ها ادامه داشته و با وی جلسه برگزار و مشکلات را مطرح کرده‌ایم و منتظریم که راهکار برای ما مشخص شود.
دبیر هیئت اسکی همدان در پاسخ به این سؤال که درحال حاضر پیست اسکی همدان تعطیل است؟ اذعان کرد: در فصل تابستان که متأسفانه استقبال چندانی از اسکی روی چمن نمی‌شود و عملاً شاهد تعطیلی پیست هستیم، بنابراین تنها فرصت باقی‌مانده در فصل زمستان است که دراین‌بین با چند مشکل بزرگ مواجه‌ایم؛ نخست اینکه اداره راهداری نسبت به بازگشایی راه پیست اقدام نمی‌کند، از طرفی اداره کل ورزش و جوانان نیز برای بازگشایی این معبر اعتبار و بودجه لازم را ندارد تا آن را در اختیار بخش خصوصی گذاشته و راه باز شود.
جمشیدی با بیان اینکه بسته بودن راه پیست مشکل همیشگی ما در فصل زمستان است، تشریح کرد: درخصوص برآورد مالی تعمیر دستگاه‌های پیست اسکی همدان از آنجا که همه تجهیزات پیست در دست اداره کل است، ما در جریان مبلغ مورد نیاز نیستم و هیئت تنها در بخش فعالیت‌های ورزشی می‌تواند تأثیرگذار باشد که این مهم نیز منوط به وجود زیرساخت است؛ پس عملاً شاهد به خواب رفتن ورزش اسکی در همدان هستیم.
وی با تأکید بر اینکه در نبود زیرساخت هیئت اسکی دیگر کارآیی ندارد، ابراز کرد: وقتی زیرساختی برای تمرین ورزشکاران این رشته وجود ندارد، عملاً نمی‌توان انتظار داشت که بتوانند برای حضور در مسابقات آماده شوند.
دبیر هیئت اسکی همدان در پاسخ به این سؤال که درحال حاضر نیز ورزشکاران نامداری در رشته اسکی همدان همچون گذشته وجود دارد؟ گفت: متأسفانه به‌دلیل تعطیلی چندساله پیست به دلایل عنوان‌شده و درعین‌حال در برخی موارد به جهت عدم بارش برف طی دو سال گذشته، عملاً محل و امکانی برای پرورش استعداد در این رشته وجود ندارد؛ پس می‌توان گفت در این عرصه کاری از پیش نبردیم.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، امروز اسکی همدان اسم‌ورسم و نامدار بودن در ابتدای دهه 90 را نداشته و روزهای اضمحلال را تجربه کرده و درعین‌حال با وجود اینکه به اذعان مسئولان پیست همدان بعد از پیست‌های شمشک و دیزین، بهترین و مجهزترین پیست کشور به‌شمار می‌رود، روزهای تاریکی را در پیست تاریکدره تجربه می‌کند و این درحالی است که در ششمین جشنواره زمستانی همدان طی سال 92 پیتر تیلر، سفیر کشور سوئد در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در این جشنواره عنوان می‌کند امکانات بی‌نظیر پیست اسکی تاریکدره همدان مرا حیرت‌زده کرد. حال این سؤال مطرح می‌شود که چه بر سر این ورزش و تجهیزات و زیرساخت‌های آن آمده و چرا این پیست بین‌المللی که از فدراسیون جهانی اسکی نیز دارای تأییدیه است و به‌لحاظ زیرساخت‌های رفاهی و اقامتی برای پذیرایی از ورزشکاران هیچ دغدغه‌ای ندارد، به این روز درآمده و مدیریت هیئت آن به عده‌ای بی‌کفایت سپرده شده که حتی از عهده قانع کردن متولیان برای پاک‌سازی مسیر دسترسی پیست هم برنمی‌آیند و این درحالی است که در یک دهه اخیر نزدیکی به شهر، راه مناسب و آسفالته، مزیتی افزون‌بر مزیت‌های موجود در این پیست برشمرده می‌شد، به‌طوری که فاصله زمانی 15 دقیقه‌ای با شهر و راه مناسب باعث شده بود که در آن سال‌ها از استان‌های هم‌جوار و حتی تهران و قم نیز اسکی‌بازان برای استفاده به تاریک‌دره بیایند. همچنین نبود پیست اسکی مناسب و استاندارد در غرب کشور، ورزشکاران این رشته از استان‌های کرمانشاه، کردستان و حتی لرستان را برای اسکی به شهر همدان و پیست اسکی تاریکدره فرا می‌خواند، اما حالا نه‌تنها بین‌المللی بودن پیست و برگزاری مسابقات را شاهد نیستیم، بلکه با یک جمله راه پیست بسته! بر تمام داشته‌های ورزش اسکی همدان خط بطلانی بزرگ کشیده‌اند.
اگر این بی‌رونقی در پی نبود اعتبار پیش آمده، بدیهی است که پیست اسکی خود دارای درآمدی مجزا باشد که بتواند کفاف هزینه‌های حفظ، تعمیر و نگهداری مجموعه را بدهد؛ اما متأسفانه هیئت اسکی به‌دلیل نداشتن مسئول فنی و امکانات لازم، نتوانسته در این زمینه کار مؤثری کند و دست روی دست گذاشته تا از آسمان مددی حواله شود! بنابراین بدون تردید می‌توان گفت ورزش اسکی که زیرساخت آن پیست اسکی بوده، فاقد مدیر دلسوز و مناسب طی این سال‌ها بوده است.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/61001