کد خبر : 61418
تاریخ : 1401/7/26
گروه خبری : استان‌ها

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان:

کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه نگهداری میوه، از مشکلات نهاوند است

علی‌مروت امیری اظهار کرد: شهرستان نهاوند مهم‌ترین شهر استان همدان در زمینه تولید محصولات باغی است که سالانه هزاران تُن انواع محصولات باغی در آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: در شهرستان نهاوند 13 هزار و 500 هکتار باغ وجود دارد که از این میزان سالانه بیش از 120 هزار تُن انواع میوه به‌دست می‌آید و سیب از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان است که پیش‌بینی می‌شود امسال 70 هزار تُن محصول سیب از این شهرستان برداشت شود.

امیری با بیان اینکه‌ نهاوند در زمینه تولید سیب مقام اول استان را دارد، تصریح کرد: درحال حاضر دو هزار و 500 هکتار از باغ‌های سیب استان در نهاوند است که بیش از 35 درصد مجموع باغات استان را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: میانگین عملکرد تولید سیب در این شهرستان 30 تُن در هر هکتار بوده که در مقایسه با استان بسیار رقم بالایی است و نبود صنایع تبدیلی در این بخش و کمبود سردخانه نگهداری از میوه همواره از مشکلات و معضلات بخش کشاورزی شهرستان بوده است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: همین مشکلات باعث شده است که بیشتر محصولات باغی شهرستان به خارج از نهاوند و استان فرستاده شوند، درصورتی که احداث این صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی در شهرستان باعث می‌شود که انگیزه کشاورزان شهرستان برای تولید بیشتر افزایش یابد.

امیری اضافه کرد: نهاوند در تولید بسیاری از میوه‌های درختی ازجمله انواع سیب، هلو، زردآلو، گلابی و غیره دارای رتبه نخست تولید استان است و باغداران این شهرستان برای نگهداری میوه‌های خود نیازمند سردخانه و صنایع تبدیلی جانبی هستند.

وی در ادامه به تولید بیش از یک‌هزار تُن محصول آفتاب‌گردان در شهرستان اشاره کرد و گفت: آفتاب‌گردان به دو منظور آجیلی و روغنی در نهاوند کشت می‌شود و امسال کشاورزان این شهرستان بیش از یک‌هزار تُن آفتابگردان آجیلی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/61418