کیومرث حبیبی روز یکشنبه اظهار کرد: تحقق 100 درصدی مصوبه ذکر شده، این پروژه بزرگ را از رکود عملیات اجرایی نجات میدهد. وی اضافه کرد: اواخر شهریور ماه امسال در نهاد ریاست جمهوری 200 میلیارد تومان از اعتبارات مصوب این پروژه با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه زیرساختهای ریلی در کردستان جذب شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به مردم اطمینان داد با تأمین اعتبار لازم، بهزودی این پروژه نیز مانند پروژه انتقال آب به اتمام خواهد رسید و سوت قطار در کردستان به صدا درمیآید. حبیبی اتمام پروژه راه آهن همدان- سنندج را ریل توسعه کردستان خواند و ادامه داد: در جلسه ای که 21 شهریور امسال به ریاست سید «صولت مرتضوی» معاون اجرایی سابق رئیس جمهور، در نهاد ریاست جمهوری با هدف بررسی 29 ابر پروژه ملی کشور تشکیل شد، به همراه استاندار کردستان مطالبی را در خصوص اهمیت این پروژه بزرگ بیان و با استدلال علمی از آن دفاع کردیم. وی توسعه زیرساختهای استان در زمینه راه ریلی را با توجه به وجود مرزهای رسمی باشماق و سیرانبند و مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان یک ضرورت انکار ناپذیر دانست و گفت: افزون بر جذب 200 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات پروژه راه آهن همدان- سنندج، طرح امکان سنجی و مطالعات راه آهن سنندج به مرز بینالمللی باشماق نیز در جلسه مذکور به تصویب رسید که یک تحول بزرگ بنیادین در توسعه زیرساخت راه در کردستان محسوب میشود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با تأکید بر اینکه پروژه راه آهن همدان- سنندج به لحاظ اثرات کالبدی اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی در تاریخ توسعه کردستان بینظیر و ماندگار است، گفت: توسعه زیرساخت ریلی و هوایی در مفهوم توسعه گردشگری، اقتصادی با محوریت سرعت در صادرات و واردات بسیار حائز اهمیت است و توسعه کردستان در دو موضوع راه و آب بهخوبی پیش میرود. حبیبی افزون بر اجرای پروژه راه آهن همدان- سنندج اعلام کرد که پروژه فرودگاه سقز و کریدور شمال- جنوب نیز در دستور کار استاندار کردستان با پیگیریهای مستمر حوزه معاونت عمرانی قرار دارد. طول خط آهن تهران- همدان- سنندج 420 کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول 270 کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از 150 کیلومتر طول خط ریلی همدان- سنندج نیز 64 کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی میشود. این طرح مهم ریلی شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است. طول قطعه یک این پروژه 64.5 کیلومتر، قطعه دوم 56 کیلومتر و قطعه سوم 29.5 کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر 6 متر و طول پلها 2 هزار و 524 متر بوده و زیرسازی آن به طور کامل انجام شده است. خط آهن همدان- سنندج در روزهای نخست آغاز به کار برای جابجایی 300 هزار مسافر در سال و سالیانه500 هزار تن بار طراحی و پیش بینی شده است اما در چشمانداز بلند مدت مقرر شده تا افق سال 1420 شمار مسافران در سال به 600 هزار نفر و ظرفیت انتقال بار به یک میلیون تن در سال افزایش یابد. حداکثر سرعت طرح در بخش مسافری 160 کیلومتر در ساعت و باری 120 کیلومتر در ساعت است که کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت ازجمله مزایای راه آهن تهران- همدان- سنندج است.
|