در دنیای امروز، روز به روز تعداد بیشتری از زنان وارد بازرگانی میشوند. در حال حاضر میلیونها زن در جهان در مشاغل گوناگون فعال هستند و میلیونها زن که در بیرون کار نمی کنند در خانه به حرفههای دستی و تولیدی میپردازند و این رقم مدام بیشتر میشود. در رابطه با کار حرفهای زنان در هر جامعه مسائلی هست که مختص آنهاست. زنان، اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسئولیتهای مربوط به خانه و شغلشان را با تردستی شگفتانگیزی انجام دهند. برای همین زنان شاغل بیش از مردان، محتاج انعطافپذیری هستند. به علاوه خصوصیات روحی و روانی زنان، نگرش متفاوت آنان به مسائل و تفاوت شیوه مدیریت زنان با مردان باعث میشود تا در تمام حوزهها شاهد تفاوتهایی در رابطه با کار زنان شاغل باشیم. در اینجا چند نکته مهم برای راهنمایی زنان شاغل ارائه میشود. توجه به این نکات و تعمق و عمل کردن به آنها میتواند برگ برنده ای برای زنان شاغل در محیطهای کاری بسیار رقابتی امروز باشد: اولویتهای خود را مشخص کنید هیچکس نمیتواند همه امکانات و همه افراد را در همه زمانها در اختیار داشته باشد. اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان از جمله نقشهای زنان است اما در حقیقت هیچ گاه نمی توان این نقشهای متفاوت را به طور همزمان به خوبی ایفا کرد. پس باید اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اولویتشان انجام دهید. 1- سه اولویت نخست زندگیتان را تعیین کنید. آیا برنامه روزمره شما بازتاب دقیق این اولویتها است؟ 2- کمالطلبی را کنار بگذارید. اشکالی ندارد که خانهتان برق نزند ولی در عوض با همسرتان بیشتر صحبت کنید و یا وقت بیشتری به دخترتان اختصاص دهید. یادتان باشد که روابط از همه چیز مهمتر است. 3- این هفته با گفتوگو و مشورت خانوادگی کارهای خانه را تقسیمبندی کنید. کارها را عادلانه تقسیم کنید بیشتر زنان شاغل با فشار مضاعف مسئولیتهای خانه و بچه هم روبرو هستند و این به طور بالقوه یکی از بزرگترین منابع استرس و خشم و آزردگی در خانوادههایی است که زن و شوهر هر دو بیرون خانه کار میکنند. خوب است برخی از کارهای خانه بین همه تقسیم شود. حتی میتوان قواعد اختیاری و سودمندی تعیین کرد که باعث شود تا همه بارها روی دوش یک نفر نباشد، مثلا: «کسی که غذا میپزد، مسوول شستن ظرفها نیست.» یا اینکه کار نوبتی انجام شود. 1- از همه مسئولیتهای خود و شریک زندگیتان فهرستی تهیه کنید. 2- برای تقسیم عادلانه کارها از چه روشی استفاده میکنید؟ اگر تا به حال این کار را نکردهاید، فکر کنید، خلاق باشید و به بچهها هم کارهایی را که دوست دارند واگذار کنید. 3- با موافقت همسر و فرزندانتان بگذارید بعضی از کارهای خانه را به طور منظم آنها انجام بدهند. اشکالی ندارد اگر طبق روش شما انجام ندهند. زمانی را به خودتان اختصاص دهید در خانه و انجام انواع وظایف پرفشار، زمانی را به رفع نیازهای جسمی و روحی خودتان اختصاص دهید، ورزش کنید، پیادهروی کنید، مطالعه کنید یا فقط دراز بکشیدو هیچ کاری نکنید. 1- آخرین باری که اوقات فراغت خوب و مفید داشتید کجا بود؟ 2- تا چه اندازه به بهداشت و سلامت فردی خود اهمیت میدهید؟ آیا ناهار را ایستاده یا پشت کامپیوتر میخورید؟ 3- این هفته دست کم دو ساعت کامل را به خودتان اختصاص دهید. میتوانید بروید استخر، یا در خانه فیلم مورد علاقهتان را ببینید یا غذایی را که خودتان بیشتر از همه دوست دارید بپزید و سر فرصت و بدون عجله برای انجام کار دیگری، آن را با لذت نوش جان کنید. **از دیگران کمک بگیرید کمک گرفتن از افراد مورد اعتماد برای انجام دادن برخی کارها باعث کارآیی بیشتر شما میشود. شما میتوانید برای انجام بعضی از کارهای خانه مثل نظافت کلی، رسیدگی به باغچه یا مواظبت از بچه به کسی پول بدهید تا آنها را انجام دهد. البته توان مالی این کار بیشتر به زنان شاغل در ردههای بالایی مدیریت مربوط میشود. پژوهشهای به عمل آمده نشان میدهد که بیشتر مدیران مرد مجرد لباسهای خودر ا به خشکشویی میبرند، برای نظافت خانه کسی را میآورند و سه بار در هفته در رستوران غذا میخورند، در حالی که مدیران زن همه این کارها را خودشان انجام میدهند چون مثلاً آوردن نظافتچی را نوعی پول دور ریختن میدانند یا فکر میکنند خودشان کارها را بهتر انجام میدهند، در حالی که اینطور نیست. شما با این کار وقت و تمرکز بیشتری برای انجام کارهای خودتان خواهید داشت. 1- آیا در ماه گذشته مجبور شدید محل کارتان را برای انجام کارهای مربوط به خانه ترک کنید؟ 2- اگر برای انجام دادن بعضی کارها به کسی حقالزحمه میپرداختید چقدر در وقتتان صرفهجویی میشد؟ 3- این هفته امتحان کنید و یکی از کارهای وقتگیر خانه را به عهده فرد واجد شرایطی بگذارید و به او حقالزحمه بدهید.
|