کد خبر : 64118
تاریخ : 1401/10/1
گروه خبری : کاردانش

48 کشور؛ مقصد نهایی محصولات صادراتی نانوفناورانه ایرانی در سال 1400

توسعه بازار فناوری نانو جزو اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی ایران است. گسترش صادرات این محصولات و راه یافتن به بازارهای خارجی و کشف بازارهای جدید به تنوع سبد صادراتی کشور و پایداری شرکت‌های فناوری نانو کمک می‌کند.
اما چرا صادرات برای همه کشورها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مهم و حیاتی است؟ چرا یکی از اهداف بلندمدت همه مجموعه‌های فعال در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف به صادرات و ایجاد بازارهای جهانی ختم می‌شود؟ چرا همه کشورها به‌دنبال یافتن جایگاهی مناسب و بالا در بازار بین‌المللی هستند؟
کارشناسان تأکید دارند صادرات می‌تواند بهترین شاخص برای به رخ کشیدن تعاملات و تبادلات یک کشور با دنیا و به نوعی قدرت نمایی در بخش تولید و خدمات محسوب شود. در کنار این کارکرد مهم برای صادرات از ارزآوری فروش محصولات و خدمات به دیگر کشورها هم نباید غافل بود. اینکه بقای کشورها در بازار جهانی به میزان تبادلات مالی آن بستگی دارد یک امر واضح و روشن است.
بر همین اساس یکی از پایه‌های اصلی تعریف‌شده در شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور و قانون جهش تولید دانش‌بنیان؛ ایجاد فرصت‌های مناسب صادراتی و بازار جهانی برای محصولاتی است که بر پایه دانش و فناوری در کشور تولید شده‌اند و برای ورود به بازار به حمایت‌های دولتی نیاز دارند.
صنعت نانو یکی از حوزه‌های فناورانه‌ای است که در ایران روند رشد و توسعه خود را به خوبی طی کرده و سال‌ها است محصولات تولیدی در این زمینه هم پای بازار جهانی تولید و عرضه می‌شوند؛ به همین دلیل ورود این محصولات با کیفیت ایران ساخت به جهان و دیگر کشورها یک ضرورت و هدف مهم است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آن را دنبال می‌کند.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز برای ورود این محصولات به بازار جهانی به‌دنبال اجرای برنامه‌هایی است که ذیل کریدور فناوری تا بازار عملیاتی شده و به توسعه بازار محصولات نانو کمک کرده است.
بر اساس آمار منتشر شده این ستاد، شرکت‌های فناوری نانو در سال 1400 موفق به صادرات محصولات این فناوری به ارزش 62 میلیون دلار شدند.
طبق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، پس از سال 1398 حجم صادرات فناوری نانو و محصولات مبتنی بر این فناوری روند صعودی داشته و صادرات این محصولات در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن 53 درصد رشد کرده است.
براین اساس شرکت‌های تولیدی فناوری نانو در سال گذشته، محصولات خود را به 48 کشور صادر کردند. ترکیه و عراق مهم‌ترین میزبانان محصولات نانوفناورانه ایران ساخت هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان بالای 10 میلیون دلار صادرات به این کشورها را ثبت کرده اند.
دیگر مشتریان این محصولات هم شامل روسیه، هند، قزاقستان، آمریکا، انگلیس، مغولستان، پاکستان و... می‌شود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/64118