کد خبر : 65665
تاریخ : 1401/11/13
گروه خبری : هنری

به همت حوزه هنری استان همدان؛

عصر شعر انقلاب برگزار شد

سیدمحمدجواد شرافت: شعر انقلاب گستره وسیعی با مضامینی همچون زن و زندگی مؤمنانه و عزتمندانه دارد

سپهرغرب، گروه - فاطمه فراقیان : در این برنامه که سیدمحمدجواد شرافت مجری بود، شاعران همدانی و سایر شهرها و استان‌ها که به دیار فرهنگ و تمدن دعوت شده بودند، به شعرخوانی پرداختند.
«مجتبی روشن‌روان» نخستین شاعری بود که به شعرخوانی پرداخت و فضا را با نام عزیز «جوادالائمه» عطرآگین کرد.
دومین شاعری که در جایگاه حاضر شد، «حسنا محمدزاده» بود که ضمن تبریک اعیاد پیش رو، به خوانش شعر زیبایی با درون مایه «زن» پرداخت.
   دعوت شاعران از شهرها و استان‌های مختلف
مجری برنامه خانم محمدزاده را اهل کاشان معرفی کرد و از حوزه هنری همدان به جهت دعوت شاعران از شهرها و استان‌های مختلف تشکر کرد و گفت، شعر انقلاب گستره وسیعی با مضامینی همچون زن و زندگی مؤمنانه و عزتمندانه نیز دارد.
محمدزاده همچنین شعری با مضمون خلیج فارس و با شاه‌بیت «مرزها را به وجد آوردی، آی زیبای روسری آبی/ نقشه‌ها را کشانده گیسویت، رو به جغرافیای حیرانی»، دکلمه کرد.
مهدی طراوتی‌توانا، اهل شهر بهار همدان، سومین شاعری بود که دعوت به جایگاه شد؛ وی شعری در مورد حضرت علی علیه‌السلام در قالب رباعی خواند که آقای شرافت از مضمون شعری زیبا و استفاده از قالب رباعی به جهت مختصر و مفید بودن آن، تشکر کرد.
مجری برنامه در ادامه از غلامرضا بکتاش (نامزد جایزه بین‌المللی شعر فجر) خواست که برای جمع شعر بخواند و وی که شاعر کودک و نوجوان است، حضار را به یاد ایام قدیم کودکیشان انداخت و اشعاری با مضامین کودک و نوجوان دکلمه کرد؛ شعر آیه بکتاش این‌گونه نظم یافته بود: «صورتم یک سوره است/ چند آیه دارد آن/ آیه‌ای مانند گوش/ آیه‌ای مثل دهان/ چشم‌های من دوتا/ آیه نورانی‌اند/ خط ابرو‌های من/ آیه‌ای طولانی‌اند/ حفظ کن ای مهربان/ این‌همه پیوند را/ چون تلاوت می‌کنم/ آیه‌ی لبخند را».
سعید بیابانکی نیز در محفل حضور داشت و به خوانش شعر‌های زیبایش در روایت مقام شهدا پرداخت و با شاه‌بیت «تا پشت کنم به راه و رسم شهدا/ یک کوچه بی‌شهید می‌خواهم و نیست»، همه را به وجد آورد.
آقای شرافت همچنین از خانم مریم آریان (اهل کرج) دعوت کرد که به جایگاه بیاید و وی شعر خود را در مدح امام زمان (عج) دکلمه کرد.
رضا ابوذری، شاعر همدانی ساکن قم، شاعر بعدی بود که شعر خود را خواند.
   ما از گذرگاه‌های حساس با شعر شاعران انقلابی عبور کردیم
در میانه برنامه محمدمهدی سماوات، رئیس حوزه هنری استان همدان با عرض خیر مقدم خدمت میهمانان و با بیان اینکه ما از گذرگاه‌های حساس و سخت با شعر بزرگانی همچون سلمان، قیصر، ابوالفضل سپهر و غیره عبور کردیم، گفت که آدمی در برخی از گذرگاه‌های دشوار تاریخی به‌جز فکر، به احساس و دلگرمی نیز نیاز دارد و ما حفظ دین خود را مدیون برخی شاعران هستیم.
   شعر انقلاب اندیشه و انگیزه را باهم دارد
مجری برنامه با تأیید سخنان آقای سماوات، بیان کرد که شعر انقلاب اندیشه و انگیزه را باهم دارد و در ادامه از میرهاشم میری، چهره شاخص شعر انقلاب در همدان دعوت کرد تا در جایگاه حاضر شود.
   شعر انقلاب در میدان تولید شده و شعر پستو و گلخانه نیست
این نویسنده متعهد همدانی با بیان اینکه شعر انقلاب در میدان تولید شده و شعر پستو و گلخانه نیست، گفت که شعر انقلاب هم شامل حال نیمه‌شب‌های اهل راز و نیاز است و هم حس رزمندگان میدان؛ شعر انقلاب آمیختگی حماسه، عرفان و عاشقانه‌ها است.
میری در ادامه به سرایش اشعارش پرداخت.
مریم زندی و حسام حسینی نیز در این برنامه شعرخوانی داشتند.
   جواد محقق، حافظه شعر انقلاب
آقای شرافت در این برنامه از استاد جواد محقق هم خواست که میهمانان را مستفیض کنند و در مورد این شخصیت برجسته گفت که استاد محقق حافظه شعر انقلاب هستند.
جواد محقق هم عنوان کرد که امروز حس خاصی داشتم و این برنامه از صمیمی‌ترین محافلی بود که تجربه کرده‌ام و شعری با درون‌مایه تجلیل از امام خمینی (ره) دکلمه کرد.
محمود حبیبی‌کسبی هم دیگر شاعری بود که به شعرخوانی در وصف مقام حضرت زینب (س) پرداخت.
حُسن ختام برنامه نیز مداحی جواد حیدری شد و این گِرد هم آمدن لطیف‌طبعان به پایان رسید.
   اطلاع‌رسانی‌ها ناکافی بود و برنامه مردمی نبود
گفتنی است؛ شعرهای فاخر با مضامین عمیق و عالی در این محفل ارائه شد و میهمانانی از سایر شهرها و استان‌ها نیز در آن حضور داشتند، اما خُرده‌ای که به آن می‌توان گرفت این است که اطلاع‌رسانی‌ها کافی نبوده و مجلسی خصوص می‌نمود! بهتر است برنامه‌ای داشته باشیم تا اقشار مختلف جامعه بتوانند از شعر، این غذای روح بهره ببرند و نیز شعر انقلاب بازتاب پیدا کند. همچنین لازم به ذکر است به جهت آنکه برخی از اشعار هنوز به چاپ نرسیده بودم، اجازه انعکاس آن‌ها در روزنامه را نداشتیم.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/65665