کد خبر : 66017
تاریخ : 1401/11/23
گروه خبری : جامعه

آمار جدید قربانیان زلزله سوریه و انتقاد بشار اسد از سیاست دوگانه غرب

شمار جان‌باختگان بر اثر زلزله در سراسر سوریه (مناطق تحت کنترل دولت سوریه و مخالفان) از 4 هزار نفر عبور کرد و بستگان قربانیان در حال دفن عزیزان خود هستند و امیدها برای پیدا کردن افراد زنده زیر آوار کم و کمتر می‌شود.

با اعلام آمارهای تازه و کاهش امید به یافتن زندگان زیر آوار، شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه روز دوشنبه گذشته ترکیه و سوریه از 29 هزار تن فراتر رفت.

در ساعات پایانی روز شنبه «فؤاد اوکتای»، معاون رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد که شمار قربانیان زمین‌لرزه به 24 هزار و 617 تن و شمار مجروحان به 80 هزار تن رسیده است.

در سوریه هم شمار قربانیان به بیش از 4500 کشته و بیش از 8 هزار زخمی رسیده است.

دفاع مدنی (کلاه‌سفیدها) در مناطق تحت کنترل مخالفان نیز از کشته شدن 2 هزار و 167 تن و بیش از 3 هزار زخمی در این مناطق و از سوی دیگر واحد هماهنگی وابسته به ائتلاف مخالفان سوریه از 3800 کشته و 7444 زخمی خبر داده است.

با گذشت حدود یک هفته از این زمین‌لرزه، پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه دارد،

این در حالی است که امیدها به پیدا کردن افراد زنده از زیر آوار کاهش می‌یابد و با توجه به سرمای شدید هوا روند امدادرسانی و آواربرداری دشوارتر می‌شود.

در لاذقیه سوریه بستگان قربانیان در ماتم عزیزان خود هستند و بیش از 300 نفر در شهر جبله در این استان جان باخته‌اند، اندوه بر سراسر جغرافیای سوریه حکمفرماست.

***بشار اسد: دوگانگی غرب موضوع جدیدی نیست

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده لاذقیه گفت: ما از دولت روسیه به‌خاطر کمک‌ها به ملت سوریه در این مصیبت تشکر می‌کنیم. رئیس جمهور پیام به ملت نمی‌دهد بلکه پیام از ملت دریافت می‌کند تا آن را اجرایی کند و پیام ما کار مخلصانه و صادقانه است.

وی در ادامه تأکید کرد: سیاست دوگانه غرب موضوع جدیدی نیست و بدیهی است و این سیاست 6 قرن است که وجود دارد.

***لجاجت گروه‌های مسلح سوری در قبال ورود کمک‌ها

دولت سوریه درخواست ورود کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده تحت کنترل گروه‌های مسلح را داد اما با مخالفت آنها روبه‌رو شده است. دمشق از طریق سازمان ملل درخواست کمک به مناطق زلزله‌زده در ادلب را داد که این درخواست به‌بهانه‌های لجستیکی از سوی گروههای مسلح رد شده است.

خبرنگار المیادین در عین حال گزارش داد که هلال احمر سوریه موافقت با ورود 14 کامیون کمک به ادلب کنار تیم سازمان ملل را به دست آورده است.

بر اساس این گزارش، تیم هلال احمر ایران منتظر اجازه ورود به ادلب و جندیرس تحت کنترل گروههای مسلح است. ایران درخواست ارسال تیم پزشکی و ارسال دارو و کمک به مناطق تحت کنترل گروههای مسلح را داده است که این درخواست از سوی این گروهها رد شده است.

***رئیس سازمان بهداشت جهانی: به حمایت از سوریه ادامه می‌دهیم

«تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: ما از مدت‌ها قبل و پیش از این زلزله به سوریه کمک کرده و پس از آن هم خواهیم کرد. ما حامی سوریه هستیم و به آن کمک‌های بهداشتی می‌کنیم.

وی افزود: ما اینجا هستیم تا حمایت فوری به سوریه کنیم و در میان‌مدت و درازمدت هم کمک می‌کنیم. آنچه اینجا رخ می‌دهد اوضاع انسانی است که بر همه تأثیرگذار است و جامعه بین‌المللی باید از زلزله‌زدگان حمایت کند، این تراژدی‌ای است که به مشکلات جنگ و خشکسالی و رنج‌های سوری افزوده می‌شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد: امیدواریم که ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها، اقدامات بیشتری برای کمک به ما در اینجا برای مقابله با تبعات زلزله به‌عمل آورند.

وی اضافه کرد: هیچ مانع یا تحریمی وجود ندارد که سازمان بهداشت جهانی را از کمک به سوریه بازدارد.

***موافقت دمشق با ورود کمک‌های عربستان

«باسم منصور» رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرد که هلال احمر عربستان درخواست اجازه نشستن هواپیمای حامل کمک‌ها در فرودگاه دمشق را داد.

وی از موافقت با درخواست عربستان سعودی برای فرود هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه برای زلزله‌زدگان سوری در فروگاه دمشق خبر داد.

باسم منصور تأکید کرد: تاکنون 21 کشور درخواست فرود در فرودگاههای سوریه به‌منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان را داشتند که از بین آنها 4 کشور عربستان، قبرس، سودان و بلاروس درخواست خود را ارائه کردند که مورد موافقت قرار گرفت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سوریه گفت: سوریه از هر کسی که خواهان کمک به زلزله‌زدگان است استقبال و تشکر می‌کند و با درخواست فرود هواپیماهای کشورهایی که خواستار کمک‌رسانی هستند، موافقت خواهد نمود.

منصور در عین حال گفت: تا کنون 61 هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه در فرودگاه‌های سوریه به زمین نشسته‌اند.

وی احتمال داد که کمک‌های سعودی طی روزهای آتی برسد.

***خروج قربانیان از زیر آوار در لاذقیه

خبرنگار المیادین گزارش داد: عملیات بیرون کشیدن قربانیان زلزله از زیر آوار در همه مناطق استان لاذقیه به پایان رسیده است، هم‌اکنون تمرکز اصلی روی اسکان زلزله‌زدگان و کمک‌های غذایی به مصدومان زلزله است.

***ویرانی 100 ساختمان در حلب

تیم اعزامی المیادین به حلب گزارش داد که 100 ساختمان در شهر حلب بر اثر زلزله به‌طور کلی تخریب شده است. 500 نفر از ساکنان حلب بر اثر زلزله جان باخته‌اند و عملیات نجات در حال نزدیک شدن به مراحل پایانی خود است.

***رئیس هلال احمر سوریه خواستار لغو تحریم‌های غرب علیه سوریه شد

دو هواپیمای نظامی ایتالیا حامل کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه سوریه وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد.

سانا گزارش داد: این دو هواپیما با حضور «خالد حبوباتی» رئیس هلال احمر سوریه، «هاگان شباگان» دبیرکل اتحادیه بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر و هیئتی از جنبش بین‌المللی صلیب سرخ و کاردار سفارت ایتالیا و نمایندگان صلیب سرخ لبنان وارد فرودگاه بیروت شد.

«حبوباتی» با اشاره به اینکه کمک‌های دولت و مردم ایتالیا شامل چهار پزشک متخصص ارتوپدی و جراحی اورژانس و چهار دستگاه آمبولانس و تجهیزات پزشکی است، مجدداً خواستار لغو تحریم‌های غرب علیه سوریه شد.

وی افزود: اگر این کمک‌ها مستقیماً به فرودگاه دمشق می‌رسید، آسان‌تر بود.

«تمام یوسف» رئیس گروه پزشکی ایتالیا نیز گفت: این کمک‌ها پیام همبستگی مردم ایتالیا با مردم سوریه است و ما به‌همراه جمعی از پزشکان، نماینده گروه سان‌دونادو ایتالیا هستیم که این اقدام را به‌عهده گرفت و سعی کرد تا حد امکان در این مصیبت کنار مردم سوریه باشد.

«علی حمیه» وزیر حمل‌ونقل دولت موقت لبنان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: امروز اولین هواپیمای کمک‌های بشردوستانه به سوریه، از سوی ایتالیا بود که در فرودگاه بیروت فرود آمد و حامل کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده بود، این اقدام در چارچوب تصمیم ما برای گشودن آسمان و مرزهای خود برای تمام هواپیماهای ترابری که مایل به انجام این کار هستند، بود.

***کمک‌های سعودی به مخالفان سوری

کاروان کمک‌های عربستان با بیش از 100 تن اقلام امدادی، در چارچوب تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان، به شمال سوریه ارسال شد که تحت کنترل مخالفان سوری است، این اولین کمک عربستان است که به شمال سوریه می‌رسد و نیز سومین کمک پس از کمک‌های سازمان ملل و ترکیه محسوب می‌شود.

پیش از این نیز ششمین هواپیمای امدادی عربستان برای آمادگی ورود به شمال سوریه وارد فرودگاه «غازی عنتاب» در جنوب ترکیه شد.

«سامر الجطیلی» سخنگوی مرکز امدادی ملک سلمان در عربستان گفت: بیش از 104 تن اقلام امدادی عربستان در 20 نقطه شمال سوریه توزیع خواهد شد. این کمک‌ها در چارچوب پل امدادی عربستان است که توسط مرکز ملک سلمان برای کمک به زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه اداره می‌شود.

پیش از این نیز کاروان کمک‌رسانی ترکیه شامل 15 کامیون از طریق گذرگاه «باب الهوی» وارد شمال سوریه شد، همچنین 22 کامیون امدادی شامل دارو و اقلام بیمارستانی توسط سازمان ملل متحد عصر شنبه وارد این گذرگاه شد. سازمان ملل در پنج روز اول زلزله سوریه، 20 کامیون را به مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه که از زلزله آسیب دیده بودند، فرستاده بود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/66017