کد خبر : 66060
تاریخ : 1401/11/25
گروه خبری : هنری

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خط مقدم حمایت از تئاتر

تئاتر مانداک از ملایر، نماینده همدان در جشنواره فجر بود

همدان از دیرباز در عرصه تئاتر، از استان‌های مطرح کشور بوده و همواره با داشتن ظرفیت بالا در این عرصه یک سر و گردن از سایر شهرها و استان‌های کشور بالاتر ایستاده، به تعبیر بهتر پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین از دیرباز در هنر تئاتر به‌عنوان یکی از هنرهای هفت‌گانه حرف برای گفتن داشته و دارد؛ اما گویا دیگر از هیاهوی سالن‌های نمایش و حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی به‌ویژه حضور در جشنواره فجر (که از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است و هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار می‌شود. اغلب رقابتی بوده و دارای بخش‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی، و بخش نمایش خیابانی است) طی هفت سال گذشته خبری نبود تا اینکه محمد قاسمی؛ کارگردان ملایری تئاتر توانست با نمایش «مانداک» در بخش بین‌الملل این جشنواره حاضر شود.

به دیگر سخن تنها از این هنر تتمه‌ای آن هم میزبانی از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باقی مانده در حالی که همدان با داشتن اساتید به‌نامی در این عرصه، همواره به‌عنوان یکی از قطب‌ها در سطح ملی مطرح بوده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در با گفت‌وگو با یکی از کارگردانان تئائر، به چرایی این افول بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

بهرام دوست‌قرین با بیان اینکه طی چند سال اخیر بروز و ظهور کرونا نه‌تنها در همدان بلکه در سطح ملی هنر به‌ویژه تئاتر را تحت تأثیر قرار داد و به معنای واقعی به تعطیلی کشاند، گفت: با این وجود طی سه تا چهارماه گذشته شاهد عملکرد مناسب گروه‌های نمایشی به‌ویژه شهرستان‌ها بودیم.

وی با اشاره به وضعیت مناسب تئاتر در استان همدان در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن تنگناهای مالی، تشریح کرد: وضعیت شهرستان‌ها از مرکز استان نیز به لحاظ فعالیت گروه‌های تئاتر بهتر است.

این هنرمند عرصه تئاتر با اشاره به عملکرد مثبت گروه‌های نمایشی در پی حضور در جشنواره‌های مختلف تشریح کرد: جای خرسندی است که نمایش «مانداک» به کارگردانی محمد قاسمی از شهرستان ملایر توانست از مرحله منطقه‌ای جشنواره صعود کرده و به بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر درسال جاری راه یابد.

دوست‌قرین با بیان اینکه خوشبختانه در سایر جشنواره‌ها همچون مقاومت صاحبدلان نیز گروه‌های نمایشی از شهرستان‌های استان حضور داشته و حائز رتبه‌های برتر شده‌اند ابراز کرد: مسلماً حضور در این جشنواره افتخاری برای هنر تئاتر در استان به‌حساب می‌آید و در عین حال نشان‌دهنده عملکرد خوب گروه‌های نمایشی در استان علیرغم محدودیت حمایت‌های مالی است.

وی ضمن قدرانی از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به‌ویژه مدیرکل جدید طی ماه‌های اخیر از فضای تئاتر استان به لحاظ حمایت‌های مالی اذعان کرد: او از هر طریق ممکن نسبت به تخصیص اعتبار و بودجه به تئاتر دریغ نکرده اما آنچه مسلم است اینکه با توجه به محدودیت منابع نمی‌توان انتظار داشت تنها حامی ما اینگونه مباحث اداره کل فرهنگ و ارشاد باشد بلکه سایر نهادهای تأثیرگذار همچون بنیاد شهید، سازمان حفظ آثار و ارزش‌ها دفاع مقدس، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز باید در این عرصه ورود جدی داشته و نسبت به تخصیص اعتبار به این هنر فرهیخته اقدام کنند.

این هنرمند همدانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 23 گروه نمایشی ثبت شده در انجمن نمایش استان فعالیت دارند اما متأسفانه هیچ یک از نهادهای عنوان‌شده نسبتاً به تخصیص بخشی از اعتبارات فرهنگی خود به این بخش اقدام نمی‌کنند، تشریح کرد: مسئله اصلی و راه پیشرفت بیشتر گروه‌های نمایش و تئاتر در استان، حمایت‌های مالی است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد فرهنگ هر شهر تاحدودی توسط تفکرات هنرمندان آن شهر رقم می‌خورد؛ بنابراین باید برای تأمین دغدغه‌های هنرمندان به‌دنبال راه چاره بود اما متأسفانه در حال حاضر شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای رقم خورده که اصلی‌ترین مانع پیش روی هنرمندان تئاتر و گروه‌های نمایشی تأمین معاش و نبود حمایت‌های مالی است بنابراین اینکه تنها یک گروه نمایشی علیرغم وجود ظرفیت‌های بالا و تجربه موجود از سالیان دور در همدان بتواند در جشنواره فجر حضور یابد علیرغم احترام به نظر کارشناسی ارائه‌شده، باعث خرسندی نیست چراکه همدان در عرصه هنرهای نمایشی سال‌هاست جزء اولین‌ها بوده است.

انتظار می‌رود در چنین جشنواره‌هایی حضور پررنگ‌تری را تجربه کند نه اینکه در نبود حمایت مالی نسبت به حضور حداقلی در جشنواره خرسند باشیم بنابراین باید خطاب به دستگاه‌های تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و نیز نهاد و ارگان‌هایی که از بودجه فرهنگی نسبتاً خوبی برخودار هستند گفت: لازم است که دغدغه بیشتری نسبت به این هنر فرهیخته در راستای معرفی استان در صحنه‌های بین‌المللی داشته باشند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/66060