کد خبر : 66603
تاریخ : 1401/12/8
گروه خبری : اقتصادی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:

نباید به سمت واردات خودروهای کارکرده برویم

آرش محبی‌نژاد، درباره تصویب آزادسازی واردات خودروهای کارکرده به کشور گفت: این خودروها از نظر وضعیت استاندارد تکلیف روشنی نداشته و حتی سازمان استاندارد نیز نمی‌تواند در مورد آن‌ها نظر داده و ورود کند و تعهدی در مورد کیفیت آن‌ها وجود ندارد.
وی، ادامه داد: ضمن اینکه بازار لوازم یدکی و خدمات پس از فروش را هم در اختیار دست چندم‌های خارجی قرار خواهیم داد و با چالش‌های متعددی روبرو خواهیم شد؛ تاریخچه استفاده این خودروها و شرایط قبلی آن‌ها نه‌تنها مشخص نیست، بلکه همین حالا نیز قوانین و مقرراتی در کشور بر استانداردهای آلایندگی محیط زیست (استانداردهای 85گانه و...) تأکید دارد.
  مدافع واردات خودروهای نو هستیم
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، ضمن تأکید بر اینکه ما مدافع واردات خودروهای نو هستیم، گفت: خودروی نویی که دارای شناسنامه‌ مشخص است، استانداردهای 85گانه و محیط زیستی و... را پاس می‌کند مورد تأیید واردات است. البته واردات هرگونه کالای مجاز بایستی آزاد باشد و واردات خودروی نو، موضوعی نیست که بخواهیم این خلأ را با واردات خودروهای کار کرده پر و جبران کنیم.
محبی‌نژاد تأکید کرد: هر چند که واردات خودرو چه خودروی نو و چه کارکرده، از نظر صنعت خودروی کشور ممتنع است و نه به‌نفع صنعت است و نه به ضرر آن؛ اما از نظر مصالح ملی و حقوق ملت، به شدت به ضرر منافع ملی ارزیابی می‌شود.
  23 هزار میلیارد تومان مطالبه معوق قطعه‌سازان
وی در رابطه با آخرین وضعیت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز، اظهار کرد: در حال حاضر زنجیره تأمین داخلی 55 هزار میلیارد تومان مطالبه تعیین تکلیف نشده از خودروسازان دارد که از این میزان بیش از 23 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق تعیین تکلیف نشده است. با توجه به شرایط موجود و نبود اتفاق نظر میان مسئولان و سیاست‌گذاران، بعید است که زنجیره تأمین به حقوق خود برسد.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/66603