کد خبر : 66945
تاریخ : 1401/12/16
گروه خبری : استان‌ها

مشاور معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رویداد تانا همدان:

هنوز نتوانسته‌ایم نوآوری را به ارزش و فرهنگ غالب جامعه تبدیل کنیم

معاون اقتصادی استاندار همدان: استقبال کم از رویداد دانش‌بنیان تانا واکاوی شود رئیس پارک علم و فناوری همدان: رویدادهایی مانند تانا نیازمند ترویج بیشتر است

مصطفی صفدری‌رنجبر روز دوشنبه 15 اسفندماه در رویداد تانا (در حوزه کشاورزی) که با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل سالن شهیدایزدی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان برگزار شد، با بیان اینکه آخرین رویداد تانا در حوزه کشاورزی طی سال جاری در استان همدان برگزار شد، گفت: این‌گونه رویدادها برای ارتباط ایده و نیاز در حوزه کشاورزی است که تاکنون در بیش از 25 استان برگزار شده و برکات خوبی را به همراه داشته است.
وی با اشاره به نیاز نگاه زیست‌بومی به حوزه دانش‌بنیان، اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم موضوع نوآوری به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت؛ چراکه برای کشورها خلق ثروت می‌کند و امنیت، رفاه و پایداری جوامع را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه در نوآوری نخستین موضوع مهم بازار و تقاضا است، ابراز کرد: در ادبیات نوآوری نظام ملی نوآوری، مجموعه‌ای از بازیگران مختلف مانند دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای سرمایه‌گذار که تحت قواعد خاص فعالیت می‌کنند، در خلق نوآوری‌ها حائز اهمیت هستند.
صفدری‌رنجبر به علت حضور کم افراد در این رویداد پرداخت و افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم نوآوری را به ارزش و فرهنگ غالب جامعه تبدیل کنیم و به این مهم در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها به‌خوبی پرداخته نشده است.
وی ماشین چاپ را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در حوزه چاپ برشمرد و گفت: این نوآوری درحالی که هیچ مشکلی نداشت، به مدت 280 سال توسط امپراطوری عثمانی مغفول ماند که در تاریخ نیز همواره شاهد این‌گونه مقاومت‌ها در برابر نوآوری بوده‌ایم.
مشاور معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: درخصوص موضوعات فناورانه باید عده‌ای به‌عنوان سیاست‌گذار و ریل‌گذار این موضوع را رهبری کنند و عده‌ای مسئولیت تأمین مالی را برعهده داشته باشند.
صفدری‌رنجبر مهم‌ترین عامل در نوآوری را وجود افراد علمی در کنار یکدیگر برشمرد و گفت: نوآوری یک بازی سیستمی مانند فوتبال است که نقش‌های مختلفی در آن دخیل هستند.
وی تأکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی در قلب موضوع‌های نوآوری از خُرد تا کلان قرار دارند که ضمن تعامل با دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری موفق خواهند بود؛ قوانین و مقررات، فرهنگ، ارزش‌ها و باورها، مهم‌ترین عوامل در نوآوری هستند.
این مقام مسئول کیفیت زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی را مهم برشمرد و گفت: ایران در حوزه نوآوری بین 132 کشور، رتبه 53 را در سال 2022 به خود اختصاص داده است که کسب این رتبه ضعیف نشان‌دهنده ضعف در فضای سیاسی، قانون‌گذاری و کسب‌وکار در کشور است.
وی تأکید کرد: زمان‌بر بودن ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله موارد اثرگذار در این خصوص است؛ کشور ما پیشرفت علمی و نوآوری داشته، اما در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری، مسیر به‌خوبی هموار نشده است و جای کار دارد.
مشاور معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به اینکه سازوکار داشتن در فناوری بسیار کمک‌کننده است، افزود: نوآوری موضوعی اجتماعی فنی است که کشور ما در موضوع فنی پیشرفت خوبی داشته است، اما در موضوع اجتماعی عملکرد خوبی را شاهد نیستیم.
   استقبال کم از رویداد دانش‌بنیان تانا واکاوی شود
معاون اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت جمعیت بیشتری با توجه به اهمیت موضوع در سالن حضور داشته باشند، گفت: این موضوع باید واکاوی شود که چرا استقبال از این مهم کم بوده است؟
سیدمجتبی حسینی با بیان اینکه برای این‌گونه رویداد‌ها باید تلاش و همت وجود داشته باشد تا به نتیجه منتهی شود، اظهار کرد: همان‌طور که رئیس پارک علم و فناوری همدان اشاره کردند، این حضور کم افراد سرعت مجموعه را کاهش نخواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: رویداد تانا به معنای توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها، یکی از کارهای ارزنده در سال جاری بود که در استان‌ها انجام شد که همدان نیز رویکرد‌هایی که در حوزه دانش‌پایه و دانش‌بنیان باشد را به جهت کمک به استان و درنهایت کشور، دنبال می‌کند.
حسینی با اشاره به اینکه امسال سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شد و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تأکید داشتند، یادآور شد: دولت سیزدهم نیز به مباحث دانش‌بنیان پرداخته و در استان همدان هم اقدامات شایسته‌ای انجام شده و جزء سرآمدان در این خصوص هستیم.
معاون اقتصادی استاندار همدان با اشاره به حمایت استاندار همدان از مباحث دانش‌بنیان، اظهار کرد: حدود 215 میلیارد تومان تسهیلات از محل‌های مختلف بودجه برای طرح‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده است تا این مهم در همه عرصه‌ها و به‌خصوص در حوزه اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.
وی کشاورزی را یکی از منابع مهم درآمدی استان همدان عنوان کرد و گفت: کشاورزی سهم بسزایی را در اقتصاد و اشتغال همدان به خود اختصاص داده و این رویدادها نیز ایده‌ها را ارتقا خواهند داد تا به توسعه اقتصاد و اشتغال منجر شوند.
حسینی تصریح کرد: امسال کشاورزی استان همدان رنگ‌وبویی دیگر گرفته است و با توجه به منابع محدود آبی و تغییر رویکرد، نیاز است تا افزایش بهره‌وری را در این خصوص شاهد باشیم.
   درخصوص رویدادهای دانش‌بنیان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه در سالی که دانش‌بنیان نام‌گذاری شده علم نباید اینقدر مظلوم باشد، گفت: لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود تا علاقه‌مندان این حوزه حضور بیشتری داشته باشند.
رضا بهراملو با اشاره به اینکه کاری به‌خوبی پیش خواهد رفت که مسئله‌یابی شده باشد، اظهار کرد: تا زمانی که مشکلات فنی را شناسایایی نکنیم، برطرف کردن مشکلات امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: استان همدان در هشت ماه گذشته به تدوین آمار دقیق درخصوص مباحث کشاورزی پرداخته است و نقشه راه تولید آماده رونمایی بوده که همه موضوعات در آن بررسی شده است.
بهراملو با اشاره به اینکه بحث غذای مردم تنها به یک سازمان مرتبط نمی‌شود، تأکید کرد: با تولید به روش سنتی نمی‌توان به امنیت غذایی پایدار دست یافت؛ چراکه امنیت غذایی پایدار باید به‌گونه‌ای باشد که همواره بتوان از آن بهره‌مند شد. این‌گونه رویدادها به بیان و حل مشکلات خواهند پرداخت تا کمک‌کننده به این مهم باشند.
وی یادآور شد: استقلال کشورها وابسته به غذا است که با دانش می‌توان به آن دست یافت. در استان همدان 30 درصد اشتغال و 25 درصد اقتصاد به کشاورزی وابسته است که نیازمند استفاده از دانش بوده؛ صاحبان ایده باید همواره در این خصوص ایده‌پردازی کنند تا مشکلات این حوزه حل شده و آینده بخش کشاورزی روشن باشد.
    رویدادهایی مانند تانا نیازمند ترویج بیشتر هستند
رئیس پارک علم و فناوری همدان نیز با بیان اینکه از کم بودن افراد تعجب نمی‌کنم، گفت: در این خصوص باید کار شود تا همه کنشگران و بازیگران این حوزه را با کار ترویجی پای کار بیاوریم.
مجید کزازی با اشاره به اینکه زیست‌بوم در حوزه کارآفرینی گسترش یافته است، افزود: عواملی باید دست به دست هم دهند تا به یک محصول نهایی برسیم؛ زیست‌بوم‌ها در حوزه‌های مختلف فراوان هستند که در همه علوم وجود دارند.
وی ضمن بیان اینکه نوآوری در کشاورزی باید خاص باشد، تأکید کرد: زیست‌بوم کشاورزی خاص است و دارای ویژگی‌ها و محدودیت‌های ویژه بوده، محدوده خاصی از اکوسیستم در موضوع کشاورزی وجود دارد و همچنین ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی نیز در آن دخیل هستند؛ همچنین هر کشاورز در کار خود سنت و روش خاصی دارد.
در رویداد تانا توربین بادی محور عمودی شهری که توسط سعید حیدریان مطرح شد رتبه نخست، طراحی پایگاه اطلاعات مکانی دام، شیلات و محصولات کشاورزی مطرح‌شده توسط محمد گنجی‌راد رتبه دوم و مزرعه گردشگری مطرح‌شده توسط امیرحسین کرمی رتبه سوم را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است هفت طرح فناور مرتبط با حوزه کشاورزی در رویداد تانا باهم به رقابت پرداختند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/66945