کد خبر : 67203
تاریخ : 1401/12/22
گروه خبری : سیاسی

امضای 8 سند همکاری ایران و بلاروس و هدف‌گذاری تجارت 100 میلیون دلاری

مراسم استقبال رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از رئیس‌ جمهور بلاروس صبح دوشنبه 22 اسفند با نواختن سرود ملی دو کشور همراه شد سپس روسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیده و سپس هیئت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور بلاروس پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله محورهای مذاکرات آیت‌الله رئیسی و رئیس جمهور بلاروس عنوان شده است.

پس از آن مراسم امضای سند، بین آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و « الکساندر لوکاشنکو » برگزار شد که یادداشت تفاهم فرهنگی، تفاهم‌نامه پیرامون گسترش تجاری و همچنین اصلاح پروتکل حمل‌ و نقل جاده‌ای از جمله اسناد امضاشده بین مقامات دور کشور بود. سپس طرفین در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

پیش‌تر رئیس‌ جمهور بلاروس در پیامی در روز 22بهمن به همتای ایرانی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از تمایلش برای سفر به تهران گفت و اظهار امیدواری کرد که به زودی برای گفت وگو در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات روز بین‌المللی و منطقه‌ای به تهران سفر می‌کنم.

رئیس جمهور بلاروس در این پیام نوشت، از آنجایی که ایران رشد سریع اقتصادی و رفاهی در شرایط پیچیده امروزی را نشان داده، این کشور یک بازیگر مهم در منطقه و عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید.

سفر همتای بلاروسی آیت الله رئیسی به تهران به منظور توسعه همکاری‌های همه جانبه و دیدار با همتای ایرانی و انجام مذاکرات درباره طرح‌های صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی است است.

رئیسان جمهور ایران و بلاروس پیش از این شهریورماه امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، به وزراری خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

به همبن منظور اول آذر امسال نخست وزیر بلاروس در پی توافق‌های انجام شده در مذاکرات بین رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند، در صدرهیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود. این نهمین میزبانی رئیس جمهور از همتایان خود در سال 1401 است.

پیش‌تر هشت آذر امسال محمد شیاع‌السودانی نخست‌وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیأت بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس جمهور به تهران سفر کرده بود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/67203