کد خبر : 67255
تاریخ : 1401/12/23
گروه خبری : متن‌زندگی

باید و نبایدهای ورزشی در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید

ورزش می‌تواند باعث کنترل وزن شود و سلامت قلب را تقویت کند، خلق و خویتان را بهتر بکند به شما انرژی بدهد، استخوان‌هایتان را قوی‌تر کند، قند خونتان را کنترل کند و قدرت و انعطاف‌پذیری بدنتان را افزایش دهد؛ اما اگر کم‌کاری تیروئید دارید یک‌سری از بایدها و نبایدهای ورزشی وجود دارند که لازم است آن‌ها را رعایت کنید.
 بدون مشورت با پزشکتان هیچ برنامهٔ ورزشی را شروع نکنید
اگر تازه قرار است ورزش‌کردن را شروع کنید، به پزشکتان اطلاع دهید تا هرگونه عارضه یا مشکلی را که می‌تواند شرایط ورزش‌کردن را برایتان سخت کند و شما را در معرض آسیب قرار دهد بررسی کند.
ضمناً باید پیش از شروع روتین ورزشی‌تان باید با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید دوز داروی هورمونی که مصرف می‌کنید متناسب با شرایطتان است. اگر دوز داروی مصرفی‌تان اشتباهی باشد، ممکن است دچار مشکل قلبی شوید. اگر دوز زیادی داروی تیروئید مصرف کنید، ممکن است ضربان قلبتان حین ورزش بالا برود.
 ورزش را کم‌کم شروع کنید، خصوصاً اگر علائمتان شدید است و تازه ورزش را شروع می‌کنید
اگر از همین ابتدا ورزش‌های سنگین و سریع انجام دهید احتمال آسیب زیاد است. سعی کنید آرام‌آرام شدت را زیاد کنید تا بدنتان به ورزش عادت کند. جلسات تمرینی اولیه‌تان کوتاه و با شدت کم باشد و مطمئن شوید که بدنتان در هر مرحله تحمل لازم را دارد.
حتی اگر تجربهٔ ورزش‌کردن را دارید و مبتدی نیستید باز هم ممکن است علائم کم‌کاری تیروئیدتان اعلام کنند که نباید به بدنتان سخت بگیرید و لازم است سرعت و شدت را کم کنید. برخی از افراد علائم خفیفی دارند درحالی‌که عده‌ای دیگر حین ورزش واقعاً بدحال می‌شوند. کم‌کاری تیروئیدی که تحت درمان نباشد می‌تواند منجر به کم‌انرژی بودن شود و اصلاً نتوانید ورزش کنید. تمرینات خود را متناسب با شرایطتان تغییر دهید، مثلاً شاید بهتر باشد شنا را مقابل میز انجام دهید نه روی زمین یا تمرین پرس پا را بدون وزنه انجام دهید. ابتدا با وزن بدنتان تمرین کنید تا در حرکات به مهارت لازم برسید.
 کشیدن عضلات را فراموش نکنید
کشش عضلات کمک می‌کند مفاصلتان انعطاف لازم را داشته باشند و فشار زیادی حین ورزش به آنها وارد نشود. برخی از افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند دچار مفصل درد و درد عضله یا گرفتگی می‌شوند و به همین دلیل لازم است تا جایی که می‌توانند بدن را بکشند و نرم کنند. اگر عمل جراحی تیروئید انجام داده‌اید حرکات نرم کشش گردن و شانه مفید خواهند بود.
 تمریناتی انجام دهید که شدت کمی داشته باشند
اگر مشکل درد مفاصل دارید سعی کنید تمرینات هوازی بسیار کم شدت انجام دهید، مثلاً راه‌رفتن در آب، شنا یا پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با الیپتیکال.
 تمرینات قدرتی انجام دهید
تمرینات قدرتی که می‌تواند شامل بلندکردن وزنه یا تمرین با وزن بدن باشد به شما کمک می‌کند با برخی از علائم کم‌کاری تیروئید مقابله کنید. عضلات قوی‌تر به معنی مفاصل سالم‌تر و خستگی کمتر طی فعالیت‌های روزانه است. خستگی یکی از علائم شایع کم‌کاری تیروئید است که عضلات قوی می‌توانند از آن کم کنند و ضمناً ریسک درد مفاصل و دیگر علائم نیز کاهش می‌یابد و بهتر می‌توانید وزن کم کنید، حتماً می‌دانید که کاهش وزن برای کسانی که کم‌کاری تیروئید دارند چقدر سخت است.
ضمناً تمرین قدرتی برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید است. داشتن استخوان‌های سالم و قوی نیازمند این است که سطح هورمون‌های تیروئیدتان در طیف نرمال باشد.
 فرم ورزشتان یکنواخت نباشد
شکل تمرینات را ترکیب کنید، مثلاً دو تا سه بار در هفته تمرین قدرتی و پنج تا 6 روز در هفته فعالیت هوازی و تمرینات سبُک انعطافی را هر روز انجام دهید.
 سعی کنید بیشتر روزهای هفته فعالیت انجام دهید
می‌توانید مثلا وقتی مسواک می‌زنید روی یک پا بایستید، هنگام تماشای تلویزیون پاهایتان را بکشید یا هر جوری که دوست دارید فعالیت بدنیتان را حفظ کنید. انجام حرکات متعدد بدنی به گردش خون بهتر و ترشح اندورفین‌ها کمک می‌کند و در نتیجه دردتان کمتر خواهد شد.
 در ورزش زیاده‌روی نکنید
خیلی از ورزش‌ها شاید جذاب به نظر برسند؛ اما ممکن است برای شما مناسب نباشند و با فشار زیادی که به بدنتان وارد می‌کنند به شما آسیب بزنند. شما باید مطمئن شوید که بدنتان تحمل شدت و مدت خاصی از ورزش را دارد و سپس کم‌کم به مرحلهٔ بعد بروید. اگر درد دارید، خوب نمی‌توانید بخوابید یا حین ورزش به مشکل برمی‌خورید پس حتماً بیش از اندازه ورزش می‌کنید.
اما اگر درد و ناراحتی ندارید و بعد از فعالیت بیشتر احساس انرژی می‌کنید تا خستگی زیاد و خوب می‌خوابید پس آماده‌اید تا به مرحلهٔ بعدی بروید. پیشرفت چه در مدت ورزش و چه در شدت تمرینات باید کم‌کم و تدریجاً اتفاق بیفتد.
 به بدنتان گوش دهید
به گزارش وب گاه بیتوته، یادتان باشد که علائم کم‌کاری تیروئید گوناگون است، پس تجربهٔ شما ممکن است با یک نفر دیگر متفاوت باشد. تمام تلاش خود را بکنید؛ اما به بدنتان گوش دهید و فشار بیش از حد به آن وارد نکنید. شما باید سطحی از ورزش را پیدا کنید که مناسب خود شماست. ضمناً اگر روتین ورزشی‌تان مفرح و متنوع باشد احتمال اینکه ادامه‌اش دهید و دل‌زده نشوید خیلی بیشتر خواهد بود.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/67255